• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12305
+
-

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرری از کارخانه سیمان می‌گوید

کارخانه سیمان آسیبی ندیده

سریال پایتخت 5 حاشیه‌های زیادی به همراه داشت؛ یکی از این حاشیه‌های پررنگ، فیلمبرداری سکانس‌هایی از فیلم در لوکیشن کارخانه سیمان شهرری بوده است. در ابتدا تصور می‌شد که این مکان، مکانی صرفا متروکه و ساخته شده در چند دهه پیش است و نباید این مباحث را چندان جدی گرفت اما ماجرا وقتی جدی‌تر شد که اعلام شد این کارخانه، مکانی دارای ارزش صنفی و حتی تاریخی است؛ ضمن اینکه پیشنهاد تبدیل آن به موزه صنعت هم مطرح است. در این‌باره با امیرمصیب رحیم‌زاده- مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرری- گفت‌وگو کرده‌ایم.

آقای رحیم‌زاده، چه خبر؟

من امروز در کارخانه سیمان شهرری بودم و همین الان از بازدید آنجا می‌آیم. بحث‌هایی مطرح شده بود دال بر اینکه آسیب‌هایی در جریان ساخت سریال پایتخت 5 به این مجموعه وارد شده است. طبق بازدیدهایی که داشتیم، چنین بحث‌هایی صحت نداشته است. در سکانس‌های پایانی سریال دیواری تخریب شده که آن را هم خود عوامل مجموعه ساخته‌ و بعد تخریب کرده‌اند و ارتباطی با مجموعه کارخانه سیمان ندارد.

برای ساخت سریال در این مجموعه، با شما هماهنگ نشده بود؟

ما به هیأت تسویه کارخانه تذکر داده‌‌ایم که به‌دلیل اهمیتی که این مجموعه دارد، از این پس اگر قرار است سریال یا فیلمی در آن ساخته شود با ما هماهنگ کنند ولی بابت پایتخت 5 استعلامی از ما صورت نگرفته بود. احتمالا از ارگان‌های مرتبط دیگر استعلام کرده و با آنها هماهنگ بوده‌اند.

برخی معتقدند که این کارخانه‌ها صرفا قدیمی و متروکه هستند و ارزش تاریخی ندارند، این درست است؟
نه، درست نیست. کل بناهای کارخانه سیمان شهرری، واجد ارزش است و پرونده ثبتی آن نیز در دست اقدام است. این مجموعه از سال 1367 به بعد تعطیل شده و کاری در آن صورت نگرفته است، شاید کاربری بعدی آن موزه صنعت باشد که ممکن است حتی به شکل اولش هم برگردد ولی در کل، اصل بنا و محدوده، واجد ارزش است.

این بنا در چه تاریخی ساخته شده است؟

آلمان‌ها این مجموعه را بین سال‌های 1310تا 1312شمسی ساخته‌اند.

ماجرای موزه شدنش چیست؟ 

یکی از کاربری‌های پیشنهادی از سوی هیأت تسویه این کارخانه و استادان و...  این است که چون این مجموعه با حوزه صنعت نسبت دارد، تبدیل به موزه صنعت شود.

طرحش را به شما پیشنهاد داده‌اند؟

این طرح کلا مطرح است؛ اینکه تبدیل به موزه صنعت شود، به‌نظرم ایده خوبی است.

خود شما نخستین‌بار کی متوجه استفاده از این مجموعه در سریال پایتخت شدید؟

وقتی که خبرش پخش شد. بعد قرار گذاشتیم در نخستین فرصت به این کارخانه برویم و بازدیدی داشته باشیم و ماجرا را پیگیری کنیم.

یعنی از طریق تلویزیون ندیدید؟

نه، آن قسمت را ندیدم ولی خبرش که پیچید، متوجه شدم. امروز هم با دوستان برای بازدید رفتیم و دیدیم لوکیشن‌هایی که سریال آنجا فیلمبرداری شده، آسیبی ندیده و نگرانی دوستان بی‌مورد بوده است.

آیا اماکن تاریخی شهرری تا به حال لوکیشن آثار تلویزیونی یا سینمایی دیگر شده‌اند؟

بله، مثلا بخشی‌ از فیلم کلاشینکف را در دژ رشکان فیلمبرداری کرده‌اند که مجوزهایش را گرفته بودند و ما هم موافقت کرده‌ بودیم.

برای اینکه بناهای تاریخی و خاص هنگام فیلمبرداری و لوکیشن شدن، آسیب نبینند چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

طبیعی است که باید بیایند و مجوز بگیرند، ما هم بررسی می‌کنیم، اگر ببینیم مشکلی ایجاد نمی‌کند، مجوزها را صادر خواهیم کرد.

خودتان پیشنهاد نمی‌دهید که مثلا بیایند و لوکیشن‌های تاریخی را انتخاب کنند که این مجموعه‌ها بیشتر دیده شوند؟

نه ولی این‌طور هم نیست که اگر پیشنهاد بدهند مانع شویم، کاملا همکاری می‌کنیم. بالاخره حساسیت‌هایی در این کار هست که دوستان فیلمبردار و تیم سازنده باید رعایت کنند که اینها را هماهنگ می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید