• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 22 تیر 1399
کد مطلب : 104639
+
-

استانی به نام خوزستان تابستانی به‌نام کرونا

یادداشت
استانی به نام خوزستان تابستانی به‌نام کرونا

مجید روانجو- نویسنده و روزنامه‌نگار

همه‌وقت و همه‌جا نام متبرک و افتخارآفرین استان خوزستان درآمیخته و عجین است با ثروت و فقر. از سویی داراترین و متمول‌ترین استان ایران به لحاظ داشتن منابع بی‌حد و حصر نفت و گاز و فرآورده‌های پتروشیمی و دیگر میعانات گازی به‌حساب می‌آید و از سوی دیگر مردمانی دارد که در تنگدستی، کم‌آبی و گرمای طاقت‌سوز روزگار سپری می‌کنند. از دوران جنگ تحمیلی و رشادت‌های دلاور زنان و مردان این خطه نمی‌گویم. از معضل بیکاری و گرانی مضاعف که راه بر آینده جوانان دانشگاه رفته این مرز و بوم بسته و کورسوی فردا را روزبه‌روز و شب به شب تاریک و تاریک‌تر می‌کند، نمی‌گویم. از قول‌ها و وعده‌هایی که به مردم این استان دادند و فراموش کردند نمی‌گویم و نیز از کوه حرف‌های درست و خواسته‌های روا و به‌حقی که انبار شده بر دل و بر زبان پیر و جوان اهل این آب و خاک.
از مهمان ناخوانده و ناخواسته‌ای می‌گویم که چندی است خوان مرگ گسترانیده بر هر کوی و برزن و پس‌کوچه و خیابان شهر و شهرک و روستاهای استان؛ از کرونا می‌گویم.
اوایل به‌نظر می‌آمد که گرمای 50 تا 60درجه تابستان جهنمی خوزستان، هماورد مناسب و قدرتمندی باشد برای از پا درافکندن این ویروس بی‌دست و پا و نادیدنی؛ زهی خیال باطل!
اکنون 6 هفته از قرمزی رنگ رخسار اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، باغ ملک، امیدیه، آغاجاری، رامهرمز، بهبهان، هفت‌تپه، شادگان، ماهشهر، آبادان، خرمشهر، بندرامام و... می‌گذرد. 6 هفته است که تخت‌های بیمارستانی عوض و بدل می‌شوند. برخی به مدد دهشتناک کرونا به دیار باقی شتافته‌اند و می‌شتابند و برخی نیز بهبودی نسبی می‌یابند.
آمارها گویای آن است که کمبود تخت‌های بیمارستانی در این استان ثروتمند محسوس است و منحنی رشد بیماران کرونایی سیری صعودی دارد؛ به‌طوری که میانگین مرگ‌ومیر بر اثر شیوع و ابتلا به کوویدـ19از مرز 50نفر در شبانه‌روز گذشته است. مانند همه جای ایران و جهان، در اینجا نیز جان انسان‌ها اهمیت دارد. تأمین نان هم برای مردمان این دیار حرف اول را می‌زند. استان دارد به مرز هشدار می‌رسد و شاید تاکنون رسیده باشد. کرونا با من و تو و او و هیچ‌کس شوخی ندارد. عملکرد ویروس جدی و مرگ‌آفرین است؛ بنابراین باید و باید در برابر این یورش خصمانه جدی باشیم، به پروتکل‌های پزشکی اعتماد کنیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌کار ببندیم. اگر فردی یا افرادی به فکر ما نیستند، دست‌کم خودمان باید به فکر خودمان باشیم.
دولت و مسئولان مربوطه وظیفه دارند در این شرایط حساس کرونازده به یاری مردم خوزستان بشتابند، گرفتاری‌های معیشتی آنها را رفع کنند، اقلام بهداشتی لازم را به قدر کافی در اختیار مردم قرار دهند و به فکر ازدحام جمعیت در بانک‌ها، معابر، مراکز خرید و دیگر اماکنی باشند که مردم از سر ناچاری برای رفع حاجت خود در آن جاها گرد می‌آیند. زمان برگزاری آزمون ورودی دانشگاه نزدیک است. از همین حالا باید تمهیدی بخردانه اندیشید برای مصون ماندن جوانان در وقت گردهمایی و برگزاری آزمون کنکور.
گویی جهان پشت سد مستحکم کرونا متوقف مانده. فرقی نمی‌کند کی‌ باشی و اهل کجا، مهم است در این شرایط عجیب و دهشتناک، بهترین‌ها و بدترین‌ها، زیبایی‌ها و پلشتی‌های دوران خود را ببینیم و بشناسیم و به‌خاطر بسپاریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید