• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 23 فروردین 1400
کد مطلب : 127911
+
-

ادمین جای لیدر!

هجوم هواداران به فضای مجازی برای بعضی‌ها پول و قدرت آورده است

ادمین جای لیدر!


امیرمحمد یعقوب‌پور ـ روزنامه‌نگار

چند سالی می‌شود کاروبار پیج‌ها و کانال‌های هواداری در شبکه‌های اجتماعی بدجور گرفته؛ پیج‌ها و کانال‌هایی که ابتدا هواداران به آنها مراجعه می‌کردند تا در جریان حال‌ و ‌روز تیم محبوب‌شان قرار گیرند و کمی هم برای رقبا کٌری بخوانند. اما حالا مدتی است شرایط حسابی عوض شده است. برخی از این پیج‌ها یا کانال‌های هواداری این روزها حتی محبوبیت بیشتری از پیج و کانال رسمی باشگاه‌ها پیدا کرده‌اند و عضوهای‌شان از آنها بیشتر هم شده است!

 منبع درآمد
پیج‌ها و کانال‌های هواداری مدت زیادی است به منبع درآمد خیلی‌ها تبدیل شده است. فقط کافی است کمی با سازوکارهای شبکه‌های اجتماعی آشنا باشید و پیج یا کانالی را بالا بیاورید که مورد توجه هواداران دوآتیشه قرار گیرد. با این روند می‌توانید با جذب تبلیغ و حتی گرفتن اسپانسر، پول دربیاورید. همین مسئله باعث شده تا تعداد پیج‌ها و کانال‌های هواداری در سال‌های اخیر با رشد قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شود. اتفاقی که حتی نظر اسپانسر‌ها به این حوزه را هم جلب کرده و باعث شده برخی از آنها به فکر راه‌انداختن صفحات هواداری در شبکه‌های اجتماعی بیفتند.
 
حال‌ و ‌هوا
پیج‌ها و کانال‌های هواداری دسته‌بندی‌های خاص خودشان را دارند. تعدادی از این پیج‌ها و کانال‌ها تاسیس می‌شوند تا فقط اخبار و حواشی تیم‌های محبوب‌شان را پوشش دهند و از همین‌رو با خبرهای دسته اول تعداد عضوهای‌شان را بالا می‌برند. برخی از همین پیج‌ها به‌حدی در کارشان تخصص پیدا می‌کنند که به‌نوعی یک‌منبع خبری به‌حساب می‌آیند و حتی برخی از خبرگزاری‌ها برای خبر پیدا‌کردن سراغ آنها می‌روند! ارتباط چنین پیج‌ها و کانال‌هایی با برخی از بازیکنان و مربیان داخل تیم‌ها قوی است و خبرهای‌شان مستقیم از داخل رختکن بیرون می‌آید. برخی از پیج‌ها و کانال‌ها فقط به‌وجود می‌آیند تا محلی برای کُری خواندن باشند و جدا از هواداری از تیم محبوب‌شان، سراغ تخریب تیم رقیب با تمام وجود می‌روند. این‌جور پیج‌ها و کانال‌ها که کارشان زودتر هم می‌گیرد بیشتر مورد توجه هواداران کم‌سن‌ و ‌سال قرار دارند. در این پیج‌ها و کانال‌ها خبری از منطق نیست و هواداری بی‌چون‌و‌چرا حرف اول و آخر را می‌زند. تعدادی از پیج‌ها و کانال‌ها هم هستند که اتفاقات را تحلیل می‌کنند و با منطق سراغ ماجراهای مختلف می‌روند. همین منطق باعث می‌شود تا تعداد عضوهای چنین پیج‌ها و کانال‌ها خیلی دیر افزایش پیدا کند.
 
سیاستگذاری
قدیم‌ها که خبری از شبکه‌های اجتماعی نبود، این لیدرها بودند که خودشان را نماینده هواداران جا می‌زدند. همین داستان باعث شد تا لیدرها در مقطعی حسابی قدرت بگیرند و در مواردی برای باشگاه، کادرفنی و بازیکنان تعیین تکلیف کنند. همان زمان بود که مدیر، مربی و بازیکن برای حفظ و حتی ارتقای جایگاهش باید دل لیدرها را به‌دست می‌آورد. البته حالا شرایط حسابی عوض شده و این ادمین‌های پیج‌ها و کانال‌های هواداری هستند که به‌ نوعی جای لیدرها را گرفته‌اند. البته قدرت‌ این ادمین‌ها با لیدرها به هیچ‌عنوان قابل مقایسه نیست چراکه لیدرها چه در گذشته و چه در حال فقط در جریان بازی‌ها و تمرینات می‌توانستند از قدرت خود استفاده کنند اما ادمین‌ها در 24ساعت شبانه‌روز می‌توانند سرنوشت تیم را با خبرها و تحلیل‌های‌شان تحت‌تأثیر قرار دهند. بدون شک همین موضوع باعث شده تا برخی سرمربیان تیم‌های پرطرفدار پس از گرفتن حکم از سوی باشگاه، جلساتی را با ادمین‌های پیج‌ها و کانال‌های هواداری برگزار می‌کنند و دل آنها را به‌دست می‌آورند! نکته جالب‌تر اینکه همین قدرت باعث شده تا ادمین‌های پیج‌ها و کانال‌های پرطرفدار با هم اتحاد نیز داشته باشند و به‌نوعی برای خودشان اتاق فکر تشکیل دهند. البته در بعضی موارد هم پیش می‌آید که این پیج‌ها و کانال‌ها وارد جنگ‌هایی تمام‌عیار با هم می‌شوند. جالب اینکه بارها پیش‌آمده که پیج‌ها و کانال‌های هواداری یک‌تیم رودرروی هم قرار گرفته‌اند و برای مدتی از خجالت هم درآمده‌اند.
 
اتفاق‌های خاص
سال97 بود که کار دو کانال هواداری استقلال و پرسپولیس در شبکه اجتماعی تلگرام حسابی گرفته بود و به حدی در تبلیغ‌گرفتن پیش رفته بود که مدیران وقت باشگاه‌ها حسابی شاکی شده بودند. همین موضوع باعث شد تا جست‌و‌جو برای پیدا‌کردن ادمین‌های این دو کانال آغاز شود و جالب اینکه درنهایت مشخص شد ادمین‌های هر دو کانال، یک‌ فرد است که در یکی از شهرهای جنوب شرقی ایران ساکن است! ورود نهادهای نظارتی و درنهایت کوچ هواداران از تلگرام به اینستاگرام باعث شد این دو کانال کمی محبوبیت خود را از دست بدهند. البته این تنها اتفاق خاص چند سال اخیر نبوده و نیست. تاسیس پیج‌هایی با عنوان «صفحه رسمی باشگاه استقلال» یا «صفحه رسمی باشگاه پرسپولیس» باعث شد تا مسئولان هر دو باشگاه برای گرفتن تیک آبی یا همان رسمیت پیداکردن، چند سالی تلاش کنند. در جریان این تلاش‌ها بود که شایعه شد پیج رسمی یکی از باشگاه‌ها توسط یکی از بازیکنان سابق این تیم تاسیس شده؛ پیشکسوتی که شنیده می‌شد حتی تا مدت‌ها حاضر نبوده این پیج را در اختیار باشگاه قرار دهد!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید