• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 14 بهمن 1399
کد مطلب : 123605
+
-

شکاف داخلی در رژیم صهیونیستی بر سر ایران

سازمان موساد به‌تندی از اظهارات رئیس ستاد ارتش اسرائیل درباره حمله احتمالی به ایران انتقاد کرده است

خاورمیانه
شکاف داخلی در رژیم صهیونیستی بر سر ایران

سیاوش فلاح‌پور- روزنامه‌نگار

در رخدادی نادر، رئیس سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی از سخنان هفته گذشته ژنرال آویو کوخافی، رئیس ستاد ارتش این رژیم درباره توافق هسته‌ای ایران و احتمال حمله نظامی به این کشور انتقاد کرده است. ژنرال کوخافی روز چهارشنبه در واکنش به سخنان وزیر خارجه جدید آمریکا مبنی بر بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران، گفته بود: این یک اشتباه بزرگ است. آمریکا با بازگشت به توافق هسته‌ای، بدون درنظر‌گرفتن خط قرمزهای اسرائیل امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد. بدون‌شک درصورت حرکت ایران به‌سوی ساخت سلاح هسته‌ای، مستقیما به این کشور حمله می‌کنیم.
به نوشته روزنامه یدیعوت احرونوت، این اظهارت واکنش تندی را از سوی رئیس موساد به‌دنبال داشته است. در گزارش این روزنامه آمده: «یوسی کوهن با انتقاد مستقیم به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره سخنان رئیس ستاد ارتش گفته است، مقامات نظامی حق اظهارنظر رسانه‌ای در اینگونه موارد را ندارند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود ریاست هیأت اسرائیلی در مذاکرات این رژیم با دولت جدید آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران بر عهده کوهن باشد.» در عین حال باید توجه داشت که طرح انتقاد موساد از رئیس ستاد ارتش به‌دلیل سخنان اخیر وی، لزوما به‌معنای سیاست‌های متفاوت این دو نهاد حکومتی اسرائیل درباره ایران نیست. یدیعوت احرونوت با اشاره به این موضوع می‌نویسد: یوسی کوهن اصرار دارد مواضع رژیم صهیونیستی در قبال پرونده هسته‌ای و مذاکرات با دولت بایدن، کاملا محرمانه بوده و هیچ بازتاب رسانه‌‌ای نداشته باشد.
اگرچه سخنان آویو کوخافی و همچنین انتقادات رئیس موساد، واکنش مستقیمی را از سوی مقامات عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی به‌دنبال نداشته، اما رادیو دولتی اسرائیل روز گذشته در گزارشی به نقل از منابع رسمی مدعی شد: سخنان ژنرال کوخافی بدون هماهنگی با نخست‌وزیری و یا وزارت دفاع بیان شده و بیانگر سیاست‌های رسمی رژیم صهیونیستی نیست. از سوی دیگر روزنامه العربی الجدید، این سطح از تنش‌‌های داخلی در سطوح ارشد مقامات اسرائیلی را رخدادی نادر توصیف کرده و می‌نویسد: از هم‌اکنون می‌توان نشانه‌های عدم‌انسجام در داخل اسرائیل نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای دولت بایدن را مشاهده کرد. البته این واقعیت محدود به پرونده هسته‌ای ایران نبوده و رویکرد بایدن در قبال کشورهای عربی خلیج‌فارس را نیز در‌بر‌می‌گیرد.
مواضع رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، طی روزهای گذشته واکنش‌ها و انتقادهای متعددی را در سطح رسانه‌ها و تحلیلگران این رژیم به‌دنبال داشت. در این میان برخی رسانه‌های منتقد نتانیاهو تلاش کردند سخنان کوخافی را به مواضع نتانیاهو منتسب کرده و از بحران در روابط تل‌آویو-واشنگتن سخن بگویند. برای مثال، روزنامه هاآرتص در این‌باره می‌نویسد: نتانیاهو تلاش می‌کند به واسطه مواضع نظامیان، در سیاست‌های منطقه‌ای دولت جدید آمریکا سنگ‌اندازی کرده و مانع از بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای شود. این رفتارها می‌تواند ضرباتی جبران‌ناپذیر به روابط تاریخی آمریکا و اسرائیل وارد کند. نتانیاهو و حزب لیکود، مهم‌ترین منتقدان توافق هسته‌ای دوران اوباما در رژیم صهیونیستی به شمار می‌روند. در مقابل، سران ائتلاف آبی-سفید به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب وی، ازجمله شخصیت‌هایی نظیر یائیر لاپید که همواره منتقد سیاست‌های بین‌المللی نتانیاهو هستند، مخالفتی نسبت به این توافق نداشته‌اند.

تغییر معنادار در برنامه سفر نتانیاهو به خلیج‌فارس
همزمان با پر‌رنگ‌شدن تنش‌های داخلی اسرائیل از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، رسانه‌های این رژیم مدعی شده‌اند برنامه سفر بنیامین نتانیاهو به خلیج‌فارس تغییر کرده است. پیش از این قرار بود نتانیاهو در 21بهمن ماه، سفری 3روزه را به مقصد ابوظبی، دوبی و منامه (پایتخت بحرین) داشته باشد. این سفر در ادامه برنامه عادی‌سازی‌ روابط عربی-اسرائیلی که از آخرین ماه‌های دولت ترامپ کلید خورد، تعریف می‌شود. اما حالا رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند که برنامه سفر نتانیاهو تغییر کرده و او به جای 3روز، تنها 3ساعت در ابوظبی حضور خواهد داشت. روزنامه اسرائیل الیوم (نزدیک به حزب لیکود) مدعی شده این تغییر ناگهانی به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از انتشار موج جدید ویروس کرونا در منطقه است اما بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران این خبر را هم به روی کار آمدن دولت بایدن و تنش‌های احتمالی میان این دولت با نخست‌وزیر فعلی اسرائیل مرتبط دانسته‌اند. برای مثال در گزارش شبکه الجزیره با اشاره به این موضوع آمده: به‌نظر می‌رسد سرعت فرایند عادی‌سازی‌ روابط عربی-اسرائیلی که در ماه‌های منتهی به پایان کار ترامپ تشدید شده بود، حالا با تغییر دولت در واشنگتن آهسته‌تر شود. پیش از این، تصمیم دولت جدید آمریکا برای تعلیق فروش تسلیحات پیشرفته به امارات نیز فرضیه‌های مشابهی را در سطح رسانه‌های منطقه مطرح کرده بود. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در این‌باره می‌نویسد: جنگنده‌های اف-35، پاداش آمریکا برای دست‌کشیدن امارات از مسئله فلسطین و پذیرش عادی‌سازی‌ روابط با اسرائیل بود. اگرچه نتانیاهو در این معامله به هدف خود دست یافته، اما روشن نیست امارات چه زمانی به پاداش تسلیحاتی خود خواهد رسید؛ چراکه دولت جدید آمریکا، دیدگاه مثبتی نسبت به سیاست‌های رهبران این کشور نداشته و بدون شک، خواهان امتیازاتی بیشتر برای صدور مجوز فروش اف-35 است.
البته در سایه این تنش‌ها، روابط اقتصادی ابوظبی و تل‌آویو همچنان با سرعت در حال پیشرفت است. به گزارش شبکه العربیه، میزان مبادلات تجاری امارات با رژیم صهیونیستی، ظرف 5‌ماه گذشته (دقیقا از موعد عادی‌سازی‌ روابط) به بیش از 300میلیون دلار رسیده است؛ رقمی که پیش‌بینی می‌شود در یک سال آینده از مرز یک‌میلیارد دلار هم عبور کند. در این میان نقش مبادلات دریایی، مخصوصا در حوزه بنادر بسیار برجسته است. برای مثال اسرائیل به‌تازگی با پیشنهادهای خرید بندر حیفا از سوی شرکت بنادر دوبی موافقت کرده است. بندر حیفا، استراتژیک‌ترین پایگاه تجارت دریایی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که مشتریان بزرگی، از اروپا گرفته تا چین و حتی ترکیه برای خرید و یا اجاره آن اعلام آمادگی کرده‌اند. با وجود این، اسرائیل در تصمیمی معنادار ترجیح داده، راه را برای فروش این بندر به یک شرکت اماراتی هموار کند؛ شرکتی که در میان رقبای بین‌المللی حاضر در این مناقصه، خریداری تازه‌وارد است. به نوشته پایگاه اینترنتی بلومبرگ، نهایی‌شدن قرارداد خرید بندر حیفا توسط شرکت اماراتی بنادر دوبی، تحولی مهم در روابط تل‌آویو با ابوظبی به شمار می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید