• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 16 اسفند 1399
کد مطلب : 125995
+
-

پشت پرده برکناری شهردار اهواز


سیده زهرا عباسی ـ خبرنگار

وزارت کشور هفته گذشته در نامه‌ای به رئیس شورای اسلامی شهر اهواز، اعلام کرد که «موسی شاعری» شهردار اهواز صلاحیت حضور در این سمت را ندارد. بعد از این نامه محرمانه، روز پنجشنبه شورای شهر اهواز در یک جلسه فوق‌العاده شاعری را با رای ۹ نفر از اعضای شورا برکنار و «ابراهیم نوشادی» از مدیران  شهرداری اهواز را با ۱۲ رای به عنوان شهردار انتخاب و نتیجه انتخاب خود را برای تایید به وزارت کشور ارسال کردند. 
به گزارش گروه ایرانشهر، پیش از این نیز نامه‌ای از سوی سازمان بازرسی کل کشور برای رئیس شورای اسلامی شهر اهواز درباره برکناری شهردار اهواز ارسال شده بود که این شورا ۱۴ بهمن برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره این نامه تشکیل جلسه داد، اما شهردار اهواز با 5 رای موافق استیضاح و 8 رای مخالف ابقا شد.
«رحیم کعب عمیر» عضو شورای شهر اهواز در این باره به همشهری می‌گوید:« نامه‌های محرمانه از بازرسی کل کشور، وزارت کشور، امور شوراهای وزارت کشور و معاونت عمرانی استانداری خوزستان به شورای شهر رسید که اعلام می‌کرد شهردار شرایط این سمت را ندارد. ما هم حسب وظیفه پنجشنبه شب تشکیل جلسه دادیم و ایشان را برکنار کردیم. این قانون است که وقتی شهردار شرایط شهرداری را از دست می‌دهد، باید برکنار شود.»پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد وزارت کشور بعد از گذشت 2 سال فعالیت شهرداری شاعری، شرایط احراز هویت وی را زیر سوال برده است. وزارت کشور معتقد است شاعری یکی از شرایط احراز هویت مسئولیت شهرداری یعنی 9 سال مدیریت ارشد (در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر، این شرط 8 سال است) را ندارد و فقط 4 سال سابقه دارد. 
با توجه به این موارد، یکی دیگر از اعضای شورای شهر به همشهری می‌گوید: «وقتی شهرداری انتخاب می‌شود وزارت کشور استعلام انجام می‌دهد و کمیته‌های تخصصی هم با توجه به آیین‌نامه‌ها سوابق شهردار را بررسی می‌کند. 22 ماه پیش شهردار اهواز انتخاب و حکم ایشان هم از سوی وزارت کشور تایید شد. سازمان بازرسی معمولا همان زمان تایید حکم، بررسی‌های خود را انجام می‌دهد، اما اینکه بعد از این همه مدت سازمان بازرسی می‌گوید ایشان در زمان تایید حکم صلاحیت لازم را نداشته، جای سوال دارد. اگر صلاحیت نداشتند چرا حکم تایید شد؟ اگر در طول دوره شهرداری تخلفی صورت گرفته باید گزارش تخلف به قوه قضاییه ارائه و رسیدگی شود.»
«اسکندر لطفعلی‌زاده» از فشارهای بیرونی برای برکناری شاعری می‌گوید و توضیح می‌دهد: «مواردی چون کم‌کاری در جریان جمع‌آوری آب‌های سطحی (بودجه امسال شهرداری اهواز برای آب‌های سطحی 43 میلیارد تومان بود، اما شهرداری 90 میلیارد تومان هزینه کرد)، تکرار استیضاح (درباره مسائل شهری بارها در طول 22 ماه گذشته از ایشان سوال شد، اما هیچ وقت به استیضاح نرسید) و داشتن پرونده در دادگاه هم در این نامه ذکر شده بود. این در حالی است که حکم ایشان در دادگاه بدوی است و هنوز قطعی نشده است.»
همشهری در روزهای آینده پیگیر شفاف‌سازی بیشتر در این باره خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید