• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 18 دی 1399
کد مطلب : 121156
+
-

با هواپیماهای فوق‌سبک ایرانی آشنا شوید

پرواز کنار پرنده‌ها


نقشینه‌هایی که روی کوه‌ها نقش بسته و برخی آثار باستانی مثل شیر بالدار و عقاب و سایر نماد‌هایی که به نوعی با آسمان و پرواز ارتباط دارند، عطش انسان برای پرواز در آسمان را نشان می‌دهد. انسان‌ از گذشته دور تا امروز آرزویی مثل پرواز در آسمان را داشته و پیشرفت تکنولوژی این آرزوی دیرینه را محقق کرده است. پرواز با هواپیماهای فوق‌سبک که ساخت آنها حاصل دانش و ذوق دانش‌آموختگان ایرانی است، این امکان را به شما می‌دهد که برای چند دقیقه هم که شده از شلوغی و ازدحام روی زمین فاصله بگیرید و لذت پرواز در ارتفاع چند صد متری را تجربه کنید. این گزارش شما را با این نوع هواپیماها که در ایران کاربری تفریحی دارند آشنا می‌کند.

 جایروپلن 
سرعت مجاز
140کیلومتر در ساعت

این وسیله پروازی را باید یکی از پرطرفدارترین هواپیماهای فوق‌سبک در ایران بدانیم. این هواپیمای فوق‌سبک که به آن «جایرو کوپتر» هم می‌گویند یکی از امن‌ترین وسیله‌ها برای پرواز تفریحی بر فراز آسمان است. ویژگی منحصر به فرد جایروپلن‌ها این است که پرواز تفریحی در سواحل و فرود روی آب را برای خلبان و مسافر امکان‌پذیر می‌کند و شاید به همین دلیل خیلی‌ها پرواز با آن را به پرواز با سایر هواپیماهای فوق‌سبک ترجیح می‌دهند. پرواز با جایروپلن این امکان را به شما می‌دهد که بدون واسطه در کنار پرنده‌ها و حتی بالاتر از آنها در آسمان پرواز کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های این هواپیماهای فوق‌سبک این است که برای فرودآمدن نیازی به باند ندارد و مثل هلی‌کوپتر می‌تواند یک فضای کوچک را برای فرود انتخاب کند. حداکثر سرعت این پرنده زیبا به 170کیلومتر در ساعت می‌رسد اما سرعت مجاز برای پرواز تفریحی و آموزشی در محدوده فرودگاهی بین 130تا 140کیلومتر در ساعت است.

 فائز
سرعت مجاز
225کیلومتر در ساعت

هواپیمای تک‌موتوره و تک‌نفره فائز با الگوبرداری از یک هواپیمای خارجی در ایران طراحی و ساخته شده است. وزن این هواپیمای فوق‌سبک 75کیلوگرم و 220کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. سقف پرواز فائز 1500کیلومتر است و یک راید پرواز با این وسیله 6ساعت طول می‌کشد. یکی از ویژگی‌های این پرنده سبک این است که درصورت از کار‌افتادن یک موتور می‌تواند به پرواز خود در ارتفاع ثابت ادامه دهد. به‌کارگیری چتر برای بازیابی هواپیما و خلبان در شرایط اضطراری، قابلیت مونتاژ سریع و آماده‌شدن هواپیما برای پرواز در مدت 5دقیقه، امکان افزایش ظرفیت سوخت با نصب مخازن سوخت بیشتر در بال و بدنه از دیگر ویژگی‌های هواپیمای سبک فائز است. حمل محموله‌های شناسایی، بسته‌های فوریت‌های پزشکی، انتقال محموله‌های پستی، امکان اجرای مأموریت‌های گشت و مراقبت و پروازهای تفریحی و ورزشی از دیگر قابلیت‌های این هواپیماست.

 پلیکان
سرعت مجاز
200کیلومتر در ساعت

هواپیمای پلیکان یکی دیگر از این انواع وسایل پروازی است که تفاوت عمده‌اش با کایت موتوردار و جایروپلن، داشتن کابین برای خلبان و مسافر است. این پرنده فوق‌سبک برای کسانی که می‌خواهند پرواز امن در داخل کابین را تجربه کنند، یک وسیله مناسب به‌شمار می‌رود. استفاده از کمربند در همه هواپیماهای فوق‌سبک، امنیت پرواز مسافران را تضمین می‌کند اما عده‌ای نشستن در یک فضای محصور و آزاد و رها‌نبودن در آسمان را ترجیح می‌دهند و پلیکان‌ها برای چنین افرادی ساخته شده است. کابین هواپیمای فوق‌سبک پلیکان این مزیت را هم دارد که در برابر سرما و گرما از خلبان و مسافر محافظت می‌کند و به همین دلیل در فصل سرما، طرفداران بیشتری دارد. پلیکان که سرعتش به حدود 200کیلومتر در ساعت می‌رسد و تا ارتفاع 12هزار پایی پرواز می‌کند در دسته هواپیماهای «بال ثابت» و تک‌موتور دسته‌بندی می‌شود و بیشتر برای آموزش خلبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 کایت 
سرعت مجاز
60 کیلومتر در ساعت


وقتش رسیده با یکی دیگر از وسیله‌های پروازی فوق‌سبک که در ایران طرفداران خاصی دارد آشنا شوید. کایت به این دلیل یک هواپیمای فوق‌سبک خاص به شمار می‌رود که پرواز با نوع بدون موتور این وسیله، شباهت زیادی به پاراگلایدر دارد. کایت‌هایی که در ایران به پرواز در می‌آیند در 2نوع موتور‌دار و بدون موتور تولید می‌شوند. برای پرواز با کایت بدون موتور باید این وسیله را به ارتفاعات ببرید و با کمک باد پرواز کنید و در یک نقطه مشخص فرود بیایید اما داستان کایت موتوردار به کلی متفاوت است. این وسیله پروازی از 2صندلی تشکیل شده که صندلی جلو برای خلبان و صندلی عقب برای مسافر است. پرواز تفریحی با کایت‌های موتوردار در شرایط جوی معمولی و در محدوده فرودگاهی امکان‌پذیر است و شما برای پرواز در ارتفاعات به وزش باد نیاز ندارید. مدت زمان پرواز هم بین 15دقیقه تا یک ساعت است و معمولا توسط مسافر تعیین می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید