• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 27 بهمن 1399
کد مطلب : 124428
+
-

آفت بر تن نخل‌های« بنت»

ستاره حجتی- خبر‌نگار

«بنت» روستای کوچکی در جنوب سیستان و بلوچستان است. روستایی در مجاورت رود کوچکی به همین نام. خرما و حصیر دستباف از برگ‌های خرما محصول عمده این روستاست. حنا محصول دیگر رواج یافته در بنت است که به اندازه فروش، کشت نمی‌شود. نخلستان منبع درآمد اهالی بنت است و همه نانشان را از خرما در می‌آورند، زن و مرد. اما مدتی است درختان خرما آفت زده است. محمدماجد یکی از اهالی می‌گوید: پنیرک آفت درخت خرماست. درخت را می‌بینی انگار سالم است، اما بعد مدتی ناگهان سرش می‌افتد. تنه را می‌زنی می‌بینی تمام درخت پنیرک زده است.
احمد یکی دیگر از نخلستان دارها می‌گوید: ما به بخشداری مراجعه کردیم. اطلاع دادیم که تعداد درختان آفت دار دارد زیاد می‌شود. جهاد کشاورزی یک ‌بار کارشناسی از بخش ترویج فرستاد. یک‌ ماه بعدش هم کارشناس دیگری فرستاد، اما اقدامی انجام نشد. دوباره به بخشداری مراجعه کردیم، باز هم اتفاقی نیفتاد. شاید نخلستان‌های ما برای کسی اهمیت نداشته باشد، اما نانمان چطور؟ نانمان هم نباید برای کسی مهم باشد؟ نه بخشداری و نه جهاد کشاورزی جواب ما را نمی‌دهند.
او ادامه می‌دهد: 2 سال قبل ما و ۵۰ آبادی دیگر در بخش ما، در سیل محاصره شدیم. همه مردم خیلی خسارت دیدند. نمی‌توانیم ضربه دیگری بخوریم. این پنیرک‌ها اگر درمان و کنترل نشوند می‌توانند طی چند سال همه نخلستان‌ها را نابود کنند. نخلستان‌ها نابود بشوند، یعنی ما نابود شده‌ایم. نه از خرما خبری است و نه از حصیربافی زنان.
فاطمه انگار، استاد حصیر بافی بنت است. از اهالی روستا که در مورد حصیر سؤال می‌کنی، همه نام فاطمه را می‌آورند. ۷۵ سال سن توان دستانش را نگرفته و همچنان می‌تواند رج به رج حصیرها را ببافد. او می‌گوید: نخلستان‌ها آنقدر بزرگ نیست. نخلستان‌های بزرگ شریکی هستند. فقط خرما کفاف زندگی را نمی‌دهد. این حصیر کمک حال همه خانواده‌های اینجاست. چه اسباب زندگی خودشان بشود، چه آن را بفروشند. بچه‌ها، نوه‌ها و همسایه‌ها می‌گویند حال نخلستان‌ها خوش نیست. اینطور بگویم زندگی همه به این نخل‌ها بند است. خواب و استراحت و نان و همه‌‌چیز بنت نخلستان است. خلاصه یک نفر باید کاری کند. ما که هیچ وقت نشنیدیم خرما آفت بزند. از پدر و پدربزرگم هم نشنیدم. از شوهرم هم. اما زمانه عوض شده، لابد آفت‌ها هم عوض شدند. کاش کسی لااقل کاری بکند.
روستای بنت کوچک است. جمعیتش به ۵۰۰ نفر هم نمی‌رسد. اما ۵۰ آبادی در این منطقه ساکن هستند. تعدادی از افراد که زندگی و معیشتشان در گرو پیشه‌ آبا و اجدادی است. اما حالا بنت مانده و آفتی که قرار است بعد از سیل ۹۷، یک‌بار دیگر زندگی آنان را به چالش بکشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید