• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122586
+
-

جریمه 4میلیون و 817هزار و 809خودرو

از اول آذر تا 20دی با اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی، تردد بین شهری و تردد شبانه در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد

جریمه 4میلیون و 817هزار و 809خودرو

امین محمدی_روزنامه‌نگار

زهر کرونا در آبان‌ماه کشنده‌تر از ماه‌های دیگر بود. در آبان سیاه پرونده زندگی 12هزار و 555نفر برای همیشه بسته شد. البته این آمار رسمی است و به دلایل مختلف می‌تواند با آمار واقعی تفاوت داشته باشد. چندبار رکوردشکنی کرونا در این ماه، آژیر هشدار را به‌صدا درآورد و پیش‌بینی شد که اگر وضعیت آبان ادامه یابد، باید شاهد مرگ 800تا 1000نفر در روز بود. بر این اساس، سرانجام به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح جامع محدودیت‌های کرونایی از اول آذرماه در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد عملیاتی شد تا جلوی شیوع کرونا گرفته شود. ازجمله محدودیت‌های کرونا، منع تردد بین شهرها بود. با اجرای این طرح، ورود پلاک‌های غیربومی و خروج پلاک‌های بومی از شهرهای گروه قرمز و نارنجی ممنوع شد. جریمه افراد خاطی خارج‌شده از شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و از شهرهای قرمز یک‌میلیون تومان اعلام شد. همچنین، منع تردد شبانه در شهرهای نارنجی و قرمز از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح اعمال شد. جریمه ترددهای شبانه نیز 200هزار تومان در نظر گرفته شد.

ممنوعیت‌ها نتیجه داد
2هفته از اجرای طرح گذشت و آمار نشان می‌داد میزان مرگ ناشی از کرونا رو به فروکش‌کردن است. اما کماکان طبق اطلاعیه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، ممنوعیت‌های تردد در طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها تمدید شد. در ممنوعیت‌های جدید، تعداد شهرهای زرد 105شهر، ‌نارنجی 279شهر و قرمز 64شهر اعلام شد و ممنوعیت‌ها به روال قبل در شهرهای قرمز و نارنجی برقرار ماند. طبق اعلام مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا، در 14روز از اجرای محدودیت‌های کرونایی (اول تا چهاردهم آذر)، متوسط تردد در کشور 40درصد کاهش یافت. این کاهش در برخی محورها مانند تهران- قم 70درصد، محورهای منتهی به مشهد 60درصد و در جاده‌های شمالی 50درصد بود. همچنین درصد ترددهای درون‌شهری صبح‌ها ۲۰ درصد، عصرها ۳۸ درصد و تردد مشخص ۹ شب تا ۴ صبح نیز در برخی مقاطع ۸۰ درصد کاهش یافت.

نتایج 50روز ممنوعیت تردد
طبق اطلاعات نشست خبری ستاد فرماندهی نیروی انتظامی در نوزدهم دی و گزارش عملکرد روزانه نیروی انتظامی در بیستم دی، محدودیت‌های کرونایی از ابتدای آذر در هزار و 958نقطه با به‌کارگیری بیش از 409هزار نفر نیروی پلیس اجرا شده است. در این بازه زمانی یک‌میلیون و 663هزار دستگاه خودرو به مبدأ خود بازگشت داده شدند و 3میلیون و 268هزار و 713پیامک به رانندگان خاطی ارسال شد. 2میلیون و 138هزار و 905دستگاه خودرو به‌دلیل ورود به مناطق نارنجی و 573هزار و 157خودرو نیز با واردشدن به مناطق قرمز جریمه شدند. همچنین، 2میلیون و 105هزار و 747خودرو به‌دلیل تردد در ساعات 21تا 4 صبح مشمول جریمه شدند. تردد خودروها در این مدت نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 21درصد کاهش یافت. در پایان نشست خبری در نوزدهم دی، سردار مهدی حاجیان، سخنگوی ناجا، با اشاره به تأثیر اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند کرونایی اعلام کرد که میزان کل تصادفات اول آذرماه تا نوزدهم دی‌ماه 99نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 34درصد، تعداد جان‌باختگان تصادفات 34درصد و تعداد مصدومان ناشی از سوانح رانندگی 27درصد کاهش یافته است.

ایران زرد و آبی
22دی‌ماه محدودیت‌های کرونایی کاهش یافت و اعلام شد که آمار شهرهای قرمز به 7شهر در استان‌های مازندران و گلستان کاهش یافته و 30شهر وضعیت نارنجی دارند. بعد از چند‌ماه بحرانی، نقشه ایران رنگ زرد و آبی را به‌خود دید. اما شرایط بسیار شکننده است و با شیوع گونه جدید کرونا که قدرت سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد، کماکان قطع زنجیره کرونا به همکاری همه‌جانبه مردم با نهادهای بهداشتی و پزشکی وابسته است. موضوعی که مکرر در صحبت‌های مسئولان پلیس راهور دیده می‌شود این است که هنگام اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند کرونایی در بازه زمانی 50روز اول آذرماه تا بیستم دی‌ماه، هیچ تنشی بین پلیس و مردم در ورودی و خروجی شهرها در سطح کشور ایجاد نشد و مردم نهایت همکاری را با نیروی انتظامی داشتند.

جریمه‌های راهنمایی و رانندگی کجا هزینه می‌شود؟
486نفر فقط در روز 26آبان جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند. 482، 480، 479و... دیگر ارقام نحسی شدند که در این‌ماه ثبت شدند. آذرماه سیر کاهش مرگ‌ومیر را شاهد بودیم و در سی‌ام این‌ماه 177نفر از میان ما رفتند. دی‌ماه وضعیت بهتر شد و روزهای پایانی دی ارقام مرگ‌ومیر بر اثر کرونا دورقمی شد. این کاهش آمار گویای اثربخشی طرح منع تردد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و امید می‌رود که وضعیت پاییز 99هرگز تکرار نشود. در 50روز ممنوعیت شدید تردد، خودروهای زیادی جریمه شدند و کماکان خاطیان اعمال قانون می‌شوند. ناجا بارها اعلام کرده است که از جرایم رانندگی منتفع نمی‌شود. طبق ماده 23قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که در سال 1389به تصویب مجلس رسیده است، وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی در سراسر کشور به‌حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود تا علاوه بر بودجه سالانه، به شهرداری‌ها و دهیاری‌های ذیربط، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تخصیص داده شود:

الف 60درصد از کل وجوه حاصله به تفکیک درآمدهای ناشی از تخلفات رانندگی خارج از شهرها و داخل محدوده شهرها و روستاها حسب مورد به وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور) به‌صورت متمرکز و در شهرها به شهرداری‌های محل و دهیاری‌ها از طریق استانداری همان استان به تناسب 70درصد و 30درصد اختصاص می‌یابد تا حسب مورد صرف استانداردسازی وسایل و تجهیزات ایمنی راه‌ها، خط‌کشی و نگهداری آن، تهیه و نصب و نگهداری علائم راهنمایی و رانندگی و تجهیزات ایمنی، احداث پل‌های عابرپیاده، احداث توقفگاه‌های عمومی و اصلاح راه‌های روستایی، معابر و نقاط حادثه‌خیز در شهرها و روستاها کنند.

ب 15درصد از کل وجوه به پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اختصاص می‌یابد تا به‌منظور کاهش تصادفات رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن برای تأمین تجهیزات تخصصی پلیس، به‌کارگیری فناوری‌های جدید در مدیریت نظارت و کنترل بر عبور و مرور، ارتقای کمی و کیفی حضور و کارایی پلیس، اجرای طرح‌های انتظامی ترافیکی فوق‌برنامه و ایمنی رانندگی در شهرها و جاده‌های کشور و همچنین هزینه‌های اجرایی این قانون مصرف کند.

ج 20درصد از کل وجوه برای تأمین اعتبار به صندوق تأمین خسارت‌های بدنی مقرر در قانون اصلاح قانون بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث واریز می‌شود.

د 5درصد از کل وجوه باقی‌مانده برای تبلیغ در راستای ارتقای فرهنگ رانندگی و رعایت مقررات آن در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی قرار می‌گیرد تا از طریق دستگاه‌ها و نهاهای مرتبط هزینه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :