• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 16 اسفند 1399
کد مطلب : 126045
+
-

2 ایستگاه متروی قیام و دروازه دولاب با حضور مدیران شهری و ارتباط مجازی رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید

توسعه مترو در شرایط تحریم وکرونا

مترو
توسعه مترو در شرایط تحریم وکرونا


با افتتاح ایستگاه متروی میدان قیام و بهره‌برداری از ایستگاه دروازه دولاب (میدان شهید محلاتی)در خط7، دسترسی به پرتراکم‌ترین محدوده تجاری شهر تهران آسان شد. رفت‌وآمد خودرو‌ها در بازار ، خیابان‌ها و محلات مجاور آن، همیشه مشکل بزرگی در ترافیک شهر تهران به شمار می‌آمد و اکنون با سرویس‌دهی 3 خط مترو (یک، 2 و 7) به این محدوده، بخش زیادی از مراجعان به بازار بزرگ می‌توانند به جای خودروی شخصی از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.
به‌گزارش همشهری، استقبال شهروندان ساکن اطراف ایستگاه‌های دولاب و قیام نیز نشان می‌دهد که این ایستگاه‌ها می‌توانند بخشی از بار ترافیک این منطقه را حل کنند. ایستگاه میدان قیام در منطقه۱۲ به بازار بزرگ تهران و خیابان‌های ری، مولوی، بلوار قیام و سه‌راه امین‌حضور نزدیک است و ایستگاه دولاب هم بر ترافیک شرق بازار تا محدوده بزرگراه محلاتی تأثیر‌گذار خواهد بود. اهالی محله قیام و خیابان‌های ری و خراسان پایتخت از بهره‌برداری ایستگاه مترو، آن قدر خوشحال هستند که روز پنجشنبه در مسجد جوادالائمه(ع) جمع شدند و از آن به‌عنوان اقدامی بزرگ یاد کردند؛ موضوعی که به مطالبه 20ساله (از زمان افتتاح اولین ایستگاه‌های مترو) آنها پاسخ داده است. آنها سال‌هاست که برای رسیدن به بازار تهران، میدان‌های محمدیه و رازی از بی‌آرتی و تاکسی استفاده می‌کنند. آن هم در شرایطی که اغلب ساعات اتوبوس‌های بی‌آرتی شلوغ است و ترافیک پرحجم. اما حالا دیگر می‌توانند از طریق ایستگاه متروی قیام سوار قطار شوند و به سمت بازار حرکت کنند یا حتی به شمال غربی پایتخت یعنی میدان صنعت بروند یا با تعویض خط در ایستگاه‌های محمدیه، مهدیه یا شهیدنواب صفوی، وارد یکی از خطوط یک، 3 یا 2 شوند.

پیگیری برای 3دغدغه
مراسم افتتاح 2ایستگاه قیام و دروازه دولاب با حضور مدیران شهری و ارتباط مجازی رئیس‌جمهور انجام شد. حسن روحانی در این ارتباط تصویری درباره تهران گفت: «در رابطه با تهران بنده 3نکته را بیان می‌کنم که شهردار تهران مورد توجه قرار بدهد؛ نخستین مسئله رفع بوی نامطبوع در جنوب تهران است که همه عوامل دولت ازجمله وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط‌زیست هم برای این کار بسیج شدند. دولت آمادگی هر مقدار کمک را در این بخش دارد. البته می‌دانم کار بسیار سخت و پروژه بسیار وسیعی است اما قدم به قدم آن را به جلو می‌بریم.»
رئیس‌جمهور ادامه داد: «مسئله دوم نامتناسب بودن ارتفاع ساختمان‌ها در بسیاری از محلات تهران با سایر عوامل است که شکل منطقه و محله را به هم می‌ریزد و مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. مسئله سوم جمع‌آوری متکدیان است، تکدیگری یکی از کارهای بسیار زشت و ضربه‌زننده به فرهنگ جامعه و جایگاه تهران است. البته کارهای بزرگی انجام شده اما متأسفانه باز هم تکدیگری در تهران وجود دارد.»
او در خاتمه افزود: «همانطور که شهردار تهران اشاره کرده‌اند کرونا به خیلی از بخش‌ها ضربه زد و درآمدهای شهرداری‌ها نیز از این مهم آسیب دیدند اما با لایحه درآمد‌های پایدار امیدواریم آسیب درآمدهای شهرداری جبران شود.»
شهردار تهران در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران درباره ۳دغدغه‌ای که روز پنجشنبه رئیس‌جمهوری در مورد بوی نامطبوع جنوب تهران، انسجام ساختمان‌های شهر و همچنین ساماندهی متکدیان مطرح کرد، قول مساعد داد که این 3چالش را بررسی می‌کند. پیروز حناچی گفت: «آقای روحانی در مورد انسجام ساختمان‌ها صحبت کردند که این یک اقدام میان و بلندمدت است و باید در طرح تفصیلی پیگیری شود؛ این مورد را هم در دستور کار داریم و آن را پیگیری خواهیم کرد. شهرداری در مورد تکدیگری نیز مسئولیت‌هایی دارد و هم‌اکنون مراکز ساماندهی و توانمندسازی برای کودکان کار و متکدیان راه‌اندازی کرده‌ایم که این‌ کار را با جدیت بیشتری ادامه خواهیم داد.»

تجهیزات داخلی ایستگاه‌ها
شهردار تهران در مراسم افتتاح 2 ایستگاه خط7، درباره 2 ایستگاه دروازه دولاب (میدان شهید محلاتی) و میدان قیام گفت: «این 2 ایستگاه با اعتبار ۵۸۰میلیارد تومان در 2 منطقه تاریخی تهران ساخته شده و برای نخستین بار در شرایط تحریمی با بسیاری از تجهیزات ساخت داخل مثل پله‌های برقی افتتاح می‌شود.»
پیروز حناچی سپس به کاهش میزان صدور پروانه‌های ساختمانی به نسبت دوره‌های قبلی مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: «پروانه‌های ساختمانی امسال نسبت به سال۹۱ حدود ۷۰درصد کاهش داشته و هم‌اکنون به 8هزار پروانه رسیده است. در عین حال، تخلفات ساختمانی هم ٣٠درصد کاهش یافته است.»
او درباره استفاده از اوراق مشارکت نیز گفت: «7هزار میلیارد اوراق مشارکت در سال۹۶ و ۱۳هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در سال۹۷ و ۱۵هزار میلیارد ریال هم در سال۹۸ که درمجموع ۳۵هزار میلیارد ریال منتشر شده است. همچنین مجوز ۲۴هزار میلیارد ریال هم برای امسال گرفته شده است.»
او با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط مدیریت شهری گفت: «در این دوره از مدیریت شهری ۶۳میدان میوه و تره‌بار ساخته شده، ۵۱میدان بازسازی و نوسازی شده و تا پایان سال ۱۱میدان میوه و تره‌بار دیگر نیز افتتاح خواهد شد که با این کار مجموع تعداد میادین میوه و تره‌بار در تهران به ۲۷۲ میدان می‌رسد.»
شهردار ادامه داد: «با اجرای طرح کاپ در تهران، میزان تولید پسماند در شهر از ۷هزار تن به ۵هزارو۳۰۰تن رسیده است. همچنین روزانه 10هزار تن از نخاله‌های ساختمانی به شن و ماسه تبدیل می‌شود. در این زمینه 40دستگاه خودروی حمل پسماند پزشکی نوسازی و مجهز به دوربین و ردیاب الکترونیکی شده‌اند.»
حناچی به افزایش فضاهای سبز در محدوده داخلی شهر تهران اشاره کرد و گفت: «با افزایش تعداد و حجم فضاهای سبز، محلات بدون بوستان از ۱۷محله به ۹محله کاهش یافته است و همچنین ۱۸باغ بزرگ تهران در داخل پهنه‌های مسکونی به مساحت ۱۰۲هزار مترمربع برای تبدیل به بوستان تملک شده است.» به‌گفته او، در این دوره از مدیریت شهری ۱۲ ایستگاه آتش‌نشانی ساخته شده و زمان رسیدن تیم آتش‌نشان به محل حادثه به ۴۳ثانیه کاهش یافته و به‌زودی ۶ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد. در این دوره از مدیریت شهری همچنین ۱۰ ایستگاه باران‌سنج و ۴ ایستگاه برف‌سنج در نقاط مختلف شهر تهران نصب شده است.
حناچی افزود: «در هفته آینده قطار ملی را رونمایی خواهیم کرد و قبل از آن نیز موافقتنامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه برای عقد قرارداد ساخت قطارهای داخلی خواهیم داشت که با راه‌اندازی آن و حمایت دولت این خلأ را برطرف کنیم. در حدود1500 تا ۲هزار واگن برای مناسب‌سازی فاصله سرخط حرکت قطارها کم داریم که ۶۳۰واگن از چین وارد خواهد شد و مابقی را از طریق شرکت واگن‌سازی تامین می‌کنیم.»

حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان کالای اساسی 
رئیس شورای شهر تهران که در این مراسم حضور داشت، با اشاره به اینکه هزینه ساخت مترو متناسب با تورم 300درصدی افزایش یافته است، گفت: «بدون کمک دولت نمی‌توان زیرساخت‌های مترو را در کلانشهر‌ها ایجاد کرد و دولت باید به حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان کالای اساسی در تهران و کلانشهر‌ها نگاه کند.»
محسن هاشمی رفسنجانی افزود: «خطوط متروی تهران و شهر‌های اقماری باید به 450کیلومتر و 255ایستگاه برسد که تا‌کنون 230کیلومتر مترو و بیش از 130ایستگاه ساخته شده است لذا راه زیادی تا تکمیل خطوط مترو باقی مانده است.»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در حاشیه افتتاح این 2 ایستگاه جدید مترو، گفت: «شمار ایستگاه‌های متروی پایتخت به ۱۳۲ ایستگاه رسید. عملیات احداث ۸ ایستگاه دیگر متروی تهران واقعا تمام ‌شده است. تا پایان سال چند ایستگاه دیگر متروی تهران هم آماده خدمت‌رسانی به مردم می‌شود.»
سیدمناف هاشمی افزود:« با تلاش شبانه‌روزی امیدواریم تعدادی ایستگاه را در ۲۰اسفند‌ماه و تعداد دیگری را هم شاید بتوانیم در ۲۵اسفند‌ماه افتتاح کنیم.» ایستگاه‌های متروی قیام و دولاب در شهر تهران، پایانه و پارکینگ زیرسطحی آزادی در شهر مشهد، مجتمع تجاری، اداری و فرهنگی درگرگان، مجموعه تفریحی، منطقه گردشگری ایران کوچک به مساحت ۶۸ هکتار در کرج و میدان میوه و تره‌بار ۲۴هکتاری در بندرعباس، ازجمله طرح‌های مهمی است که روز پنجشنبه با فرمان رئیس‌جمهور در مناطق مختلف کشور به بهره‌برداری رسید.

    پویش «همسایه؛ سپاس»


با همکاری شرکت مترو و شهرداری مناطق از همسایگان کارگاه‌‌ مترو دلجویی می‌شود. شرکت متروی تهران از این پس در پایان عملیات ساخت هر ایستگاه، با سرکشی به همسایگان املاک پیرامونی از مشکلات و دردسرهای ناخواسته فعالیت‌های عمرانی عذرخواهی می‌کند. مدیرعامل شرکت متروی تهران با اعلام این مطلب افزود: «دردسرهای انجام عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی، همواره گریبانگیر اهالی محدوده‌های پیرامونی این کارگاه‌هاست و در محیط فعالیت‌های شهری، چنین مسئله‌ای گریزناپذیر است. گرچه شهرداری تهران برای کوچک‌سازی‌ کارگاه‌های عمرانی و جلوگیری از اغتشاشات بصری سعی می‌کند اما به هرحال ایجاد هر زیرساختی در مناطق و ‌محلات مزاحمت‌هایی در پی‌دارد که اقتضای کارهای عمرانی است.» علی امام بیان کرد: «پویش همسایه؛ سپاس با همکاری مشترک واحد بسیج شرکت مترو، شهرداری مناطق مرتبط با محل وقوع هر ایستگاه و اداره روابط عمومی شرکت مترو، اخیرا آغاز شده و بعد از مراسم افتتاح ایستگاه‌های دولاب و میدان قیام، با سرکشی به در منازل، مغازه‌ها و واحدهای اداری و تجاری املاک پیرامونی این دو ایستگاه، برای نخستین بار جنبه عملیاتی پیدا کرد.» در این‌ پویش، نمایندگان شرکت مترو و مناطق مربوطه با اهدای یادگاری، شاخه گل و لوح تقدیر، از کسبه و ساکنان املاک پیرامونی ایستگاه‌های قیام و دولاب دلجویی کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :