• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 16 فروردین 1400
کد مطلب : 127238
+
-

در جا زدن قیمت طلا و ارز


آلبرت بغزیان ـ اقتصاددان

بازار طلا و ارز به یکدیگر وابسته هستند، بنابراین اگر بازار ارز را تحلیل کنیم، روزگار بازار طلا نیز مشخص می‌شود. وضعیت ارزی کشور به سیاست‌های بانک مرکزی وابسته است و این بازار از شرایط فعلی بدتر نخواهد شد؛ چرا که تمام عوامل منفی مانند تصویب نشدن FATF و تداوم تحریم‌ها هم‌اکنون با اقتصاد ما گره خورده‌اند و دیگر وضعیت از امروز بدتر نمی‌شود.
اگر فرض را بر این بگیریم که وضعیت همانند اکنون خواهد بود و هیچ تغییری در مناسبات رخ ندهد، ‌هیچ توافقی صورت نگیرد، هیچ نشستی نباشد و وضعیت نه وخیم‌تر شود و نه بهبود یابد، تنها گزینه باقی‌مانده مربوط به بانک مرکزی می‌شود.
 در واقع باید گفت که سرنوشت ارز به سیاست ارزی بانک مرکزی مرتبط است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا می‌خواهد دلار را در سطح 25هزار تومان نگه دارد؟ 
آیا قرار است که هر زمان که چند‌میلیارد دلار آزاد می‌‌شود، مقدار اندکی دلار را پایین بیاورد اما باز آن را گران کند؟
بنابراین استمرار درآمدهای ارزی - که بانک مرکزی از وضعیت آن مطلع است- بر نرخ ارز اثر می‌گذارد.
بنده اعتقاد ندارم که نرخ ارز در میدان فردوسی و از سوی دلال‌ها تعیین می‌شود، تمام اتفاقات در دست بانک مرکزی است.
در همین راستا باید بگویم که بانک مرکزی علاقه‌ای به کاهش نرخ ارز ندارد و آینده این بازار نیز کاملا مبتنی بر تصمیم‌ها و سیاست‌های بانک مرکزی است و این بازار به راحتی قابل‌پیش‌بینی نیست.
در کل می‌توان گفت که اگر شرایط همین باشد، نرخ ارز تا انتخابات  1400در همین قیمت باقی می‌ماند و پس از انتخابات بستگی به تیم اقتصادی دولت جدید و رئیس بانک مرکزی دولت بعدی دارد که آیا قرار است فردی با تخصص بانکی، اقتصاددان و مقتدر بر این جایگاه ریاست کند یا خیر؟
با توجه به پیش‌رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری باید گفت که بعید است دولت فعلی در چند‌ماه باقی‌مانده از عمرش، تغییر خاصی در سیاست‌های ارزی خود اعمال کند و از سوی دیگر دولت بعدی نیز تلاش می‌کند تا چند‌ماه نخست از شروع فعالیت‌هایش را صرف شناخت از مسائل کند؛ این شرایط منجر به فرصت سوزی می‌شود و سوءاستفاده‌کنندگان و فرصت‌طلبان نیز از این وضعیت استفاده می‌کنند و فضا را به سمت افزایش قیمت‌ها سوق می‌دهند، در چنین وضعیتی دولت جدید و دولت قبلی نیز پاسخگو نخواهد بود.
بنابراین وضعیت خوبی از وضعیت اقتصادی سال آینده قابل‌تصور نیست؛ اگر بانک مرکزی نرخ ارز را نگه ندارد و بدون اراده در محدوده‌ای نوسان دهد و به بازار نگاه کند، نباید انتظارهیچ بهبودی داشته باشیم.
به این بازار نباید دلخوش بود، قیمت ارز تا انتخابات در همین حد باقی خواهد ماند اما اگر آمریکا و ایران در مسیر تعامل قرار‌بگیرند، ممکن است شرایط تغییر کند اما باز هم این شرایط قابل‌پیش‌بینی نیست و نمی‌توان دقیق در رابطه با آن صحبت کرد.
اگر رایزنی در رابطه با تحریم به نتیجه برسد، باز هم نظر بانک مرکزی نقش‌آفرینی می‌کند. 
هم‌اکنون، نگاه به مسیر بلندمدت بازار ارز به ما می‌گوید که دلار در قیمت 22هزار تومان باقی‌می‌ماند. بازار طلا نیز مستقیم از بازار ارز تأثیر می‌پذیرد و این اتفاقات برای بازار طلا نیز رقم خواهد خورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید