• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129029
+
-

سهراب هم از المپیک دور شد

سهراب مرادی به عنوان بهترین آسیایی وزن 96‌کیلوگرم می‌تواند به بازی‌های المپیک برود به شرطی که در مسابقات کلمبیا وزنه‌برداران قرقیزستان، چین‌تایپه و حتی کیانوش رستمی بهتر از او وزنه نزنند

سهراب هم از المپیک دور شد

سهراب مرادی در مسابقه‌های وزنه‌برداری‌ قهرمانی آسیا در تاشکند، وزنه‌هایی را که باید می‌زد، نزد و حالا ورزش ایران نگران است بدون او و با کمترین تعداد وزنه‌بردار در بازی‌‌های المپیک توکیو حاضر شود. وزنه‌برداری در دوره‌های گذشته المپیک، بعد از کشتی بیشترین سهم از تعداد نفرات و مدال‌ها را داشت ولی حالا حتی نمی‌شود با اطمینان گفت که ایران می‌تواند در توکیو مدال بگیرد.

اما چرا ایران برای بازی‌های توکیو به مشکل خورد؟ شوک اصلی را دوپینگی‌ها و فدراسیون‌ جهانی به وزنه‌برداری ایران وارد کردند. زمانی که فدراسیون جهانی مشخص می‌کرد کشورها چطور می‌توانند برای المپیک2020 سهمیه بگیرند، اعلام شد به کشورهایی که در چند سال اخیر بیش از 10 ورزشکار دوپینگی داشته‌اند، فقط 2سهمیه  تعلق می‌گیرد. ایران در لیست این کشورها قرار گرفت. رایزنی‌ها برای اینکه فدراسیون جهانی متقاعد شود حساب دوپینگی‌ها را از بقیه ورزشکاران جدا کند، به نتیجه نرسید.
از همان روزها گفته می‌شد، علی داودی در دسته فوق‌سنگین، علی هاشمی در وزن 109‌کیلوگرم، کیانوش رستمی و سهراب مرادی در وزن 96‌کیلوگرم مطمئن‌ترین نفرات برای گرفتن این دو سهمیه و حتی گرفتن مدال هستند. اما باخت‌های پی‌درپی کیانوش و مصدومیت‌های مداوم سهراب، هر روز امید به این دو را کمرنگ‌تر کرد. و حالا تنها وزنه‌برداری که می‌شود با اطمینان گفت به المپیک می‌رود، علی داودی است. طبق قوانین فدراسیون جهانی، در هر وزن 8 نفر اول رنکینگ جهانی و نفر برتر هر قاره به بازی‌های توکیو می‌روند. تلاش کیانوش و سهراب این بود که در مسابقات قهرمانی آسیا امتیازات خود را برای قرار گرفتن در جمع 8نفر اول بالا ببرند. وزنه‌هایی که کیانوش پنج‌شنبه شب زد، همه را ناامید کرد. جمعه‌شب همه نگاه‌ها به سهراب بود اما او هم چیزی که انتظار می‌رفت، نبود.
سهراب مرادی که در دسته 96‌کیلوگرم وزنه می‌زند، در تاشکند و در حرکت یک‌ضرب وزنه 174 کیلوگرمی را ثبت کرد و برنز گرفت. در دو‌ضرب با وزنه 210‌کیلوگرمی نقره گرفت. سهراب با وزنه مجموع به امتیاز 3089 رسید. با این شرایط سهراب نتوانست امتیازات لازم را برای حضور در جمع 8نفر پیدا کند. حالا او امیدوار است بتواند به عنوان بهترین وزنه‌بردار آسیا به توکیو برود، اما برای بهترین‌شدن هم کار راحتی ندارد. در وزن 96‌کیلوگرم 4نفر مدعی‌اند که بهترین آسیا هستند. رسول ‌بکوف قرقیزستانی تا دیروز شانس اول بود. او که در وزن 102‌کیلوگرم وزنه می‌زند، در مسابقات آسیایی اوت کرد و  به خاطر همین اتفاق جای خودش را به سهراب مرادی داد. حالا سهراب در جمع 4‌نفر شانس اول رفتن به المپیک است. بعد از او بکوف، جن‌پوچن از چین تایپه و کیانوش رستمی قرار دارند. اما هنوز نمی‌شود با اطمینان از سهمیه مرادی حرف زد. 2هفته دیگر مسابقات گزینشی کلمبیا برگزار می‌شود و نتایج این مسابقات است که تکلیف سهمیه آخر وزن 96‌کیلوگرم را مشخص می‌کند. طبق قانون فدراسیون جهانی امتیازات وزنه‌برداران برای گرفتن سهمیه مهم است و اینکه آنها در چه دسته‌ای وزنه‌ می‌زنند، اهمیت ندارد. کیانوش در دسته 89‌کیلوگرم وزنه می‌زند و بکوف در دسته 102 کیلوگرم. سهراب و کیانوش برای رفتن به المپیک باید 400 تا 405 کیلوگرم وزنه بزنند. با توجه به اینکه سهراب وضعیت بهتری نسبت به کیانوش دارد، خیلی‌ها کیانوش را از جمع این 3 نفر حذف کرده‌اند. هر‌چند گفته می‌شود کیانوش به دنبال این است که فدراسیون جهانی امتیازاتی را که او در مسابقات سوئیس گرفت، به جمع امتیازاتش اضافه کند. اگر این اتفاق بیفتد، کیانوش باز هم شانس گرفتن سهمیه را دارد. سهراب و کیانوش امید‌ دیگری هم دارند؛ اینکه رقیب قرقیزستانی و چینی‌شان به کلمبیا نروند. هر دو کشور وزنه‌برداران دیگری دارند که شانس بیشتری برای گرفتن مدال در توکیو دارند.
اما اگر سهراب یا کیانوش سهمیه هم بگیرند، نمی‌شود از آنها انتظار مدال داشت. وزنه‌بردارانی که در چند مسابقه انتخابی نتوانسته‌اند در جمع 8نفر اول باشند، می‌توانند در میدان بزرگ المپیک روی سکو بروند؟
علی داودی امروز در مسابقات قهرمانی آسیا وزنه می‌زند. داودی که از 6مسابقه گزینشی در 5مسابقه شرکت کرده است، امتیازات خوبی گرفته ‌و جزو 8نفر اول رنکینگ است. داودی با حضور در این مسابقه، حتی اگر مدال هم نگیرد، می‌تواند به المپیک برود. گفته می‌شود او تنها شانس مدال المپیک در وزنه‌برداری ایران است. علی هاشمی هم دیگر گزینه فدراسیون برای حضور در توکیو‌ست. او به دلیل نامعلومی در تاشکند غایب است اما قرار است به مسابقات کلمبیا اعزام شود. هاشمی حتی اگر در کلمبیا خوب وزنه نزند، حضورش در المپیک قطعی است اما امیدی به مدال او نیست.

  3 طلا در یک روز
مسابقات قهرمانی آسیا دیروز 3طلا برای ایران داشت. رسول معتمدی که در دسته 102‌کیلوگرم وزنه می‌زد، با مجموع 400 کیلوگرم قهرمان شد. او برنز یک‌ضرب، طلای دو‌ضرب و طلای مجموع را به دست آورد. رضا دهدار دیگر نماینده ایران در این وزن در حرکت یک‌ضرب طلا گرفت. او درمجموع چهارم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید