• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 27 اسفند 1399
کد مطلب : 127018
+
-

ظریف:منطقه از فقدان گفت و گو رنج می‌برد


 وزیر امورخارجه با بیان اینکه «گفتمان و دیپلماسی» کلید ایجاد تغییر در وضع منطقه و گفتمان بنیان دیپلماسی است، گفت که منطقه ما امروز با فقدان گفت‌و‌گو  مواجه است.
  محمدجواد ظریف که دیروز به‌عنوان سخنران آغازین دومین مجمع گفت‌وگوی تهران سخن می‌گفت، به تحولات اخیر منطقه اشاره کرد و افزود: منطقه خاورمیانه در ماهیت خود با چالش‌ها و بحران روبه‌رو نیست و این بحران‌ها ریشه انسانی دارند. وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد که ایران همانطور که در طرح صلح هرمز حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل مطرح شد، به‌دنبال پیشبرد گفت‌وگوی منطقه‌ای بوده و از طریق این گفت‌وگوهاست که فضای جدید منطقه شکل می‌گیرد.
ظریف ادامه داد: جای هیچ سؤالی نیست که مداخله‌های طولانی و خطرناک بین‌المللی در منطقه ما یکی از دلایل اصلی مشکلات فعلی است. منطقه ما در 5قرن گذشته، هدف طرح‌های ژئوپلیتیکی از سوی بازیگران فرامنطقه‌ای قرار گرفته است. تا همین اواخر که به یاد می‌آوریم، آمریکا ناامنی و بی‌ثباتی این منطقه را بیش از هر منطقه دیگری شدت داده است. طبق آمار و ارقام خود این کشور، در کمتر از 2دهه حدودا ۷تریلیون دلار برای جنگ‌های همیشگی و مداخله‌های نظامی در این منطقه هزینه شده است، اما مداخله آمریکا فقط به قلمروی نظامی محدود نمی‌شود. اقدامات اقتصادی قهری آمریکا علیه مردم ایران به‌ویژه در دوره یک بیماری همه‌گیر، دست کمی از یک جنگ اقتصادی ندارد. همانطور که الان هم شاهد هستیم، هنوز هیچ تفاوتی میان رئیس‌جمهور پیشین و رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در استفاده از سیاست شکست‌خورده موسوم به فشار حداکثری وجود نداشته است. به گزارش ایسنا،‌ظریف افزود: 6کشور همسایه ما در جنوب خلیج‌فارس با جمعیت کل کمتر از ۴۰ میلیون نفر، یک‌چهارم تمام تسلیحاتی که در جهان به فروش می‌رسد را جذب می‌کنند. یکی از آنها سال گذشته بیش از ۶میلیارد دلار هزینه تسلیحات کرد و دیگری تنها با یک‌ونیم میلیون نفر جمعیت ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرد، اما امنیتی‌سازی‌ احتیاج به تهدیدها و دشمن‌های ساختگی و همچنین دوستان مصنوعی و اتحادهای سطحی دارد. امنیتی‌سازی‌، اولویت‌های منطقه را از پرداختن به اساسی‌ترین چالش‌ها و تهدیدهای واقعی امنیتی به سروکار داشتن با نمونه‌های ساختگی آن تغییر می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید