• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 14 فروردین 1400
کد مطلب : 127065
+
-

رشد بهاری دلار، نزول بورس

قیمت هر دلار آمریکا در نخستین روز‌های سال نزدیک به 3درصد رشد کرد اما شاخص بورس با یک‌درصد افت مواجه شد

بازارها
رشد بهاری دلار، نزول بورس


بازار‌ها در نخستین روز‌های سال جدید، شرایط متفاوتی را سپری کردند، به‌طوری که قیمت دلار در 2هفته نخست سال نزدیک به 3درصد رشد کرد اما با وجود رشد قیمت دلار بازار سهام با یک درصد نزول مواجه شد.
به‌ گزارش همشهری، برخلاف شایعاتی که آخر سال در تالار شیشه‌ای درباره رشد بازار سهام در ایام نوروز مطرح شده بود دامنه نزول بورس به سال جدید هم کشیده شد. در طول چند سال گذشته بازار سهام عمدتا در روز‌های نوروز با رشد مواجه شده و همین سابقه تاریخی منجر شده بود که اواخر سال قبل این شایعه که شاخص‌های بورس در روز‌های نوروز صعود خواهد کرد قوت بگیرد اما این تجربه در سال جدید تکرار نشد و سهامداران در 2هفته نخست سال با زیان مواجه شدند. همه اینها در حالی بود که قیمت دلار در همین مدت با رشد مواجه شد و این موضوع هم نتوانست محرکی برای رشد بازار سهام باشد چراکه به‌لحاظ عملکردی افزایش قیمت دلار می‌تواند منجر به رشد شاخص‌های بورس شود.

اوضاع متفاوت بورس و دلار
معاملات بازار سهام در نخستین روز معاملاتی سال جدید، یعنی هفتم فروردین ماه، در شرایطی آغاز شد که شاخص کل بورس تهران در نیمه دوم سال قبل، نزول‌های سنگینی را ثبت کرده بود. این نزول‌های سنگین از 20مرداد‌ماه سال قبل منجر شده ارزش معاملات بازارسهام هم به‌شدت کاهش یابد و شتاب خروج نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی بیشتر شود. همین شرایط در 2هفته نخست سال هم ادامه یافت و بسیاری از سهامداران حقیقی از روز‌های نخست سال به‌عنوان فرصت خروج از بازار سهام استفاده کردند و با وجود اینکه در نخستین روز معاملاتی سال شاخص کل با رشد مواجه شد اما در روز‌های بعد تا 11فروردین شاخص کل بورس تهران با نزول مواجه شد. آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران طی2هفته نخست سال جدید با 13هزار واحد کاهش مواجه شده است و اکنون به محدوده یک میلیون و 294هزار واحد رسیده است. این به‌معنای آن است که سهامداران در طول 2هفته نخست سال جمعا نزدیک به یک درصد زیان کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد دامنه نزول بورس با درنظر گرفتن ارزش روزانه معاملات و میزان خروج نقدینگی از بازار سهام به سال جدید هم سرایت کرده است.
طبق اطلاعات موجود سهامداران حقیقی از 2هفته نخست سال برای خروج از بازار سهام استفاده کرده‌اند و در این مدت نزدیک به 1000میلیارد تومان نقدینگی توسط آنها از بازار سهام خارج شده است.
اما در بازار ارز شرایط متفاوت بود، به‌طوری که قیمت دلار در 2هفته نخست سال روند رو به رشدی را سپری کرد و قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد که در اواخر سال به محدوده 25هزارو100تومان رسیده بود در 2هفته نخست سال با 3درصد رشد به مرز 25هزارو850تومان رسید.
قیمت هر دلار آمریکا در بازار متشکل ارزی هم که در پایان سال گذشته در محدوده 23هزارو700تومان دادوستد می‌شد اکنون به محدوده 25هزار تومان رسیده است.
روند رو به رشد قیمت دلار در روز‌های نخست سال حتی منجر به واکنش بانک مرکزی شد، به‌طوری که روابط‌عمومی بانک مرکزی در هفته دوم سال اعلام کرد: نسبت به تلاش سفته‌بازان و معامله‌گران فردایی برای فروش ارزهای خود با نرخ بالاتر واکنش مناسب نشان خواهد داد.
رشد قیمت دلار در شرایطی اتفاق افتاد که یکی از داغ‌ترین خبرها در ماه‌های پایانی سال گذشته ماجرای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، عراق و دیگر کشورها بود اما به‌نظر می‌رسد ابهام در آزاد‌سازی‌ این منابع خود محرکی برای رشد قیمت دلار بوده است. با این حال اغلب تحلیل‌گران با تکیه بر کسری بودجه دولت در سال1400 بر این باورند که اقتصاد ایران دوباره در سال جدید با تورم فزاینده مواجه خواهد شد و این موضوع زمینه‌ای برای کاهش قدرت ریال در برابر دلار است و سرمایه‌گذاران با تکیه بر اقتصاد تورمی سال بعد در حال سرمایه‌گذاری در بازار‌های مختلف هستند. همه اینها درحالی است که در روز‌های نخست سال حجم تقاضا برای معاملات رمزارز‌ها از طریق صرافی‌ها هم افزایش یافته و این موضوع خود حجم تقاضا را در صرافی‌ها بالا برده بود.
یک شرکت فعال در صنعت مالی باتوجه به تحولات پیش رو، در تحلیل نسبت به شرایط بازار سهام و ارز که به نوعی به هم گره خورده‌اند تحلیل کرد: با توجه به شفاف‌شدن موضع برجامی دولت بایدن و همینطور موضع ایران، انتظار گشایش اقتصادی قابل توجه حداقل در کوتاه‌مدت دور از ذهن است، به همین دلیل احتمال کاهش قیمت دلار به کمتر از 20هزار تومان و درنظر گرفتن این قیمت در تحلیل شرکت‌های بورس دور از واقعیت‌های اقتصادی است.
شرکت سبد گردان آسمان تحلیل می‌کند: تحقق یا عدم‌تحقق درآمدهای نفتی و امکان تامین مالی دولت از محل فروش اوراق بدهی طبق آنچه در بودجه سال۱۴۰۰ منظور شده، می‌تواند ابعاد متفاوتی از کسری بودجه، افزایش قیمت دلار و نرخ تورم را در سال1400 رقم بزند و این عوامل می‌توانند روی بازار سهام نیز اثر متفاوتی بر جای بگذارند.
با چنین تحلیل‌هایی اغلب تحلیل‌گران در انتظار وقوع موج تازه‌ای از تورم در سال بعد هستند که می‌تواند محرکی برای رشد قیمت دلار و حتی نوسان شاخص‌های بورس باشد.

نزول قیمت سکه
با وجود آنکه قیمت طلا تابعی از نرخ دلار و قیمت جهانی هر اونس طلا در بازار‌های جهانی است اما آمار‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر سکه در روز‌های نوروز با وجود رشد قیمت دلار با افت مواجه شده است. قیمت هر سکه در آخرین روز سال قبل به 11میلیون‌و250هزار تومان رسیده بود اما در پایان هفته دوم سال جدید با 0.89درصد افت به 11میلیون‌و150هزار تومان رسید. به‌نظر می‌رسد بازار طلا با توجه به سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی چندان به رشد قیمت دلار باور ندارد و انتظار دارد قیمت هر دلار در محدوده 25هزار تومان نوسان کند. نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر دیروز با توجه به نوسان‌های قیمت دلار در ماه‌های گذشته پیش‌بینی کرد قیمت طلا در نیمه نخست سال با نوسان زیادی مواجه نشود. محمد کشتی‌آرای در این‌باره گفت: با توجه به ثبات نسبی بازار ارز در کشور و کاهش اونس جهانی پیش‌بینی می‌شود در 6ماه اول سال۱۴۰۰ تغییرات خاصی در قیمت‌های طلا و سکه نداشته باشیم.
او درباره افزایش قیمت طلا در سال قبل گفت: علت افزایش شدید قیمت طلا، بیماری کرونا بود که اقتصاد جهانی را با نوسانات بسیار شدیدی روبه‌رو کرد و باعث شد تا ارزش برابری ارزها کاهش پیدا کند و به‌نوعی اقتصاد جهانی با رشد منفی روبه‌رو شد و همین مسئله عاملی برای افزایش قیمت طلا بود. او توضیح داد: در هفته اول سال۱۴۰۰ قیمت‌ها همان روال گذشته را داشت و اونس جهانی هم بدون تغییر بود ولی در هفته دوم سال که واحدهای صنفی شروع به‌کار کردند و دادوستدها افزایش پیدا کرد مجددا قیمت سکه افزایش پیدا کرد و به‌نظر می‌رسد این قیمت ارز در نیمه دوم سال همین شرایط را دنبال کند و با نوسان زیادی مواجه نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید