• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 بهمن 1399
کد مطلب : 124139
+
-

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نشست خبری:

دو‌گانه معیشت و سلامت جدی است

اجتماعی
دو‌گانه معیشت و سلامت جدی است

    پریسا امیرقاسم‌خانی- خبر‌نگار

«دو‌گانه معیشت و سلامت بسیار جدی است و شهرداری هم مشکلات مادی متعددی داشته است، اما تلاش شده براساس رویکرد تهران شهری برای همه، به سمت شهر انسان‌محور پیش برویم. تعبیر ما این است که مردم غیر از کار و خرید، در محلات حضور داشته باشند»؛ این مطلب را معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نشست خبری دیروز اعلام کرد. محمدرضا جوادی یگانه در این نشست با بیان اینکه در دوران کرونا سال سختی را داشتیم، گفت: «طی یک‌سال گذشته سعی کرده‌ایم آموزش‌هایی را برای مقابله با این ویروس و بیماری کووید-19 داشته باشیم. به همین منظور آموزش‌های گسترده‌ای را  از ابتدای شیوع کرونا، در فضای شهر با تبلیغات شهری آغاز کردیم. در نوروز چون نتوانستیم نوروز‌گاه را برگزار کنیم، به سمت اجرای برنامه نوروزخانه رفتیم و برنامه‌های هنری به‌صورت مجازی برگزار شد.» جوادی یگانه با اشاره به انجام ۱۰‌نظرسنجی درخصوص کرونا  اعلام کرد که دوگانه معیشت و سلامت جدی است و ادامه داد : «با این نظرسنجی‌ها میزان اعتماد به اخبار صداوسیما، عملکرد ‌دولت و شهرداری به طور مداوم سنجیده شد. بیش از نیمی از مردم معیشت برایشان از سلامت مهم‌تر بوده و یک‌سوم مردم گفته بودند مجبوریم سر کار برویم.»
او همچنین درباره خبر برخی رسانه‌ها از کم‌کاری‌ها در ایام محرم گفت: «برخلاف نقد موجود درخصوص کم‌کاری شهرداری در ایام محرم، اقدامات شهرداری بسیار زیاد بود اما به‌دلیل عدم‌حضور مردم، دیده نشد. در محرم امسال دستورالعمل مشترکی میان شهرداری و سپاه منعقد شد و ما با اصناف و مساجد همکاری کردیم و در دوران کرونا به خانواده‌ها‌ تأکید داشته‌ایم. ما رقیب دیگر نهادها نیستیم و در مساجد، اصناف و هیئات ورودی نداشتیم.» او با اشاره به رویکرد معاونت اجتماعی گفت: «مردم جان شهر هستند و اگر آنها نباشند، ما هم نیستیم. در محرم امسال اقدامات ما بیشتر از سال‌های گذشته بود و اصرار ما این است که کار باید به‌دست مردم انجام شود.»

پیچیدگی موضوع معیشت و دستفروشی
معاون شهردار تهران درخصوص به‌خطر‌افتادن معیشت سازمان‌های فرهنگی و اصناف و مشاغل هنری و گردشگری شهرداری در  دوران شیوع کرونا، گفت: «تلاش کرده‌ایم با توجه به مصوبه شورا به‌صورت قانونی از این سازمان‌ها و اصناف حمایت کنیم. در مکان‌هایی مانند برج میلاد و سازمان ورزش که با مردم سروکار دارند، به مشکل برخوردند.» او افزود: «مسئله اصلی برج میلاد که از ابتدای سال۹۸ خودگردان بوده و خدمات گردشگری به ۲۰درصد رسیده و در تنگناست، هم‌اکنون راه‌حل پیشنهادی این است که به‌صورت قانونی از آن حمایت کنیم.» او گفت: «برج میلاد ردیف جبران هزینه ندارد و هر برنامه‌ای که در برج‌میلاد انجام می‌شود در حساب می‌ماند و یکی از خدمات جشنواره فیلم فجر بود که منجر به درآمد‌زایی برای برج میلاد شد.» جوادی یگانه درخصوص دستفروشی مترو نیز گفت: «موضوع دستفروشی پیچیده است. بیش از نیمی از مردم با دستفروشی مترو مخالف هستند اما با برخورد هم مخالف هستند، چون این مسئله مثل کودک‌کار محصول فقر است‌ و این افراد راهی برای تامین معاش ندارند، بنای ما به‌تفاهم‌رسیدن در این زمینه است.»
معاون شهردار درخصوص تصمیم‌گیری درباره املاک واگذار‌شده توضیح داد: «بندی در قانون شهرداری وجود دارد که می‌گوید، شهرداری می‌تواند بهره‌برداری از املاک خود را به فعالیت‌های عام‌المنفعه اختصاص دهد و چون شورا هرگونه واگذاری املاک را با مصوبه شورا مجاز دانسته است و به این ترتیب املاکی که واگذار شده‌اند فهرست شدند و آنهایی که بهره‌برداری عام‌المنفعه داشتند، معرفی شدند و منتظریم شورا تصمیم بگیرد.»

کار پیمانکاران شهری اصلاح می‌شود
معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران درخصوص وضعیت گرمخانه‌ها در زمان کرونا، گفت: «این مجموعه‌ها منظم است و سطح بهداشت در این مراکز بالاست. بنای شهرداری در افشای عدد نیست اما آمار قابل‌توجهی از مرگ‌ومیر بر اثر ویروس کرونا در گرمخانه‌ها نداشته‌ایم. درحال حاضر تمام گرمخانه‌های تهران ۲۴‌ساعته خدمات می‌دهند. موضوع مقابله با کار کودکان به طور مداوم پیگیری می‌شود و بنای ما برخورد با مسئله کودک کار نیست بلکه به‌دنبال اصلاح کار پیمانکاران شهری هستیم.» معاون شهردار تهران با اشاره به برگزاری کمپین‌های متعدد فرهنگسازی همچون آپارتمان‌نشینی، شهر دوستدار کودک و محلات دوستدار کودک گفت: «اگر تهران قرار است شهری برای همه باشد، مقدماتی دارد که یکی از آنها امن‌تر‌کردن شهر برای زنان است که به‌صورت پایلوت در منطقه۱۰ اجرا شده و همه فضاهای غیرمحصور، غیرمحصور شوند. در دوران کرونا نظر‌سنجی‌های بسیاری برگزار کردیم و کمپین‌های متعددی در این راستا برگزار شد. همچنین شهر دوستدار کودک با مدرسه تابستانی آغاز شد تا دانش‌آموزان و نوجوانان از آموزش‌ها بهره‌مند شوند.» جوادی یگانه با بیان اینکه شهر برای زنان باید امن باشد، گفت: «درحال حاضر برای انجام این امر روشنایی خیابان افزایش یافته و به‌دنبال امن کردن فضا‌های محصور و کوتاه‌تر کردن پوشش گیاهی هستیم،  همچنین می‌خواهیم ساعت خدمات‌دهی حمل‌ونقل عمومی شهر را افزایش دهیم؛ زیرا زنان و مادران باید در شهر امنیت داشته باشند.» جوادی یگانه با اشاره به طرح زیست شبانه گفت: «تهران شهر زنده‌ای است. ما گفت‌وگو‌های متعددی در این رابطه داشته‌ایم و زنده‌بودن شهر قوت است و معتقدیم این موضوع به افزایش امنیت و اشتغال کمک می‌کند و هم‌اکنون این طرح درحال انجام است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید