• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127382
+
-

آغاز تلاش ها برای حفظ سرزمین

احیای یک‌میلیون هکتار از رویشگاه‌های زاگرسی و حفاظت از جنگل‌های هیرکانی در دستورکار پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و سازمان جنگل‌ها قرار دارد

میراث طبیعی
آغاز تلاش ها برای حفظ سرزمین

محمدباریکانی- خبر‌نگار

پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به‌منظور اجرایی‌شدن ماده100 برنامه ششم توسعه کشور در رابطه با ساماندهی جنگل‌ها و سواحل در همکاری با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، کاشت یک‌میلیون درخت بلوط در جنگل‌های زاگرسی و حفظ جنگل‌های ثبت جهانی‌شده هیرکانی را آغاز کرد.
به گزارش همشهری، گروه میراث طبیعی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری همچنین در همکاری با دانشکده منابع طبیعی در تلاش برای توسعه بومگردی و شناسایی و احیای روستاهای متروک در مناطق محروم و آسیب‌پذیر کرمان و در محدوده میراث جهانی دشت لوت است تا بدین‌ترتیب روستاهای متروک و باارزش تاریخی در کرمان بار دیگر احیا شوند و روند مهاجرت معکوس به آنها آغاز شود. در این مسیر شناسایی و ثبت ملی روستاهای باارزش تاریخی در این محدوده آغاز شده است. مجموعه‌ای از 12روستا که برخی از آنها تا 40نفر جمعیت دارند شناسایی و روند ثبت ملی آنها شروع شده است. روستای سفیدکوه کرمان و روستاهای باریک‌دم، کوچک‌دم و تک‌دم در نیکشهر شناسایی شده که برخی از آنها به ثبت ملی رسیده‌اند و فعالیت‌ها برای ثبت ملی روستاهای دیگر ادامه دارد.
اما مهم‌ترین اقدام پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور براساس آنچه بهروز عمرانی، رئیس این پژوهشگاه به همشهری گفته است، حفظ و احیای مناطق جنگلی ایران با همکاری سازمان جنگل‌هاست.
بهروز عمرانی درخصوص حفظ میراث طبیعی ملی و جهانی ایران با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به همشهری گفت: براساس تأکید ماده100 برنامه ششم توسعه در ارتباط با ساماندهی سواحل و جنگل‌ها، محدوده وسیع جنگل‌های هیرکانی در رشته‌کوه البرز و جنگل‌های زاگرسی با 10میلیون هکتار وسعت رویشگاهی با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و سازمان جنگل‌ها حفاظت و احیا می‌شوند.
به‌گفته رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور، 70درصد درختان بلوط در 10میلیون هکتار رویشگاه زاگرسی کشور برداشت شده است و با توجه به بیماری زوال بلوط‌ها این رویشگاه با تهدید بیشتری مواجه است. بهروز عمرانی با اعلام اینکه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی در زاگرس و توافق با یک بنیاد زیست‌محیطی، احیای جنگل‌های زاگرسی را در دست دارد، افزود: هم‌اکنون یک‌میلیون هکتار از رویشگاه‌های زاگرسی برای کاشت نهال بلوط هدفگذاری شده که تاکنون بیش از 70هزار نهال بلوط در این منطقه کاشته شده است.
به‌ گفته رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فعالیت‌ها برای احیای بلوط‌زارهای زاگرس به جایی رسیده است که افرادی که پیش‌تر اقدام به قطع درختان بلوط می‌کردند حالا تبدیل به حافظان بلوط در مناطق زاگرس‌نشین کشور شده‌اند.
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری همچنین با اعلام اینکه علاوه بر حفاظت از جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان میراث جهانی ایران با همکاری سازمان جنگل‌ها و تلاش برای احیای بلوط‌زارهای زاگرس با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد، فعالیت‌ها برای شناسایی روستاهای متروک باارزش تاریخی در نقاط محروم و آسیب‌پذیر، به‌ویژه در کرمان و در حاشیه کویر لوت که به ثبت جهانی رسیده، آغاز شده است، گفت: مرمت خانه‌های روستایی با همکاری و مشارکت روستاییان در حال انجام است.
بهروز عمرانی اعلام کرد: هم‌اکنون گروه میراث‌طبیعی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری دانشکده منابع طبیعی در 40هزار مترمربع از مناطق آسیب‌پذیر و روستاهای واقع در محدوده بیابان لوت در حال انجام فعالیت شناسایی و ثبت ملی روستاهای هدف هستند تا با توسعه مدل بومگردی در این مناطق، اقدام به درآمدزایی برای ساکنان روستاهایی که حداقل امکانات را دارند کنند  و با احیای این مناطق علاوه‌بر جلوگیری از متروک‌شدن روستاها، عامل مهاجرت معکوس به روستاهای متروک شوند. به گفته او ، تاکنون این فعالیت‌ها به ثبت ملی چند روستای استان کرمان در حاشیه لوت و فراهم‌آمدن امکانات اولیه نظیر برق‌ و آب  برای این مناطق منجر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید