• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122576
+
-

کیش؛ بدون محدودیت

کیش؛ بدون محدودیت

مرضیه ثمره‌حسینی_روزنامه‌نگار

کیش در سال‌های نه‌چندان دور به‌عنوان یکی از زیباترین جزایر مرجانی خلیج‌فارس بزرگ‌ترین رقیب برای سایر جزایر منطقه بود. عوامل مختلفی از جمله تغییر نگاه مسئولان به این جزیره و تحریم‌ها باعث شد کیش نتواند پابه‌پای سایر مناطق تجاری و گردشگری منطقه از جمله دبی پیش برود. کرونا هم که آمد، نحسی‌اش دامن کیش را گرفت و آسیب بسیار زیادی به کسب‌وکارهای این جزیره زیبا زد. از نیمه اسفندماه سال گذشته پروازها به جزیره کیش به یک‌دوم کاهش یافت و از اول فروردین تمام کسب‌وکارها تعطیل شدند. به این صورت، فرصت فروردین که‌ماه پرترافیک گردشگری جزیره بود و در بازه زمانی 15اسفند تا 15فروردین هر سال بیش از 250هزار مسافر به این نقطه زیبا سفر می‌کردند، از دست رفت. تعطیلی‌ها در اردیبهشت‌ماه ادامه یافت و از خردادماه پروازها از سر گرفته شد.

کرونا و رشد نرخ ارز، بازاریان را نشانه رفتند
با تعطیلی جزیره کیش و رکود گردشگری، آسیب بسیار زیادی به بازاریان و صنوف جزیره وارد شد. مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش معتقد است که افزایش و عدم‌ثبات نرخ ارز همزمان با شیوع کرونا مشکلات اقتصادی جدی‌ای برای تجار و فعالان اقتصادی کیش به‌وجود آورد که به‌راحتی قابل جبران نیست؛ در یک سال و نیم اخیر سرمایه بازاریان و تجار دو‌پنجم تا سه‌پنجم تقلیل یافت. بیشتر بازاریان و تجار درآمد خود را صرف هزینه‌ها کردند و برای تأمین کالای جدید با کمبود سرمایه روبه‌رو شدند و نتوانستند جنس جدید را با قیمت قبلی جایگزین کنند. از اوایل خرداد که پروازها باز شد، جان به تن گردشگری کیش برگشت و تابستان به‌نسبت شلوغ گذشت. رحمان سادات‌نجفی می‌گوید خوشبختانه از اول دی‌ماه به لحاظ ورود گردشگر، جزیره به وضعیت نرمال رسیده است، اما مشکلات دیگری گریبانگیر تجار و فعالان اقتصادی جزیره است. با مشکلاتی که برای روادید ایرانیان ایجاد شده، سفر به چین و امارات بسیار دشوار شده و به‌دنبال آن تهیه مواداولیه برای کارخانجات صنعتی و تولیدی بسیار مشکل شده است. از طرف دیگر، ضوابط و بخشنامه‌هایی که دولت از ابتدای سال 97به‌دنبال تشدید تحریم‌ها وضع کرده مغایر با قوانین مناطق آزاد است. 

کیش در شرایط پایدار قرار دارد
در کنترل کرونا در جزیره کیش هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی کمال همکاری را با هم داشته‌اند. مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش در این‌باره می‌گوید: از محسنات مناطق آزاد، هماهنگی کامل مسئولان با یکدیگر است. در کنترل کرونا نیز همه بخش‌ها از مرکز توسعه سلامت کیش، اداره استاندارد، اصناف، سازمان منطقه آزاد تا نیروی انتظامی و بخش بهداشت و درمان و حوزه فرهنگی و اجتماعی حاضرند و نتیجه این همگرایی آن بوده که کیش در شرایط پایدار قرار گرفته و به‌عنوان یک الگوی موفق به سرزمین اصلی معرفی شده است. سادات‌نجفی می‌افزاید: با تعطیلی داوطلبانه‌ای که در فروردین و اردیبهشت انجام شد، وضعیت جزیره سفید شد و در موج دوم و سوم نیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مراکز تجاری و خدماتی و تفریحی به وضعیت قرمز نرسیدیم. میزان تاب‌آوری جزیره خط قرمز مسئولین است؛ یعنی اگر ظرفیت پذیرش در بیمارستان کیش 80بیمار کرونایی است، وقتی میزان بستری‌ها به 30تا 40نفر رسیده، سطح قرنطینه و نظارت و کنترل تشدید شده است تا شرایط عادی برقرار شود.
تا تاریخ 28دی‌ماه 99، تعداد کسانی که در کیش از ابتدای پاندمی کرونا بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند، 22نفر بوده. 
با این حال افزایش ورودی مسافران در هفته‌های اخیر به کیش نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با ایرنا انجام سفرهای تفریحی در این مقطع را خطر کردن توصیف کرده و گفته است، این باور غلط که در فضای باز امکان انتقال ویروس کرونا وجود ندارد، خطرناک است. همچنین شورای سلامت کیش برای کنترل ورود مسافران به این جزیره، ورود خودروهای مسافری به کیش را به مدت دو هفته ممنوع کرده است.

روزانه 90پرواز در فرودگاه کیش انجام می‌شود
کیش همواره گزینه جذابی برای مسافرت بوده است. تعداد مسافران جزیره بعد از گرانی سفرهای خارجی، بیشتر هم شده است و بعد از شهرهای زیارتی بیشترین تعداد سفر به نام کیش ثبت می‌شود. در سالی که همه جهانیان از تبعات کرونا آسیب دیدند، کیش نیز دچار رکود شد. اما با تدابیر سفت و سختی که در زمینه اجرای پروتکل‌های بهداشتی اتخاذ شد، امروز گردشگردی کیش به وضعیت نرمال رسیده و روزانه حدود 40تا 45هواپیما در فرودگاه کیش به زمین می‌نشینند و پروازهای خروجی نیز همین میزان است. هم‌اکنون در نقشه رنگ‌بندی شیوع کرونا، کیش آبی است. مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان جزیره می‌گوید: نگرانی‌ای که تا پایان سال داریم این است که با آزادسازی تردد بین شهرها و بروز موج چهارم، بهار سال آینده نیز تحت‌الشعاع شیوع کرونا قرار گیرد. اما اگر شرایط شیوع کرونا در جزیره در وضع پایدار بماند و مسئولان مجبور نشوند که با اعمال محدودیت، جلوی ورود گردشگران را بگیرند، پیش‌بینی می‌شود که نوروز 1400پرترافیک باشد. سادات‌نجفی ادامه می‌دهد: در وضعیت عادی سالانه بین یک‌میلیون و 500تا یک‌میلیون و 800هزار نفر به کیش سفر می‌کنند که اگر زیرساخت‌های ترابری و گردشگری ارتقا یابد و با رفع تحریم‌ها، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی انجام شود، این قابلیت وجود دارد که هر سال 4تا 5میلیون نفر به کیش سفر کنند.

با تعطیلی جزیره کیش و رکود گردشگری، آسیب بسیار زیادی به بازاریان و صنوف جزیره وارد شد. مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش معتقد است که افزایش و عدم‌ثبات نرخ ارز همزمان با شیوع کرونا مشکلات اقتصادی جدی‌ای برای تجار و فعالان اقتصادی کیش به‌وجود آورد که به‌راحتی قابل جبران نیست؛ در یک سال و نیم اخیر سرمایه بازاریان و تجار دو‌پنجم تا سه‌پنجم تقلیل یافت

این خبر را به اشتراک بگذارید