• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 شهریور 1400
کد مطلب : 139229
+
-

نزول سنگین بورس روی سرسره دلار

به‌دنبال افت 1000تومانی قیمت دلار ظرف 2روز اخیر، شاخص کل بورس تهران یک نزول سنگین بیش از 3درصد داشت

شاخص کل بورس تهران دیروز به افت 1000تومانی قیمت دلار واکنش نشان داد و بیش از 3درصد افت کرد. قیمت هر دلار آمریکا بعد از آنکه در مبادلات روز شنبه به 28هزارو300تومان رسید، دیروز تا مرز 27هزار تومان عقب‌نشینی کرد.
به گزارش همشهری، در شرایطی که رشد 400هزار واحدی شاخص کل بورس تهران از ابتدای خرداد تاکنون سرمایه‌گذاران را برای رشد بیشتر شاخص بورس امیدوار کرده بود و آرام‌آرام سهامداران حقیقی در حال ورود دوباره به بورس بودند، دیروز بار دیگر با افتی سنگین تردید‌ها نسبت به تداوم رشد شاخص بورس در روز‌های آینده افزایش یافت. شاخص بورس تهران در روز شنبه توانسته بود به پشتوانه رشد قیمت دلار، تا محدوده 28هزارو300تومان، از مرز مقاومت یک‌میلیون‌و540هزار واحد عبور کند. عبور شاخص از این محدوده به لحاظ تکنیکی این نوید را به سهامداران می‌داد که شاخص کل بورس تهران بتواند در ماه‌های آینده تا محدوده 2میلیون‌و100هزار واحد رشد کند اما با نزول قیمت دلار در طول روز‌های یکشنبه و دوشنبه محرک اصلی رشد شاخص‌های بورس حذف و شاخص کل بورس تهران هم با نزول مواجه شد.

نزول قیمت دلار
آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از 18اردیبهشت امسال تا روز شنبه هفته جاری با 7683تومان افزایش معادل 37.2درصد رشد کرده بود. این عقب‌نشینی قیمت دلار در اردیبهشت، تحت‌تأثیر مخابره اخبار امیدبخش در مورد مذاکرات هسته‌ای اتفاق افتاده بود و موجب شده بود قیمت دلار تا 18اردیبهشت تا 20هزارو637تومان نزول کند اما با رسیدن قیمت به این سطح بار دیگر تقاضا برای خرید دلار افزایش و قیمت دلار تا اواخرخرداد با رشدی آرام تا 23هزارو500تومان افزایش یافت. با این حال از آخر خرداد، به‌ویژه با مشخص‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سرعت رشد قیمت دلار بیشتر شد و بعد از آن افزایش تردید‌ها در مورد احیای برجام سرعت رشد قیمت دلار را بیشتر کرد، به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا تا شنبه هفته جاری با 21درصد رشد به 28هزارو300تومان رسید. این رشد پرشتاب قیمت دلار واکنش رسانه‌ها و برخی مقامات مسئول را درپی داشت، به‌طوری‌که یکشنبه صبح، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، به تیم اقتصادی دولت ماموریت داد تا ارزش پول ملی را افزایش دهند. این دستور موجب شد ظرف روز‌های یکشنبه و دوشنبه حجم عرضه ارز در بازار افزایش یابد و زمینه برای کاهش قیمت دلار فراهم شود، به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا ظرف این دو روز با 1000تومان کاهش به سطح 27هزارو300تومان رسید. برخی خبر‌های تأییدنشده نیز نشان می‌دهد صرف‌نظر از دستور رئیس‌جمهور و افزایش عرضه ارز از کانال بانک مرکزی، برخی مبادی تامین ارز از طریق هرات نیز به‌دلیل مذاکرات وزارت امورخارجه با طالبان باز شده و این موضوع حجم عرضه ارز را در بازار افزایش داده است.
 ظرف چند هفته گذشته با تصرف هرات و تسلط طالبان بر آن، بازار ارز این شهر به حالت تعطیل درآمده بود و ارتباط صرافی‌های داخلی با صرافی‌های مستقر در هرات قطع شده بود. در چنین شرایطی افت قیمت دلار به سرعت به واکنش سهامداران و افت شاخص‌های بورس منجر شد.

نزول شاخص بورس
با افت قیمت دلار در روز‌های یکشنبه و دوشنبه، زمینه برای کاهش شاخص بورس در مبادلات دیروز فراهم شد و شاخص بورس بعد از 3ماه رشد، افتی سنگین را در کارنامه خود ثبت کرد. شاخص بورس تهران از نوسان قیمت دلار تأثیر زیادی می‌پذیرد و کاهش یا افزایش قیمت دلار به‌طور مستقیم بر شاخص بورس تأثیر می‌گذارد. بر همین اساس شاخص کل بورس تهران که در روز شنبه به‌دلیل رشد قیمت دلار توانسته بود با رشد قابل‌توجهی مواجه شود دیروز همگام با افت قیمت دلار با 50هزار واحد کاهش بار دیگر به محدوده یک‌میلیون‌و524هزار واحد عقب‌نشینی کرد. از نظر تکنیکی محدوده یک میلیون و 540هزار واحد نوعی مرز مقاومت برای شاخص تلقی می‌شود، افت روز گذشته شاخص بورس گمانه‌زنی‌ها را در مورد افت بیشتر شاخص بورس افزایش داد. دیروز همچنین نزول سنگین شاخص بورس به ترس سهامداران حقیقی و خروج 2هزارمیلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام منجر شد که در طول چند‌ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.
جلال روحی، یک کارشناس بازار سرمایه، در این‌باره گفت: انتشار خبری درباره از سرگرفته‌شدن مذاکرات برجام روی قیمت ارز و بازار سهام تأثیر داشت و سهامداران از ترس کاهش نرخ دلار و تأثیر آن بر معاملات بورس، اقدام به عرضه سهام خود در بازار سهام کردند. به‌گفته او انتشار چنین خبری موجب شد قیمت دلار که از مرز 28هزار تومان عبور کرده بود دوباره وارد کانال 27هزار تومان شود و همسو با چنین اتفاقی بازار هم در مسیر نزولی قرار گرفت. او تأکید کرد: همچنین شاخص بورس از نظر تکنیکالی نیاز به اصلاح داشت، بنابراین چنین روند اصلاحی در بازار منطقی بوده و نباید نگرانی چندانی در میان سهامداران از این روند بازار وجود داشته باشد. روحی، کانال یک‌میلیون‌و۶٠٠ هزار واحد را مقاومت روانی برای شاخص بورس اعلام کرد و گفت: عبور از آن ممکن است زمانبر باشد اما افق بازار با توجه به‌وجود وضعیت معقول در گزارش شرکت‌ها و نیز بحث انتظار تورمی روشن است و مشکل جدی‌ای معاملات بورس را تهدید نمی‌کند.
احسان ناصر، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم درباره دلایل نزول سنگین بورس در مبادلات دیروز گفت: باید قبول کرد که بازار بعد از مدت‌ها از ترس و وحشتی که در یک سال اخیر به آن دچار شده بود، رها نشده و هر آن ممکن است هر محرکی باعث ضربه‌زدن به بازار سرمایه شود. او با تأکید بر اینکه خاطره بد افت بازار سرمایه در سال گذشته هنوز از خاطر بازار و سهامداران پاک نشده است، اضافه کرد: افت قیمت دلار نیز در نزول بازار سهام تأثیر داشت، ضمن اینکه از نظر تکنیکی شاخص بورس به محدوده مقاومت رسیده است و احتمالا شاخص بورس چند روزی در همین وضعیت به سر خواهد برد و پس از چندروز و با افزایش قیمت دلار و تورم موجود، فارغ از سودده بودن یا نبودن سهام شرکت‌ها، بازار سهام دوباره رشد خود را آغاز خواهد کرد. ناصر با بیان اینکه عوامل دیگری به غیراز تورم و نرخ دلار هم بر شاخص بورس تأثیر دارند توضیح داد: این دو عامل می‌توانند صرفا محرکی برای رشد دسته‌جمعی سهام شرکت‌های بورس فارغ از مسائل بنیادین باشند. با این حال ظرف روز‌های آینده و در دوره اصلاح شاخص، وزن هرکدام از این عوامل بر شاخص بورس مشخص خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید