• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 30 فروردین 1400
کد مطلب : 128540
+
-

هیجان‌های کلاب‌هاوسی فروکش خواهد کرد

کیوان نقره‌کار- کارشناس آی‌تی و فناوری

 امروز افراد بسیاری از پلتفرم کلاب‌هاوس استفاده می‌کنند. می‌توان گفت امروز برای مردم و به‌خصوص سیاستمداران فرصتی برای گفت‌وگوی آزاد فراهم شده؛ فرصتی که رسانه ملی تاکنون نتوانسته در اختیار جامعه -به‌خاطر محدودیت‌ها و ضوابطی که دارد-قرار دهد. به‌ واسطه پلتفرم جدید کلاب‌هاوس افراد می‌توانند راحت‌تر و از تریبون شخصی خود صحبت کنند. البته نه فقط رسانه ملی بلکه همه رسانه‌ها، چه مکتوب و چه آنلاین، چهارچوب‌های خودشان را دارند که شاید تا حدی از جذابیت آنها برای آحاد مردم می‌کاهد و این برگ برنده کلاب‌هاوس است. اما چه اتفاقی می‌افتد که ناگهان فضایی صوت‌محور مانند کلاب‌هاوس تا این اندازه برای ما جذاب می‌شود؟ من بر این باورم که این به فرهنگ ایرانیان بازمی‌گردد که بسیار علاقه به استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های جدید داریم، وگرنه شاید محتوای تولید‌شده در کلاب‌‌هاوس با اندکی تغییر و تحول در فضایی مثل اینستاگرام هم پیدا می‌شد. بعد دیگر جذابیت و همه‌گیری کلاب‌هاوس هم ریشه در توجهی داردکه سیاسیون به این فضا داشته‌اند تا بتوانند از طریق آن مستقیما با جامعه صحبت کنند.
در این میان احتمالا سؤالی که شاید برای خیلی‌ها مطرح باشد این است که -فارغ از احتمال فیلتر‌شدن این شبکه اجتماعی- آیا در آینده قرار است کم‌کم به مخاطبان این شبکه افزوده شده و افراد به‌جای استفاده از پلتفرم‌هایی مثل واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و... سراغ اپلیکیشنی مثل کلاب‌هاوس بیایند؟ نگارنده به این سؤال پاسخ منفی می‌دهد. من بر این باورم که بعد از مدتی هیاهو، کم‌کم همه به همان فضاهای سابق برمی‌گردند و در روم‌های کلاب‌هاوس ماندگار نمی‌شوند. یعنی دست‌کم تعداد گسترده‌ای از مخاطبان در آن ماندگار نخواهند شد و این هیاهو و استقبال احتمالا تا انتخابات ادامه پیدا می‌کند، اما بعد از آن و درنهایت فروکش خواهد کرد و به ثبات و سرعت عضوگیری معمولی کلاب‌هاوس می‌رسیم. کمااینکه می‌بینیم خود سرویس‌دهنده این پلتفرم هنوز نتوانسته نسخه رسمی اندروید خود را روانه بازار کند که علت آن مشکلاتی است که باید در سیستم‌عامل اندروید برطرف کرد؛ مشکلاتی مثل فراهم‌کردن زیرساخت‌ها، تامین امنیت، برطرف‌کردن باگ‌ها و... که هنوز راه‌حل مناسبی برای آنها توسط این سرویس‌دهنده پیدا نشده است. از همین‌رو فعلا ارائه‌دهندگان این پلتفرم تصمیم گرفته‌اند در بستر امن ‌آی‌اواس به بازار بیایند و خدمات خود را به اشتراک بگذارند. البته تعداد مخاطبان سیستم‌عامل آی‌او‌اس هم می‌تواند یکی از علل ارائه تک‌نسخه‌ای باشد. تعداد یوزهای‌ آی‌او‌اس نسبت به اندروید کمتر است و همین موجب می‌شود در گام اول ارائه، سرویس‌دهنده با خطرات کمتری در حوزه امنیت مواجه شود و خودش را در جامعه کوچک‌تری محک بزند.
اما فارغ از این مسائل فنی، فکر می‌کنم از آنجا که کلاب‌هاوس نمی‌تواند جذابیت‌های تصویری را برای کاربرانش ایجاد کند، احتمالا آینده پررونقی نخواهد داشت. مگراینکه نوآوری خاصی در برنامه‌های توسعه‌دهندگانش دیده شود و در نسخه‌های آینده این تغییرات لحاظ شود که من بشخصه تیم کلاب‌هاوس را به‌عنوان کارشناس این حوزه، تیم نوآوری نمی‌بینم. من بر این باورم که این اپلیکیشن، اپلیکیشنی نیست که بتوان روی آن سرمایه‌گذاری کرد.
درواقع کلاب‌هاوس نخستین پلتفرم برپایه صوت در جهان است که به‌صورت جدی ارائه می‌شود اما در دنیای تصویرهای رنگارنگ و ویدئوهای کوتاه و بلند، شاید صوت نتواند چندان مورد استقبال قرار گیرد. شاهد مثال این ادعا، سرنوشت رادیو در دنیاست. رادیو در روزگار امروز ما انتخاب اول مخاطب نیست. البته امکان گفت‌وگو با یکدیگر در کلاب‌هاوس موجب می‌شود که معادله اندکی فرق کند.
نکته دیگری هم که می‌توان در تحلیل کلاب‌هاوس و جامعه ما گفت، این است که ما ایرانی‌ها آن‌قدر به‌دنبال فرصت‌های اقتصادی می‌گردیم، درنهایت از همه پلتفرم‌ها برای توسعه کسب‌وکار و درآمدزایی استفاده می‌کنیم. در هیچ کشوری به اندازه ایران نگاه کسب‌وکارمحور و با رویکرد درآمدزایی به اینستاگرام نشده است، اما می‌بینم که در ایران خیل گسترده‌ای از افراد از همین پلتفرم، زندگی خود را می‌گذرانند. من فکر می‌کنم در آینده‌ کلاب‌هاوس هم در ایران با فرمت تازه‌ای تبدیل به پلتفرمی برای درآمدزایی شود. البته خوب است که سیاستمداران بدانند که لازم نیست دچار هیجان‌زدگی شده و برای ایجاد نسخه ایرانی این اپلیکیشن اقدام کنند. پر بیراه نیست که در پایان، از فعالان این حوزه مثل آقای فلاح جوشقانی تشکر کنیم که برای رفع اختلال‌های ایجادشده در کلاب‌هاوس توسط اپراتورها، شخصا اقدام کردند و پیگیری‌های لازم را انجام دادند تا ایرانی‌ها هم بتوانند از این محیط بدون دردسر استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید