افتضاحهای طلایی
مهدیا گلمحمدی
هشتم نوامبر سال 2016میلادی با پیروزی دونالدترامپ در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا، جهان شاهد نفوذ پوپولیسم (عوامفریبی) به قلب نظام سرمایهداری بود. چند سال طول کشید تا مردم آمریکا با شخصیت خودمحور و خردستیز ترامپ آشنا شوند و او را از بازی سیاست حذف کنند اما هنرمندها در خط مقدم مبارزه با عوامفریبی، ترامپ را زودتر از سایر گروهها و حتی سیاستمدارها شناخته بودند. برای نمونه برایانباکلی، کارگردانی که دو بار نامزد جایزه اسکار شده بود سلسله تندیسهایی را به نمایش گذاشت که در آن از بازیگران زنده استفاده میکرد. آنها ترامپ را در حالی به نمایش میگذاشتند که در هر نمایشی یکی از افتضاحهای سیاسیاش به تصویر کشیده میشد. برای نمونه روی یکی از این آثار این نوشته به چشم میخورد: چهلوپنجمین رئیسجمهور ایالات متحده دونالد ترامپ، ویرانگر حقوق بشر و آزادی. این آثار مردم را به تفکر و تشکیک در سیاستهای ترامپ وامیداشت. درنمونه دیگری یکی از نخستین مجسمههایی که از او ساخته شد رئیسجمهور آمریکا را با یک توالتفرنگی نشان میداد. در دنیای هنر، توالتفرنگی در بسیاری از موارد نماد ذهن خالی مخاطبان ناآگاهی است که اجازه میدهند هر شعار و وعده سیاسی پوچی وارد ذهنشان شود. مجسمه دیگری که در سال 2020میلادی توسط تامیزیگان ساخته شد و حرف و حدیثهای بسیاری را در فضای مجازی برانگیخت مجسمهای طلایی است که نمادی از گوساله سامری بود.
گوسالهای که قوم بنیاسرائیل در غیبت موسی(ع) آنرا همچون بتی پرستیدند. هنرمند در این اثر مردم آمریکا را در نبود یک رهبر سیاسی واقعی به قومی تشبیه میکند که پیرو بتی هستند که فقط با سرمایه و طلا ساخته شده و نمادی از گمراهی است. نکته جالب دیگری که درباره این مجسمهها وجود دارد این است که تمامی آنها در دوران حیات سیاسی چهل و پنجمین رئیسجمهور آمریکا ساخته و نصب شدند.