• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12483
+
-

سراب ثروت با 3ساعت کلیک

آیا تبلیغات گسترده اپلیکیشن‌هایی که وعده درآمد ثابت با چند ساعت فعالیت در روز را می‌دهند واقعیت دارد؟

سراب ثروت با 3ساعت کلیک

اشکان خسروپور/ خبرنگار
«با چند کلیک و فقط با صرف چند ساعت وقت در روز صاحب درآمد میلیونی شوید.» این ادعای سایت‌هایی است که از کاربران‌شان می‌خواهند در ازای بازاریابی اینترنتی، کلیک کردن روی تبلیغات و لینک‌های خاص، ‌فروش بیمه، کالاهای خاص و... درآمد به‌دست بیاورند. این سایت‌ها سال‌هاست با همین شیوه درآمدهای نجومی به‌دست آورده‌اند، اما حالا کارشان ظاهر تازه‌ای به‌خودش گرفته و از خود کاربر هم به‌عنوان حق عضویت درآمد هنگفتی به‌دست می‌آورند. درحالی‌که در گذشته وعده درآمد راحت تنها با وادار کردن کاربر به کلیک ختم می‌شد اما اپلیکیشن جدیدی که این روزها تبلیغاتش گسترده شده حق عضویت هم از افراد دریافت می‌کند.



چطور کار می‌کنند

در نمونه‌های قدیمی‌تر، کاربر وارد سایت‌هایی می‌شد که با عنوان «تبلیغ پاپ‌آپ» کار می‌کردند. بعد از ثبت‌نام و باز کردن یک حساب کاربری، به آنها توضیح داده می‌شد که اگر روی لینک‌ها و بنرهایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، کلیک کنند، ‌مقدار مشخصی پول معمولا در حد چند ریال به حساب‌شان واریز می‌شود. هر سایت زمان‌سنج خاص خودش را دارد. در بعضی سایت‌ها بعد از باز کردن بنر باید 20ثانیه یا کمی بیشتر صفحه‌تان را باز بگذارید تا پول به حساب‌تان بیاید. گروه دیگر مشتری‌های این سایت‌ها، صاحبان سایت‌های تازه‌کاری هستند که می‌خواهند بازدیدهای سایت‌شان بالا برود و رتبه‌بندی‌شان در سایت‌هایی مثل «الکسا»‌ بهتر شود. آنها در چنین سایت‌هایی عضو می‌شوند، لینک یا تبلیغات‌شان را به این سایت‌ها سپرده و در فرم عضویت‌شان تأکید می‌کنند که می‌خواهند این لینک خاص تعداد مشخصی بازدید‌کننده در روز یا ‌ماه داشته باشد. آنها در ازای نوع درخواست‌شان مبلغ مشخصی پول به حساب‌شان واریز می‌کنند.



اپلیکیشن درآمدزایی جدید

به تازگی یک اپلیکیشن جدید وارد بازار ایران شده که به‌طور مفصل در شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان ماهواره‌ای کارش را تبلیغ می‌کند. این اپ روی فروشگاه‌های رسمی گوگل و اپل وجود ندارد و کاربران مجبور هستند آن را به‌صورت مستقیم از سایت نصب کنند. مدت کوتاهی پس از انتشار،این اپ از گوگل پلی حذف شد. همچنین فروشگاه ایرانی سیب‌اپ اعلام کرده که  اپ را به خاطر نداشتن e نماد حذف کرده است.

 شیوه کار این اپ در ظاهر با نمونه‌هایی که قبلا در ایران وجود داشته، متفاوت است اما در باطن همان سیستم قدیمی و ادعاهای «درآمدزایی میلیونی با چند ساعت کار» یا به‌صورت واضح‌تر روزانه ۴۰-۵۰ هزار تومان‌ پابرجاست. در این اپلیکیشن از کاربر خواسته می‌شود، یک حساب کاربری باز کرده و برای آغاز کار، 40هزار تومان حق عضویت به‌حساب اپلیکیشن واریز کند. در ازای این پرداخت، چند بسته بیمه‌ای (طبق ادعای خود شرکت) در اختیار فرد قرار می‌گیرد و مهم‌تر از همه اینکه، ‌این پول مجوز کار فرد در اپلیکیشن است. در بخش بعدی، کاربر می‌تواند از بین چند «پیشنهاد کار» یکی را به‌عنوان راه درآمدزایی انتخاب کند. گزینه‌های پیشنهادی، چیزهایی شبیه این هستند: «بازاریابی و فروش بیمه»، «فروش کالاهای خاص»، «کلیک کردن روی تبلیغات و کسب درآمد» و.... در هر بخش، قوانین مشخصی وجود دارد؛ برای مثال، بعد از کلیک کردن روی یک سری از تبلیغات سایت و باز نگه داشتن صفحه‌تان به‌مدت چند ثانیه تا چند دقیقه، مقدار مشخصی پول - حدود چند ریال- به‌حساب کاربری‌تان افزوده می‌شود. این پول هنوز قابل برداشت نیست و کسی آن را به‌حساب بانکی‌تان واریز نمی‌کند. بعد از اینکه این مبلغ به مقدار مشخصی رسید، می‌توانید شماره حساب‌تان را وارد کرده و این پول را دریافت کنید. اگر به هر دلیلی در میانه کار جا بزنید(مثلا قبل از رسیدن به مبلغ مشخصی)، هیچ پولی نصیب‌تان نمی‌شود. بیشترین پورسانت مربوط به فروش بیمه و کالاست. عملا فروش هر بسته بیمه زمان زیادی از کاربر می‌گیرد و مانند آنچه تبلیغ می‌شود کار آسانی نیست.



درآمد میلیونی؛از حرف تا واقعیت

این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها ادعا کرده‌اند، هر کاربری که عضو سیستم‌شان شود، ‌می‌تواند با چند ساعت کار  در روز به یک درآمد مکفی - دست‌کم روزی 40تا 50هزار تومان - برسد. چنین آماری با تقسیم کل زمان 5 ساعته بر 20ثانیه (حدود زمانی که طول می‌کشد تا یک کاربر روی یک آگهی ثابت بماند) به‌صورت تئوری به‌دست می‌آید. طبق ادعای مطرح شده رقم هر تبلیغ تکراری ۱۰ تا ۹۰ ریال و ۴۵۰ تا ۸۵۰ ریال برای غیرتکراری‌هاست. هرچند این ادعا روی کاغذ واقعیت دارد اما در عمل هیچ‌وقت به سقف مشخص شده نمی‌توان رسید و کار محدودیت‌های خاصی دارد. «شقایق» که قبلا از طریق همین سایت‌ها تلاش کرده به درآمد معقولی برسد، به همشهری می‌گوید: «از زمانی که اینترنت دیال‌آپ وجود داشت، این سایت‌ها هم کم‌وبیش وجود داشتند. در آن زمان، کلیک کردن روی هر تبلیغ، پورسانت خیلی کمی داشت، به‌طوری که به زحمت پول تلفن و کارت اینترنت‌مان را در می‌آوردیم. بعدتر که کار پیدا کردیم، در زمان‌های آزادمان از اینترنت شرکت استفاده و روی تبلیغات کلیک می‌کردیم. با وجود این حجم پولی که برایمان درنظر می‌گرفتند، خیلی کم بود. دست آخر کنار کشیدم و کارم را ادامه ندادم چون خسته‌کننده بود و اگر خیلی کلیک می‌کردی، مقدار خیلی کمی پول می‌دادند که صرفه نداشت. او به برخی ترفند‌های این کسب‌و کار اشاره می‌کند و می‌گوید: در روزهای تعطیلی مثل روزهای عید و... واریزی ندارند و پول هنگفت در حساب‌شان می‌ماند.»



بی‌نام و نشان، بدون پشتیبانی

اپلیکیشنی که به تازگی با ادعای درآمدزایی در ازای کلیک در بعضی شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای کارش را آغاز کرده، هیچ نشانی مشخصی ندارد. درصورتی که به سایت‌شان مراجعه کنید هیچ شماره تماس و آدرسی وجود ندارد. همه‌‌چیز برای پشتیباتی به تلگرام ختم می‌شود. برای پرداخت حق عضویت، تنها درگاه بانکی به اسم این اپلیکیشن ثبت شده که مشخصات هویتی برای عموم درباره آن وجود ندارد و تنها مراجع قضایی می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. تماس با پشتیبانی این گروه که روی تلگرام فعال شده  هم به چند ساعت زمان نیاز دارد. سایت‌ هم توسط یک شرکت واسطه خارجی ثبت شده و اطلاعاتی از فرد یا افرادی که آن را ثبت کرده‌اند، وجود ندارد. یعنی شما با جست‌وجو مالک دامنه com. در سایت‌های Whois عملا هیچ اطلاعاتی، به غیراز شرکت واسط ثبت‌کننده که آمریکایی است، به‌دست نمی‌آورید. ثبت‌کننده دامین با استفاده از خدمات این شرکت مشخصات خود را مخفی کرده است. این سایت همچنین نماد اعتماد الکترونیک را که لزوم فعالیت مالی اینترنتی است، ندارد. داشتن درگاه بانکی به هیچ عنوان نمی‌تواند به تنهایی نشان از معتبر بودن یک کسب و کار باشد. طبق بررسی‌های همشهری، بعضی شرکت‌ها در ازای دریافت مبلغی مشخص درگاه‌شان را در اختیار سایت‌های دیگر می‌گذارند.



     واکنش پشتیبانی اپلیکیشن به همشهری

همشهری بعد از پیگیری ماجرا،  از طریق شرکتی که درگاه پرداخت را برای این اپلیکیشن فراهم کرد،  توانست به فردی که مسئول پشتیبانی بود،  متصل شده و دغدغه‌هایی را که دراین باره مطرح شده بود بپرسد. پشتیبان این اپلیکیشن درباره اینکه،  چرا هیچ دفتر، آدرس و شماره تماسی از این گروه وجود ندارد،  گفت: «بخشی از فعالیت‌ها نیاز به دفتر فیزیکی دارد اما چون ما یک استارتاپ تازه‌کار هستیم،  آن را پیش‌بینی نکرده بودیم. به فکر هستیم دفتر تأسیس کنیم. البته این مسئله ربطی به غیرقانونی بودن فعالیت ما ندارد چون شرکت‌مان را ثبت کرده‌ایم و به‌صورت قانونی فعالیت می‌کنیم. درگاه پرداخت داریم و با یک بانک قرارداد بسته‌ایم.» وی گفت: «هنوز نماد اعتماد الکترونیک نداریم اما دنبال گرفتن آن هستیم. اپ را خودمان از روی گوگل‌پلی و سایت‌های مشابه ایرانی برداشتیم چون می‌خواستیم کاربرها از روی سایت خودمان آن را دانلود کنند و بازدید سایت‌مان بالاتر برود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید