• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 2 اسفند 1399
کد مطلب : 124852
+
-

خبرهای کوتاه/ ثبت ۵ اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی آیسسکو

۵ اثر تاریخی‌ کشور با هدف معرفی این آثار به دنیای اسلام برای ثبت در فهرست میراث جهانی اسلامی آیسسکو به این سازمان ارسال می‌شود. به گزارش وزارت میراث فرهنگی، محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی و مدیران این معاونت در نشست با رئیس اداره کمیسیون ملی، مشاوران دبیرکل، رئیس اداره سازمان‌های بین‌المللی کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران، مسئول اتحادیه‌های بین‌المللی صداوسیما، نماینده دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان و رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی وزارت امورخارجه، با اشاره به ثبت ۲۴اثر تاریخی کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو گفت: ثبت این آثار در قالب تک اثر و زنجیره‌ای همچون قنات‌ها، کلیساها و باغ‌های ایرانی و ثبت ۱۶اثر ناملموس، در فهرست میراث ناملموس جهانی که ۴پرونده آن به‌صورت مشترک با دیگر کشورهای حوزه فرهنگ ایرانی است، انجام شده است. طالبیان افزود: وزارت میراث‌فرهنگی برای معرفی آثار تاریخی در راستای ثبت در فهرست میراث جهانی اسلامی سازمان آیسسکو آمادگی دارد.

   تمدید همکاری ایران و ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه
معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست از امضای سند 3ساله همکاری مشترک دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت ژاپن خبر داد. به گزارش مهر، احمدرضا لاهیجان‌زاده گفت: سند پروژه 3ساله همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و سفارت ژاپن به امضای سفیر ژاپن در ایران و نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد رسید. او افزود: این پروژه در ادامه همکاری‌های ۷ساله دولت ژاپن و جمهوری اسلامی ایران برای احیای دریاچه ارومیه، تحت عنوان «پایدارسازی دستاوردهای احیای دریاچه ارومیه و توسعه تجارب نوآورانه آن برای پایدارسازی محیط‌زیست و معیشت» شکل گرفت و در قالب طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس و خوزستان به اجرا درخواهد آمد.

   الزام 4استان برای میزبانی از زلزله‌زدگان سی‌سخت
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مدیران کل 4استان دستور داد تمامی امکانات و تاسیسات گردشگری خود را در اختیار مردم زلزله‌زده قرار دهند. به‌گزارش وزارت میراث فرهنگی، علی‌اصغر مونسان درپی زلزله سی‌سخت، مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد، در تماس با مدیران کل استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس و اصفهان، دستور داد تمامی امکانات و تأسیسات گردشگری در اختیار مردم زلزله‌زده قرار گیرد. وزیر میراث‌فرهنگی همچنین به مقامات استان کهگیلویه و بویراحمد دستور داد، پایش آثار تاریخی آسیب‌دیده از زلزله انجام و نتیجه آن به وزارت میراث فرهنگی اعلام شود. به گزارش مهر، زمین‌لرزه 6.5ریشتری ساعت ۲۲و۵دقیقه و ۳۴ثانیه چهارشنبه ۲۹بهمن ماه، شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند که لرزش آن در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، بروجن و شهرکرد در چهارمحال و بختیاری نیز احساس شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید