• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 20 دی 1399
کد مطلب : 121324
+
-

همه «قهرمان» نیستند

کن، فجر و دعواهایی که درس عبرت نمی‌شود

همه «قهرمان» نیستند

مسعود میر- روزنامه نگار

از روزی که خبر رسید جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد صف مخالفان اندک‌اندک شکل گرفت. موضوع برگزاری جشنواره برای ثبت در تاریخ و نمایش فیلم‌ها به‌صورت اختصاصی برای هیأت داوران و خلاصه معرفی برگزیدگان آنقدر برای گروهی نامطلوب بود که تلخی مخالفت‌شان را تا هنگام انتشار فهرست فیلم‌هایی که برای شرکت در جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند به کام برگزارکنندگان چشاند. مسئولان جشنواره فجر اما با خرسندی از استقبال بالای فیلمسازها از شرایط شرکت در فجر سی و نهم اعلام کردند که اگر کنترل کرونا به سیاق همین یکی دو‌ماه ادامه یابد و کاهش ابتلاها افزون شود جشنواره را برای اهالی رسانه هم مدیریت می‌کنند و فیلم‌ها را برای منتقدان و روزنامه‌نگاران هم پخش خواهند کرد. همین اعلام سبب شد تا صف‌بندی‌ها شفاف‌تر شود و گروه‌های مخالف دائم به جشنواره فجر بتازند که کرونا فجر را محاصره خواهد کرد. این جماعت این روزها بهانه دیگری هم برای برگزار نشدن جشنواره یافته‌اند و آن‌هم خبر تعویق برگزاری جشنواره کن است. مخالفان جشنواره که پیش‌تر هم سعی داشتند ثبت‌نام نکردن فیلم  اصغر فرهادی در فجر سی و نهم را به بهانه‌ای برای بی‌اعتبار کردن جشنواره بدل کنند حالا الگوی تأخیر در برگزاری توسط جشنواره کن را هم علم کرده‌اند و مخالف‌ها را هرروز بیشتر می‌کنند.
محمدمهدی عسگرپور در چند روز گذشته در برنامه‌ای تلویزیونی نکاتی را مطرح کرد که به حق دلیل بخش عمده‌ای از این مخالفت‌ها و البته گاهی موافقت‌ها را عیان می‌کرد. او که دبیری جشنواره فجر جهانی را بر عهده دارد و در بهار امسال نتوانست بخاطر شرایط هولناک کرونایی جشنواره‌اش را برگزار کند در حمایت از برگزاری جشنواره ملی فجر در زمستان صحبت کرد و به نکته جالبی هم اشاره داشت. او گفت گروهی که یا در جشنواره فیلم ندارند یا به هر دلیل در بخش‌های مختلف اجرایی و برگزاری و حتی انتشار بولتن جشنواره سهمی ندارند به مخالفت با جشنواره اقدام می‌کنند و جالب اینکه در سابقه این افراد هر زمانی حضور در جشنواره به هر عنوانی وجود داشته آن سال آنها موافق مطلق برگزاری جشنواره بوده‌اند. عسگرپور همچنین با انتقاد به آنهایی که در رد برگزاری جشنواره مدام می‌نویسند و حرف می‌زنند هم گفت: آیا این افراد درباره برگزار نشدن جشنواره عمار و امثالهم هم مخالفتی ابراز داشته‌اند؟
فارغ از حرف‌های عسگرپور باید دوباره گوشزد کرد که برگزاری جشنواره فیلم فجر در حقیقت تحویل سال نوی سینمایی کشور است و نمی‌توان این تحول را متوقف کرد و بهتر است با محدودیت در برگزاری و اعمال پروتکل‌های سخت برای بهتر و سلامت‌تر برگزار شدنش تلاش کرد. نکته دیگر اینکه اشاره به اصغر فرهادی در نسپردن فیلمش به جشنواره، موضوع رد شده‌ای است چون کسی نیست که نداند اصغر فرهادی نه حالا که چندین سال است مخاطب فیلمش را نه در ایران که در دنیا تعریف کرده است. زمانی‌که اصغر فرهادی شهر زیبا و رقص در غبار و چهارشنبه سوری می‌ساخت، تنها عشاق ایرانی سینما برای فیلم‌هایش انتظار می‌کشیدند و البته فرهادی با هوشیاری ذاتی‌اش و احترام به قوانین جشنواره برای حضور در آن ثبت‌نام می‌کرد و این طبیعی است که وقتی فرهادی اسکار برده و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار خارجی دارد به افق‌های دورتری نگاه می‌کند. یادمان نرود که جشنواره کن به‌تعویق افتاده سابقه افتتاحیه با فیلم فرهادی را دارد و این یعنی فرهادی، فیلمسازی جهانی است و نباید هر فیلمساز متوسط‌الحالی یا هر منتقد و فعال رسانه‌ای حضور نداشتن او در فجر را بهانه‌ای برای سرکوب جشنواره فجر قرار دهد.
جشنواره فیلم فجر باید برگزار شود؛ تلاش برای برگزاری‌اش به بهترین حالت ممکن از نظر کیفی و کمی وظیفه‌ای است که هیچ‌کس نباید از زیر بار مسئولیتش شانه خالی کند. پس بهتر است از دعواها درس عبرت بگیریم و سینما را قربانی اهداف کوتاه‌مدت و گروهی نکنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید