• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 24 دی 1399
کد مطلب : 121784
+
-

رقابت پاچه‎‌‎خاران

پاورچین؛ رنسانس سریال‎‌‎های کمدی

سریال
رقابت پاچه‎‌‎خاران


  محمدمسعود احدی       

 یکی از کهن‎‌‎ترین خرده‎‌‎فرهنگ‎‌‎های ایرانیان، چاپلوسی و تملق است؛ خرده‎‌‎فرهنگی که کارکرد بالای آن باعث رواج روزافزونش شد و در بسیاری موارد، ارادت‎‌‎سالاری را جایگزین شایسته‎‌‎سالاری کرد. اشعار سعدی و مولوی، از نمونه‎‌‎های برتر ادبی در مذمت این ناهنجاری اجتماعی هستند. در ادبیات نمایشی هم می‎‌‎توان آثاری از بیژن مفید را در این رده به‎‌‎حساب آورد. در قاب تصویر هم تلاش‎‌‎های جسته و ‎‌‎گریخته‎‌‎ای در نقد این معضل فرهنگی انجام گرفته، اما حد اعلای آن را می‎‌‎توان در مجموعه تلویزیونی «پاورچین» مشاهده کرد: نمایش شخصیت‎‌‎هایی که تمامی ارزش‎‌‎ها و هنجارهایشان بر تملق و چاپلوسی بنا شده است. فرهاد برره اهل روستایی خیالی به نام برره است؛ روستایی که ساکنان چرب‎‌‎زبان و متملقی دارد. او که در شرکتی ساختمانی شاغل است، توانسته با بهره‎‌‎گیری از همین خصلت‎‌‎ها، نظر مساعد رئیسش را جلب کند و به مدارج بالای شغلی برسد. فرهاد که در خانه پدرزنش سکونت دارد، خواهر و یکی از اقوام دور خود - به نام داوود - را هم به خانه‌شان می‎‌‎آورد. تلاش برره‎‌‎ای‎‌‎ها برای کسب منفعت بیشتر، گاهی به دشمنی و گاهی اتحاد آنها می‎‌‎انجامد و ماجراهایی کمیک را رقم می‎‌‎زند.پاورچین، رنسانسی در سریال‎‌‎های کمدی بود که بر بسیاری از آثار پس از خود تأثیر شگرفی گذاشت. از دیگر تأثیرات این مجموعه، واردکردن واژه‎‌‎هایی جدید در ادبیات گفتاری بود که از آن میان می‎‌‎توان به «پاچه‌خاری» اشاره کرد که در قسمت‎‌‎های اولیه سریال به خوردن پاچه شلوار و در ادامه به خاراندن آن اطلاق ‎‌‎شد که هر دو کنایه‎‌‎ای از تملق بی‎‌‎حدوحصر بودند. همکاری زوج مهران مدیری (کارگردان) و پیمان قاسم‎‌‎خانی (نویسنده) از همین مجموعه کلید خورد و در آثار موفق دیگری مانند «نقطه‌‎‌‎چین» و «شب‌‎‌‎های برره» ادامه یافت؛ سرآغازی مترقی که در ادامه به ورطه تکرار افتاد و در سراشیبی قرارگرفت. مهران مدیری، جواد رضویان، سحر زکریا، سیامک انصاری و محمدرضا هدایتی از بازیگران اصلی پاورچین به شمار می‎‌‎روند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید