• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 دی 1399
کد مطلب : 121329
+
-

4چالش از سینمای پساکرونا

صنعت سینما در عمیق‌ترین بحران اقتصادی خود با این چالش‌ها روبه‌روست

4چالش از سینمای پساکرونا

آرش نهاوندی- روزنامه نگار

صنعت سینما در سال2021 در حال آماده کردن زمینه‌ها برای شروعی دوباره در دوران پساکروناست؛ دورانی که تغییرات بنیادی در زمینه ساخت و نمایش فیلم پدید آورد. اما هالیوود همچنان پیش از بازگشت فروش فیلم‌ها در گیشه به وضعیت عادی راه طولانی و دشواری در پیش دارد و هنوز باید برای مسائلی نظیر وضعیت بحرانی اقتصادی سالن‌های سینما و تغییرات در شیوه تولید فیلم در استودیوهای فیلمسازی‌، راه‌حل‌هایی پیدا شود تا دوباره امیدها برای بازگشت به وضعیت عادی در صنعت سینما زنده شود. ورایتی در قالب پرسش‌هایی به بررسی مسائل پیش‌روی سینما در آستانه بازگشت به وضعیت عادی در سال2021 پرداخته است.

1- سالن‌های سینما همچنان می‌توانند سودآور باشند؟
شرکت‌های بزرگ دارنده سالن‌های سینما، نظیر «ای‌ام‌سی» (AMC)، «سینه ورلد» و تا حدی کمتر«سینه مارک»، به‌دلیل اینکه در سال‌های اخیر رقبای جدی و جدیدی در زمینه سینماداری در برابرشان عرض‌اندام کرده‌اند، نیاز به بازسازی و احیای سالن‌های سینمای خود را ضروری دیده‌ و در نتیجه این بازسازی‌ها بدهی‌های زیادی به بار آورده‌اند. شیوع ویروس کرونا در بهار گذشته که تعطیلی بسیاری از سالن‌های سینما را در پی آورد، نیز عمده صاحبان سالن‌های زنجیره‌ای سینما در آمریکا را در مرز ورشکستگی کامل قرار داد. «AMC» اخیرا به سرمایه‌گذاران هشدار داده که درصورت عدم‌سرمایه‌گذاری اضافی 750میلیارد دلاری در سال2021 گزینه‌ای جز اعلام ورشکستگی نخواهد داشت. سینه ورلد، مالک سالن‌های سینمای «رگال» به‌عنوان راهی برای به تأخیر انداختن پرداخت بدهی‌هایش، تمام سالن‌های سینمای خود در اروپا و آمریکای شمالی را تعطیل کرده است. مشکل دیگر نیز روند واکسیناسیون در آمریکاست؛ پرسش اساسی این است که با این روند کند واکسیناسیون، آیا سینماهای زنجیره‌ای خواهند توانست تا زمان بازگشت سینماروها به سالن‌های سینما، از نظر اقتصادی دوام بیاورند؟ اگر وضعیت به سرعت به حالت عادی بازنگردد، امکان دارد کمپانی‌های بزرگ دارنده سالن‌های سینما برای ادامه حیات گزینه‌ای به جز دریافت کمک‌های دولتی نداشته باشند.

2- چین همچنان از منابع بزرگ باکس‌آفیس باقی خواهد ماند؟
در زمانی که همچنان اغلب سالن‌های سینما در آمریکا بسته مانده‌اند، گیشه‌های فروش فیلم‌ در چین در میانه فصل تابستان تا حدی احیا شده‌اند. در این زمان فیلم‌های «مولان»، «تنت» و «زن شگفت‌انگیز» در سینماهای چین به‌نمایش درآمدند، اما فیلم‌های چینی نظیر فیلم حماسی - جنگی «هشتصد»، فیلم کارتونی«جیانگ زیا: افسانه خداشدن» و سری فیلم‌های میهنی«مردم من، سرزمین من» باعث بالا رفتن بی‌سابقه آمار فروش فیلم‌ها در باکس آفیس چین شدند و این کشور برای نخستین‌بار از نظر درآمد فروش فیلم‌ها در گیشه، از کشورهای آمریکای شمالی در سال2020 پیشی گرفت. البته این اتفاق بیشتر به آن دلیل رخ داد که شیوع کرونا در آمریکا هنوز مهار نشده است. با آغاز روند واکسیناسیون در آمریکا هنوز مشخص نیست که چین همچنان بتواند برتری خود در زمینه فروش فیلم‌ها در گیشه را در برابر آمریکا در سال2021 نیز حفظ کند.

3- تابستان2021 فیلم‌ها در سالن‌های سینما به‌نمایش درمی‌آیند؟
هنوز نمی‌توان گفت که چه زمانی وضعیت سالن‌های سینما برای سینماروها عادی خواهد شد؛ حتی هنوز تعریف مشخصی برای وضعیت عادی سینما در زمان پساکرونا ارائه نشده است. هم‌اکنون تنها 35درصد از سینماهای آمریکا بازگشایی شده‌اند و فروش بلیت‌ها به‌دلیل پذیرش تماشاگر به میزان یک‌سوم ظرفیت معمول سالن‌های سینما، در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. این وضعیت سبب شده تا نتوان شرایط مطلوبی را برای فصل آینده نمایش فیلم در سالن‌های سینمای آمریکا متصور شد. فصل اصلی نمایش فیلم در آمریکا از تعطیلات «روز یادبود» آغاز می‌شود و تا تعطیلات روز «کارگر» ادامه دارد. در وضعیت عادی 40درصد فروش سالانه فیلم‌ها در گیشه سینماهای آمریکا در این فصل انجام می‌گیرد که با روند کند واکسیناسیون، تحقق چنین میزان فروشی در تابستان جاری پیش‌بینی نمی‌شود.

4- کرونا، ذائقه تماشاگران را تغییر خواهد داد؟
با توجه به اینکه فیلم‌های بزرگ (بلک‌باسترها) اصلی‌ترین ممر درآمد سینمای هالیوود را شکل می‌د‌هند، بعید است ساخت این فیلم‌ها در آینده نزدیک کنار گذاشته شود و در نتیجه آن نیز ذائقه تماشاگران نسبت به فیلم‌های بلک‌باستر تغییر کند. البته شاید تولید فیلم‌هایی نظیر «وقتی برای مردن نیست»، «دنیای ژوراسیک: قلمرو» و «بیوه سیاه» که حداقل بودجه ساختشان 200میلیون دلار است، درصورتی که استودیوهای بزرگ بخواهند در آینده به‌طور کامل از نمایش فیلم‌هایشان در سالن‌های سینما صرف‌نظر کنند و فیلم‌هایشان را در پلتفرم‌های اینترنتی نمایش فیلم، انتشار بدهند، دیگر مانند گذشته صرفه اقتصادی نداشته باشند. با این حال همچنان فیلم‌های ماجراجویانه ابرقهرمانی و فیلم‌های کارتونی خانوادگی از بالاترین اقبال در میان علاقه‌مندان به سینما برخوردارند. اما ساخت فیلم‌هایی با موضوع کرونا و همچنین شیوه‌های جدید فیلمسازی در دوران پساکرونا امکان دارد در تغییر ذائقه تماشاگران تا حدی مؤثر باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید