• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 1 بهمن 1402
کد مطلب : 216331
+
-

نورافکن مالیاتی روی کارت به کارت

سازمان امور مالیاتی می‌گوید: هرگونه واریز به حساب‌های افراد که تجاری شناخته شود، مشمول مالیات خواهد شد

راهنما
نورافکن مالیاتی روی کارت به کارت

رضا کربلائی- روزنامه‌نگار

با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ دستور‌العمل تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری، برخی افراد برای دور زدن قانون و مالیات ندادن درصدد برآمده‌اند تا انتقال وجه را ابتدا به‌صورت نامحسوس به‌حساب دیگران یا در قالب کارت به کارت انجام دهند. حالا سازمان مالیاتی به صراحت اعلام کرده که هر ریالی که به‌حساب تجاری افراد واریز شود، به‌عنوان درآمد قلمداد و از آن مالیات گرفته می‌شود. با این حساب همه وجوه واریزی به حساب‌های بانکی تجاری از تمامی راه‌ها ازجمله درگاه‌های الکترونیکی پرداخت، دستگاه‌های کارتخوان، کارت به کارت، ساتنا، پایا و ... به‌عنوان فروش تلقی شده و مبنای محاسبات مالیات قرار می‌گیرد. به‌گزارش همشهری، 12شهریور سال گذشته بود که بانک مرکزی اعلام کرد زیرساخت‌های لازم برای تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری افراد فراهم شده و از این پس تمامی حساب‌های سپرده بانکی اشخاص حقوقی، حساب تجاری محسوب می‌شوند و حساب سپرده بانکی اشخاص حقیقی هم، هرچند حساب غیرتجاری به‌حساب می‌آید، اما افراد برای اینکه دچار دردسر مالیاتی نشوند باید حساب‌های تجاری خود را اعلام کنند. ضمن اینکه، حساب‌های بانکی غیرتجاری افراد هم به‌صورت مستمر پایش شده و چنانچه مبالغی بابت فعالیت‌های تجاری به آن واریز شود درآمد کتمان شده تلقی و مشمول مالیات و جریمه خواهد شد.

حساب تجاری چیست؟
هرگونه حساب سپرده بانکی متعلق به مشتری که به‌عنوان حساب تجاری از سوی سازمان مالیاتی اعلام شده و فعالیت تجاری متناظر با آنها تعیین شده باشد، حساب تجاری محسوب می‌شوند. بانک‌ها مجاز به پذیرش درخواست ورود شریک جدید به‌حساب مشترک تجاری نیستند و متقاضیان درصورت نیاز به افزایش شرکاء، باید درخواست افتتاح حساب مشترک جدید را به بانک ارائه دهند.

تشویق‌های حساب‌های تجاری چیست؟
بانک مرکزی مشوق‌هایی را برای معرفی حساب‌های تجاری پیش‌بینی کرده که شامل اعطای دسته چک جدید درصورت بازگشت تمامی برگه‌های دسته‌چک‌های قبلی و نیز بازگشت 60درصد از برگه‌های آخرین دسته چک متصل به‌حساب تجاری می‌شود. همچنین افرادی که حساب تجاری خود را اعلام کنند از تخفیف 40درصدی در پرداخت برخی خدمات بانکی بهره می‌برند. افزون بر اینکه محدودیت روزانه برداشت غیرحضوری از حساب‌های تجاری 5میلیارد ریال و ماهانه 30میلیارد دلار خواهد بود.

کنترل حساب‌ها چگونه است؟
اگر تعداد واریز به‌حساب به 100فقره در روز برسد و دوم اینکه مبلغ واریز شده بیش از 35میلیون تومان باشد حساب تجاری محسوب می‌شود. همچنین، با اعلام بانک مرکزی بانک‌ها وظیفه دارند تمامی نقل و انتقالات الکترونیکی بالاتر از 10میلیارد ریال درون‌بانکی و بین بانکی روزانه مشتری را مشروط به تکمیل اظهار مشتری و ارائه اسناد ثبت کنند.

چگونه  تفکیک حساب کنیم؟
به درگاه سازمان مالیاتی مراجعه و راسا حساب یا حساب‌های تجاری‌ را اعلام کنید. راه دوم این است که به بانکی که در آن حساب دارید، بروید و اطلاعات حساب بانکی مدنظرتان را تجاری کنید؛ البته به شرط اینکه قبل از آن شماره پرونده مالیاتی گرفته باشید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید