• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 24 فروردین 1400
کد مطلب : 128074
+
-

سودای ریاست جمهوری در سر هیأت رئیسه مجلس

نمایندگان منسوب به جبهه پایداری بیشترین اشتیاق را برای انتخابات ریاست‌جمهوری دارند

مجلس
سودای ریاست جمهوری در سر هیأت رئیسه مجلس


تلاش‌های یک سال قبل برخی چهره‌های شاخص راه‌یافته به مجلس یازدهم برای تکیه بر صندلی‌های هیأت‌رئیسه مجلس در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری رمزگشایی می‌شود. مسیر بهارستان به پاستور جدی‌ترین برنامه سیاسی حلقه اطرافیان برخی نمایندگان و خودشان تا انتخابات 28خردادماه امسال بوده است. آنها مدت‌هاست برنامه‌های انتخاباتی خود را فعال کرده‌ و روی شعله کم نگه داشته‌اند تا در بزنگاه و فرصت احتمالی از قافله عقب نمانده باشند. 
با چنین تدارک و تجهیزی اعلام حضورهای تلویحی و رسمی اعضای هیأت‌رئیسه مجلس تا یک‌ماه آینده که ثبت‌نام‌ها آغاز می‌شود تعجب‌آور نخواهد بود. در یک هفته اخیر 3نفر از اعضای هیأت‌رئیسه مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال بعد اعلام آمادگی کرده‌اند. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رئیس اول مجلس 18فروردین‌ماه در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به خبرهای مربوط به اعلام نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من در انتخابات ثبت‌نام خواهم کرد و نامزدی من در انتخابات به تأیید صلاحیت شورای نگهبان بستگی دارد. او گفت: جریانی در حال ایجاد است که شورای نگهبان را با جوسازی و هوچی‌گری تحت فشار قرار دهند؛ درحالی‌که ویژگی‌های رجل سیاسی و مذهبی در قانون مشخص شده است.
دیروز  نیز تصویر استعفای احمد امیرآبادی، عضو هیأت رئیسه مجلس از هیأت اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شد. او در این نامه دستنویس نوشته است: «با توجه به فعالیت‌های انتخاباتی اینجانب و عدم‌حضور در هیأت اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی خواهشمند است یکی از همکاران معرفی گردند.» او خبر از پذیرش این استعفا در هیأت‌رئیسه مجلس داد و گفت: به‌دلیل اینکه قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو ثبت‌نام کنم، لازم بود از این هیأت استعفا بدهم.
احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده ادوار نهم، دهم و یازدهم مجلس و منسوب به جبهه پایداری است. او از منتقدان جدی دولت روحانی و برجام و البته علی لاریجانی است. اگرچه که او در مجلس دهم همراه علی لاریجانی از قم به پارلمان راه یافته بود، اما در مجلس یازدهم با مجتبی ذوالنوری و علیرضا زاکانی ائتلافی در قم درست کرد که گفته می‌شد این ائتلاف برای پس زدن علی لاریجانی از رقابت در قم تشکیل شده است. علی لاریجانی وارد انتخابات نشد و هر سه این نفرات که منتقدان دولت بودند از قم به مجلس راه یافتند.
همچنین درحالی‌که رسانه‌های اصولگرا از نامزدی علی نیکزاد، نایب‌رئیس دوم مجلس و وزیر راه دولت محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده بودند، او نیز در واکنش به کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری از ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت است و تا آن زمان صبر کنید. تصمیم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس برای حضور دوباره در انتخابات‌ ریاست‌جمهوری نیز اگر قطعی شود، تیم هیأت‌رئیسه مجلس تقریبا با اکثریت قوا در رقابت‌های ریاست‌جمهوری حاضر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید