• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127519
+
-

تجربه‌های موفق استانی‌ در عبور کرونا

سلامت
تجربه‌های موفق استانی‌ در عبور کرونا

کرونا در موج چهارم به سخت‌ترین روزهایش رسیده؛ روزهایی که متخصصان و مسئولان حوزه سلامت هشدارش را پیش از سال گذشته و تعطیلات نوروز داده بودند و موج جدید را به‌دلیل میزان شیوع، افزایش مبتلایان و مرگ‌و‌میرها، خطرناک‌تر از همیشه می‌دانستند. وضعیتی که موجب شده حتی استان‌های دارای کارنامه موفق در پیک‌های گذشته هم برای عبور از کرونا چالش‌هایی را تجربه کنند.
به گزارش گروه ایرانشهر، در نخستین پیک کرونا از میان تمام استان‌های کشور، کهگیلویه‌وبویراحمد به‌عنوان نخستین استان موفق‌ در مقابله با کرونا مطرح شد. آن زمان مسئولان کهگیلویه‌وبویراحمد و دانشگاه علوم‌پزشکی با وجود امکانات محدود با چنگ و دندان به این موفقیت رسیدند و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مورد تقدیر قرار دادند. آن هم درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد کهگیلویه‌وبویراحمد به‌دلیل روابط گسترده مردم و نوع آب‌وهوا، شیوع گسترده‌ای را تجربه کند اما غربالگری 98.5درصدی علوم پزشکی استان و اعمال محدودیت‌ها برای افراد با تست مثبت، چنین موفقیتی را برای آنها رقم زد. (در آن مقطع درصد کشوری ۸۵ درصد عنوان شد)
در پیک بعدی پرچمداران موفقیت در کنترل ویروس کرونا همدان، فارس، بوشهر و باز هم کهگیلویه و بویراحمد بودند. همدانی‌ها همراهی شبکه تبلیغی استان را با فعالان عرصه سلامت در پیشگیری از کرونا تجربه کردند و علاوه بر آن گروه معتمدین و افراد صاحب نفوذ را در هر شهرستان راه‌اندازی کردند تا در اجرای توصیه‌های بهداشتی و تأکید بر رعایت پروتکل‌ها  از سوی مردم نقش پررنگی داشته باشند.
بوشهری‌ها در پایان پیک دوم روزهای متوالی بدون فوتی را تجربه کردند و جزو ۳استان اول در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک قرار گرفتند. اتفاقی که به جز محدودیت‌های سراسری با قوانین سختگیرانه در ادارات و همکاری‌های بین بخشی همراه شد. با تصمیم متفاوت مدیران استان تمام مدیران‌ کل‌ در ارگان‌ و سازمان‌های مختلف موظف به پاسخگویی در قبال رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی بودند که ممکن بود به جریمه آنها منجر شود. اتفاقی که موجب شد رعایت دستورالعمل‌ها در ادارات بوشهر به بیش از 95درصد هم برسد. صدا‌و‌سیمای استان هم یک پای همراهی‌ها با کادر درمان بود و مؤثرترین اطلاع‌رسانی‌ها از طریق این نهاد به مردم اعلام می‌شد. به همین دلیل اطلاعات به‌طور مؤثر به شهروندان می‌رسید که نتیجه آن پذیرش توصیه‌ها بود.
ابتکارات فارسی‌ها پس از پیک سوم برای مقابله با ویروس کرونا به تمام کشور ابلاغ شد. هوشمندسازی مدارس، ارتقای نقاهتگاه‌ها به بیمارستان پشتیبان، تغییر خط تولید کارخانه‌ها، پرداخت تسهیلات به کادر درمان و فعال شدن راه‌های ارتباطی مردم با ستاد استانی مقابله با کرونا، افزایش تخت‌های بیمارستانی، تشویق و تنبیه اصناف در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، توزیع داروی بیماران در منازل و تولید واکسن ازجمله اقداماتی بود که موجب شد مردم این استان نسبت به محدودیت‌ و قرنطینه‌ها همراهی بیشتری نشان دهند. آن هم درحالی‌که واحدهای تولیدی حتی یک روز هم تعطیل نشدند و تنها در مقاطعی فعالیت اصناف با مدت زمان کمتری انجام شد تا آسیب کمتری در این حوزه به فعالان وارد شود.
گیلانی‌ها هم در خلال تمام بحران‌های کرونایی سال گذشته یک تجربه خوب را برای تجهیز بخش‌های درمان به 10دستگاه سی‌تی اسکن یا افزایش 180تخت ICU رقم زدند. اتفاقی که موجب شد این استان به‌دلیل شرایط گردشگرپذیری در بحران بیماری، مشکلات کمبود تخت را کمتر تجربه کند. تبریز  هم یکی از مناطق موفق در مواجهه و عبور از پیک کرونا بود. پاییز 99که پیک سوم کرونا در کشور رقم خورد یکی از عملکردهای جالب مسئولان مرکز استان استفاده از ظرفیت افراد بانفوذ در میان مردم بود تا شهروندان را به رعایت پروتکل‌ها دعوت کنند. اتفاقی که به کاهش حضور آنها در بازار و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی منجر شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید