• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 9 بهمن 1399
کد مطلب : 123085
+
-

معرفی 10مجموعه داستان برتر ادبیات معاصر

روایت‌های کوتاه و جذاب

روایت‌های کوتاه و جذاب


خواندن داستان کوتاه، هم برای دنبال‌کنندگان حرفه‌ای آثار ادبی جذابیت دارد، هم برای مخاطبان تازه‌کاری که ترجیح می‌دهند به جای خواندن داستان‌های بلند، از خواندن یک داستان کوتاه قوی و پرکشش لذت ببرند. در سال‌های اخیر مجموعه داستان‌های متعددی روی پیشخوان کتابفروشی‌ها رفته، 10مجموعه داستان برتر از میان آنها را فهرست کرده‌ایم.

 نیمه تاریک ماه

   هوشنگ گلشیری 

«نیمه تاریک ماه»، نام مجموعه داستان‌های کوتاه هوشنگ گلشیری است که  این آثار از سال 1339تا 1377نویسندگی او را در بر می‌گیرد. البته این مجموعه داستان، بعدها و در سال 1380به چاپ رسید. هوشنگ گلشیری یکی از بزرگ‌ترین روشنفکران معاصر است و با خواندن آثار او، می‌توانید دوباره با ادبیات ایران آشتی کنید و در واقع آن را بهتر بشناسید. رمان‌ها و داستان‌های دیگر هوشنگ گلشیری عبارتند از: «شازده احتجاب»، «آینه‌های دردار»، «جن‌نامه»، «نمازخانه کوچک من» و «شاه سیاه‌پوشان». نیمه تاریک‌ماه، انتخاب خوبی برای طرفداران داستان کوتاه است که قصد دارند با جهان داستان‌های گلشیری آشنا شوند.

  یکی بود یکی نبود

   محمدعلی جمال‌زاده 

اگر داستان جذاب و شیرین کباب غاز را از کتاب ادبیات دبیرستان به‌خاطر داشته باشید، برای خواندن هر داستان دیگری از محمدعلی جمال‌زاده اشتیاق خواهید داشت. نویسنده این داستان خارق‌العاده را پدر داستا‌ن کوتاه زبان فارسی می‌دانند و کتاب «یکی بود یکی نبود» نخستین مجموعه داستان کوتاه اوست که در سال 1300و در شهر برلین به چاپ رسید. جمال‌زاده ازجمله نویسندگان ایرانی است که نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شده و آغازگر سبک واقع‌گرایی در ایران است. داستان‌های جمال‌زاده سرشار از طنز، کنایه و ضرب‌المثل است و از خواندن آنها سیر نمی‌شوید. کتاب یکی بود یکی نبود نیز یکی از بهترین داستان‌های کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر است.

 عزاداران بیل

   غلامحسین ساعدی

غلامحسین ساعدی، پزشک تبریزی و یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگان ایرانی بود. او دستی در نوشتن نمایشنامه‌های ماندگار داشت و از روی نمایشنامه‌های او، فیلم‌هایی نیز ساخته شده که فیلم معروف «گاو» از آن دست است. غلامحسین ساعدی با نام مستعار گوهر مراد، خالق برخی از بهترین داستان‌های کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر است. یکی از این مجموعه داستان‌های کوتاه، «عزاداران بیل» نام دارد. در عزاداران بیل، مجموعه داستان‌های کوتاهی را می‌خوانید که با شخص یا مکانی به هم متصل شده‌اند و داستان گاو نیز یکی از این مجموعه داستان‌هاست. بیل نام روستایی است که در واقع این مجموعه داستان درباره آنها روایت می‌شود؛ مردمانی که همیشه عزادارند و مشکلاتی دارند.

 دو دنیا

   گلی ترقی

گلی ترقی یکی از محبوب‌ترین نویسندگان ایران است که با داستان‌های خاطره‌گونه‌اش شناخته می‌شو. عنصری در داستان‌های او هست که باعث می‌شود مردان و زنان در سنین مختلف خواننده رمان‌ها و داستان‌های کوتاه او باشند. او به هویت، گذشته، تهران دهه‌های پیش، خاطره‌ها و آدم‌های دیروز توجه می‌کند و داستان‌هایش را از میان روابط و حوادث واقعی و تجربه شده برمی‌گزیند. یکی از داستان‌های او هم توسط داریوش مهرجویی به فیلم تبدیل شد، «درخت گلابی». «دو دنیا»، مجموعه‌ هفت داستان به‌هم پیوسته‌ خاطره‌گونه‌ای از گلی ترقی است. این کتاب ادامه‌ خاطره‌های پراکنده است و داستان‌های هر دو کتاب را می‌توان مجموعا فصل‌هایی از یک رمان تلقی کرد. زمان در کارهای گلی ترقی حضوری دلهره‌آور دارد.

 در راه ویلا

   فریبا وفی

فریبا وفی، نویسنده پرکاری محسوب می‌شود، با این حال بیشتر آثارش از جذابیت لازم برای جلب توجه مخاطبان ادبیات فارسی برخوردار بوده است. «در راه ویلا» نام مجموعه داستانی از این نویسنده معاصر کشورمان است. فریبا وفی، رمان‌نویس ایرانی است که چندین جایزه معتبر ادبی را برای کتاب‌های «رؤیای تبت» و «پرنده من» از آن خود کرده است. داستان‌های مختلف این نویسنده تاکنون به زبان‌های روسی، ترکی، عربی، سوئدی، ژاپنی، انگلیسی و آلمانی ترجمه شده‌اند. مجموعه در راه ویلا درباره انسان‌هایی است که با هم و تنها زندگی و سعی می‌کنند با سختی‌ها و شرایط ویژه زندگی خود کنار بیایند.

 عشق روی پیاده‌رو

   مصطفی مستور

مصطفی مستور را می‌توان یکی از مهم‌ترین نویسندگان معاصری دانست که بیشتر در عرصه‌ داستان کوتاه فعالیت دارد و آثارش در صدر جدول پرفروش‌های کتاب‌ داستان و رمان فارسی است. مستور در «عشق روی پیاده‌رو»، 12داستان کوتاه را روایت کرده که برخی از آنها الهام گرفته از خاطرات و اتفاقاتی بوده که در کودکی تجربه کرده است. در داستان‌های خواندنی این اثر که توسط نشر چشمه منتشر شده به مفهوم و ماهیت عشق از دید خاصی نگاه می‌شود. از موضوعات مختلفی که در قصه‌های کتاب به آنها پرداخته شده است می‌توان به زندگی، عشق، غم و اندوه، خدا و...  اشاره کرد.

 قصه‌های بهرنگ

   صمد بهرنگی

صمد بهرنگی، داستان‌نویس، محقق، مترجم، شاعر و معلم در سال 1318در تبریز به دنیا آمد. او که در خانواده‌ای فقیر ‌زاده شده بود، درد و رنج طبقه‌ پایین جامعه را به‌خوبی احساس می‌کرد و بعدها نیز تمرکز کاری خود را بیشتر برای گروه سنی کودک و نوجوان گذاشت و حتی برخی آثارش توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. یکی از ویژگی‌های مثبت آثار بهرنگ، امیدبخشی و نشان‌دادن راه زندگی با شجاعت، دلخوشی‌های ساده‌لوحانه و... برای خواننده، از طریق شخصیت‌های داستان‌هایش است. بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که مطالعه داستان‌های بهرنگ، کودکان را با مسائل حیاتی زندگی اجتماعی آشنا می‌کند و به آنها اشتیاق رویارویی و نبرد با دشواری‌های زندگی را می‌دهد.

 آدم‌ها

   احمد غلامی

یکی از جذابیت‌های غیرقابل‌انکار در کتاب‌های داستان، لحن صمیمی و بی‌پیرایه‌ نویسنده است که خواننده بتواند سریع با متن ارتباط برقرار کند. این ویژگی را می‌شود در آثار احمد غلامی به‌ویژه در کتاب «آدم‌ها» دید. غلامی که علاوه بر نویسندگی، روزنامه‌نگار هم بوده، نامی آشنا برای کتابخوان‌های حرفه‌ای است. آدم‌ها که شامل 62داستان کوتاه است، توسط نشر ثالث منتشر شده و راوی موضوعات مختلفی ازجمله جنگ است. غلامی داستان‌های این کتاب را ابتدا برای روزنامه‌ اعتماد نوشته بود که بعدها آن‌ را به‌صورت کتاب مستقلی چاپ کرد. برخی از منتقدین و خوانندگان از آدم‌ها با عنوان آلبوم خاطرات نویسنده یاد کرده‌اند.

 مردی که گورش گم شد

   حافظ خیاوی

«مردی که گورش گم شد» نخستین اثر حافظ خیاوی بود که در سال1386 توسط نشر چشمه منتشر شد و توانست جایزه‌ ادبی روزی روزگاری را در سال 1387کسب کند. خیاوی در این اثر که بیشتر به‌شکل خاطره‌گویی بیان شده، 7داستان کوتاه ایرانی را روایت کرده که تلاش کرده دغدغه‌ همیشگی‌اش که همان داشتن رنگ و بوی بومی و محلی در داستانش است را رعایت کند. 3داستان نخست کتاب با عناوین «روزه‌ات را با گیلاس باز کن»، «آنها چه‌جوری می‌گریند» و «چشم‌های آبی عمو اسد» به بیان بی‌پیرایه‌ باورهای دینی و چالش‌های ذهنی یک نوجوان روستایی در برابر این مسائل می‌پردازد. از ویژگی‌ برجسته‌ این کتاب ‎می‌توان به بیان دغدغه و تفکرات نسل جدید در یک محیط روستایی با افراد ساده و بی‌آلایش اشاره کرد.

 میدان ونک یازده و پنج دقیقه

   سیامک گلشیری

سیامک گلشیری در این سال‌ها با کتاب‌های پرفروش خود، حرفه‌ای‌بودنش را در عرصه نویسندگی ثابت کرده است. او پسر احمد گلشیری و برادرزاده‌ هوشنگ گلشیری (نویسنده و مترجم) است. «میدان ونک یازده و پنج دقیقه» که شامل 18داستان کوتاه برای نوجوانان و بزرگسالان است، توسط نشر چشمه چاپ شده است. گلشیری در این کتاب موضوعاتی مثل شهر، روابط زناشویی، آدم‌های غریبه، کودکان، تنهایی و... را دستمایه‌ داستان‌های خود قرار داده است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به بدل‌شدن لحظات آرام به شرایط بحرانی اشاره کرد. او شخصیت‌های داستان را در موقعیت‌های ساده‌ای چون بحث‌های خانوادگی، ترافیک هنگام غروب و پیدا‌کردن یک شیء قرار می‌دهد و آن زمان است که شروع می‌کند به واکاوی تصویر درونی‌ شخصیت اصلی داستان.

این خبر را به اشتراک بگذارید