• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122571
+
-

پرتردد‌ترین‌‌ها در دوره ممنوعیت

آمار سفرهای بین‌شهری در استان‌هایی که نامشان در فهرست «سفر ممنوع» قرار گرفته‌بود

سمیرا رحیمی_روزنامه‌نگار

ممنوعیت تردد میان شهرها راهکاری است که بسیاری از کشورهای جهان به محض آغاز همه‌گیری به اجرا گذاشتند؛ راهکاری که در دوره‌های بلند‌مدت در کشورهایی مانند نیوزیلند و استرالیا به قطع کامل زنجیره همه‌گیری منجر شد. از ابتدای آغاز همه‌گیری در ایران، این طرح با خساست و تامل فراوان و به‌صورت دوره‌های کوتاه‌مدت به اجرا گذاشته‌شد اما آغاز موج سوم کرونا در کشور و بالارفتن آمار مرگ‌ومیر و ابتلا باعث شد دولت در نهایت تصمیم به اجرای طرح تعطیلی فراگیر در کشور بگیرد. به این ترتیب از اول آذرماه 1399تمامی شهرهای وضعیت قرمز کشور مشمول تعطیلی گسترده مشاغل و ممنوعیت تردد میان‌شهری شدند.
طرح جدید بر اساس بررسی‌های وزارت بهداشت از بار بیماری و میزان بستری روزانه بیماران در شهرستان‌ها تدوین و 3سطح هشدار در این طرح برای هر شهرستان تعریف شد. سطح هشدار3 شامل شهر‌ها و شهرستان‌های قرمز، سطح هشدار2 شامل شهر‌ها و شهرستان‌های نارنجی و سطح هشدار یک شامل شهر‌ها و شهرستان‌های زرد است که محدودیت‌ها بر اساس این سطوح اعمال می‌شوند و هر دو‌هفته یک‌بار وضعیت شهرستان‌ها بررسی و ارزیابی می‌شوند تا در صورت نیاز محدودیت‌ها تسهیل، تمدید یا تشدید شوند.
در ابتدای اجرای طرح بیش از 100شهر و شهرستان دارای وضعیت قرمز بودند، حدود 150شهر و شهرستان وضعیت نارنجی داشتند و حدود 155شهر و شهرستان هم در وضعیت زرد به سر می‌بردند. تا اواسط دی‌ماه به واسطه اجرای طرح ممنوعیت تردد، وضعیت این شهرها به 7شهر قرمز، 30شهر نارنجی و 411شهر زرد تغییر یافت. بر اساس این طرح خودروها با پلاک بومی اجازه خروج از شهرهای قرمز و نارنجی و پلاک‌های غیربومی اجازه ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را نداشتند. در این میان برای افرادی که دلایلی موجه مانند الزام به‌کار یا درمان در شهری دیگر را داشتند، از سوی فرمانداری استان‌ها مجوز صادر می‌شد.
اما همزمان خودروهای زیادی به‌دلیل تردد غیرمجاز مشمول جریمه‌های سنگین 500هزار تومانی (برای ورود به شهرهای نارنجی) یا یک‌میلیون تومانی (برای ورود به شهرهای قرمز) شدند. به‌منظور اجرای دقیق این طرح بیش از 10هزار نفر از نیروهای پلیس راهور ناجا در هزار‌و983منطقه مستقر شدند تا کنترل ترددهای میان‌شهری و شبانه را به‌دست بگیرند. بر اساس گزارش‌های پلیس راهور، تا پایان‌ماه آذر، حدود یک‌میلیون‌و184هزار خودرو در طرح ممنوعیت تردد شبانه و میان‌شهری تذکر لسانی گرفتند و بیش از یک‌میلیون‌و‌دویست هزار خودرو جریمه شدند. همچنین در بازه‌ای یک‌ماهه حدود یک‌میلیون‌و374هزار پیامک جریمه برای رانندگان خاطی ارسال شد.
با این همه با گذشت حدود 2هفته از نخستین‌ماه زمستان و همزمان با کاهش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، بر اساس گزارش‌های مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای میزان ترددهای جاده‌ای به‌تدریج افزایش پیدا کرد. این افزایش که از 20دی‌ماه و با لغو محدودیت تردد میان تعدادی از شهرها افزایش پیدا کرد، در حالی رخ داد که هنوز خبری از پایان‌یافتن کامل محدودیت‌های تردد میان‌شهری نیست و تنها امکان سفر رفت و برگشت میان شهرهای زرد و آبی وجود دارد. ریز آمار و ارقامی که تاکنون درباره میزان تردد شهرها از سوی پلیس راهور ناجا منتشر شده است از این قرارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید