• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130365
+
-

در جست‌وجوی واکسن

چند دوز واکسن وارد ایران شده و این تعداد برای تزریق به چند میلیون ایرانی کافی است؟


نورا عباسی ـ روزنامه‌نگار

واکسیناسیون کرونا در ایران از روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ پس از ورود نخستین محموله واکسن به کشور آغاز شد. با توجه به اولویت‌بندی‌هایی که انجام‌شده بود، گروه درمانی فعال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های درگیر کرونا نخستین دوز واکسن را دریافت کردند.
هر چند در ماه‌های ابتدایی واکسیناسیون کرونا، اطلاعات دقیقی از واکسن‌های تزریقی وجود نداشت و تمام آمار ارائه‌شده، محدود به تعداد مبتلایان، درگذشتگان و بهبودیافتگان کرونا بود اما در گذر زمان وزارت بهداشت آمار واکسن‌های تزریق‌شده را به جدول اطلاعاتش اضافه کرد.
براساس آمار ارائه‌شده از سخنگوی سازمان غذا و دارو تا هجدهمین روز اردیبهشت، بیش از یک میلیون و548 هزار دوز واکسن در سراسر کشور تزریق شده است که این میزان کمی بیش از یک‌درصد جامعه ایران را شامل می‌شود. براساس برآوردهای علمی درصورتی که حدود ۷۰درصد از جامعه واکسن دریافت کنند، زنجیره شیوع ویروس قطع شده یا بسیار محدود می‌شود. با تکیه بر این نگاه علمی باید نزدیک به ۶۰میلیون نفر در ایران واکسینه شوند و برای واکسینه‌شدن این تعداد نیز- با توجه به لزوم دریافت حداقل دو نوبت واکسن برای هر فرد- باید 120میلیون دوز واکسن تأمین شود.
اما اینکه تا‌کنون چه میزان از نیاز 120میلیون دوز واکسن ایران تأمین شده، سؤالی است که برای پاسخ به آن می‌توان به نامه معاون گمرک به رئیس سازمان غذا و دارو تکیه کرد. مهرداد جمال ارونقی، معاون امور فنی گمرک کشور با انتشار این نامه جدیدترین آمار مربوط به واکسن‌های وارداتی به کشور را اعلام کرد. براساس اطلاعات گمرک از 15بهمن سال گذشته تا 12 اردیبهشت سال 1400، ۱۲محموله واکسن وارداتی روسی، چینی، هندی و کره‌ای به تعداد ۳ میلیون و 195هزار و 800دوز واکسن از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده‌ است.
20هزار دوز واکسن روسی (اسپوتنیک) نخستین محموله واکسن بود که در تاریخ پانزدهم بهمن سال گذشته وارد کشور شد. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در رابطه با ورود واکسن روسی از رایزنی چند ماهه سفارت جمهوری اسلامی ایران و پیگیری‌های زیاد با مقامات روسی خبر داده بود و براساس گفته او محمد جواد ظریف، وزیر  امورخارجه ایران هم در این مورد با سرگئی لاوروف، همتای خود، مذاکرات فشرده‌ای داشت و از این طریق در دهم بهمن سال گذشته قرارداد بین روسیه و ایران امضا شد. براساس این قرارداد مقرر شد که هر دو هفته و یک ماه یک‌بار محموله واکسن جدید وارد ایران شود و در همین راستا بود که دومین محموله واکسن در فاصله 10روزه با محموله اول یعنی در 25بهمن سال 99با 100هزار دوز وارد کشور شد. 250هزار دوز واکسن‌ چینی، 200هزار واکسن روسی و 125هزار دوز واکسن هندی تا پایان اسفند 99وارد ایران شدند و در فروردین 1400نیز ۲محموله واکسن روسی هر کدام به میزان 100هزار دوز، کواکس (کره‌جنوبی) 700هزار و 800دوز و همچنین 400هزار دوز واکسن چینی به ایران رسید.
در اردیبهشت‌ماه، ۲محموله واکسن روسی که در مجموع 200هزار دوز را شامل می‌شدند و همچنین یک‌میلیون واکسن چینی به ایران رسید و به این ترتیب مجموع واکسن‌های وارداتی ایران تا تاریخ 12 اردیبهشت به ۳.۱میلیون دوز رسید؛ میزانی که تنها برای تزریق به یک میلیون و 500هزار نفر کفایت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید