• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 18 اسفند 1399
کد مطلب : 126268
+
-

مالیات‌ستانی از روی تراکنش کارت‌خوان‌ها


بانک مرکزی در جریان عمل به تکالیف قانون پایانه‌های فروشگاهی، حدود 2.5میلیون کارت‌خوان و درگاه اینترنتی را غیرفعال کرده و اطلاعات 4.7میلیون پایه پردازش را نیز پس از تکمیل و صحت‌سنجی، برای تشکیل پرونده مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه داده است. این کار، مقدمه ارسال بر خط اطلاعات تراکنش‌های بانکی کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های اینترنتی به سازمان امور مالیاتی و مبنا قرار گرفتن این اطلاعات برای محاسبه و دریافت مالیات خواهد بود.
به گزارش همشهری، این اقدام بانک مرکزی طرح پرحاشیه صندوق مکانیزه فروش را یک‌قدم دیگر به اجرا نزدیک‌تر می‌کند و می‌تواند آغازی برای حل مشکلات مالیات ارزش‌افزوده تولیدکنندگان و همچنین تضییع حقوق ذینفعان این درآمد باشد. بانک مرکزی تأکید کرده است که ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی را براساس ماده 11قانون پایانه‌های فروشگاهی انجام داده و این عملیات با همکاری سازمان امور مالیاتی ادامه دارد.
بنابر اعلام معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکنون اطلاعات 4میلیون و 700هزار کارت‌خوان و درگاه پرداخت که پیش ‌از این در سامانه مؤدیان مالیاتی ثبت نشده بود پس از تکمیل و صحت‌سنجی اطلاعات برای تشکیل پرونده مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است. همچنین زیرساخت‌های فنی و مقرراتی لازم نیز به‌گونه‌ای فراهم شده که از 20دی‌ماه 99 هر متقاضی جدید ترمینال پرداخت ابتدا ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی است و روال تخصیص ترمینال به متقاضی جدید فقط پس از ثبت‌نام در سامانه و دریافت کدرهگیری ادامه خواهد یافت. علاوه‌بر ساماندهی این 4.7میلیون کارت‌خوان و درگاه پرداخت که پیش ‌از این در سامانه مؤدیان مالیاتی ثبت نشده بود، بانک مرکزی 2میلیون و 100هزار کارت‌خوان و درگاه پرداخت اینترنتی غیرفعال یا کم‌تراکنش که فاقد پرونده مالیاتی بودند را قطع کرده است. البته این تعداد جدا از 360هزار کارت‌خوان و درگاه پرداخت اینترنتی است که در مرحله قبل به‌علت نامعتبر بودن کدملی و شناسه‌ملی نامعتبر یا پرونده مالیاتی غیرفعال قطع شده بود.
به گزارش همشهری، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان که با عنوان لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی(صندوق مکانیزه فروش) به مجلس تقدیم شده بود، در مهرماه 98به تصویب رسید و در آبان همان سال برای اجرا به دولت ابلاغ شد. در ماده11 این قانون، بانک مرکزی موظف شده بود ظرف یک‌سال پس از ابلاغ قانون، با همکاری سازمان امور مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کند و با ایجاد تناظر میان پایه پرداخت با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی، به هر یک از پایانه‌های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد. طبق این قانون پس از تخصیص شناسه مذکور، تمام تراکنش‌های انجام شده از طریق حساب‌های بانکی متصل به دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به‌عنوان تراکنش‌های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب محسوب می‌شود و بانک مرکزی موظف است اطلاعات این تراکنش‌های بانکی شامل مانده اول دوره، وجوه واریزی، وجوه برداشت‌شده و مانده آخر دوره هر حساب بانکی را به‌منظور تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان به‌صورت برخط در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید