• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 دی 1399
کد مطلب : 120855
+
-

سخنگوی دولت:

شهیدسلیمانی معمار جنبش‌های اجتماعی منطقه بود

شهیدسلیمانی معمار جنبش‌های اجتماعی منطقه بود

مراسم رونمایی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم؛ روایت سرداری که سرباز شد» ظهر یکشنبه با حضور نویسنده کتاب، کریم همتی رئیس جمعیت هلال‌احمر و علی ربیعی سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری برگزار شد.
علی ربیعی در این مراسم با بیان اینکه موضوع این کتاب خیلی بیش از آنچه در رسانه‌های رسمی مطرح می‌شود، نیاز جامعه ایران است، گفت: در این کتاب براساس روزنامه‌نگاری تحلیلی تاریخی، برش دیگری از شخصیت شهیدقاسم سلیمانی برای امروز و فردای جامعه ایران تبیین شده است.
سخنگوی دولت با طرح این سؤال که نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد که بعضی از آدم‌ها خودشان موضوع گفتمان می‌شوند و یک فرد به مثابه یک نهاد مرجع قرار می‌گیرد، گفت: جامعه بیش از هر دوره‌ای یار و رفیق و غم‌خوارگی ملی می‌خواهد.
وی افزود: ما در دوره تاریخی خاصی به‌سر می‌بریم و در هیچ دوره‌ای مثل امروز هجوم وقایع منفی روی امور تأثیرگذار نبوده است. هیچ دوره‌ای مثل امروز روح و روان تمامیت ذهنی جامعه تحت‌تأثیر نبود و حرف‌های ناامید‌کننده‌ای در داخل تولید نمی‌شد. ما نیازمندیم از روح بلند حاج قاسم بیشتر نوشته شود و این نیاز نسل امروز و فردای ماست.
به گزارش ایرنا، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برخی از آدم‌ها در زندگی‌شان تأثیرگذاری عمیقی دارند، افزود:‌ تأثیر حیات سردار در زندگی اجتماعی، سیاسی و امنیتی جامعه ما، شاید به اندازه چند برابر عمر شریف ایشان بود.
ربیعی با طرح این سؤال که آیا ‌می‌شود نسلی بدون قهرمان ذهنی زندگی کند، گفت: ما با نگاهی به قهرمان‌های ذهنی نسلی می‌توانیم جامعه‌شناسی تحولات ارزشی را تحلیل کنیم. در حقیقت می‌توانیم بگوییم امروز جامعه با کدام قهرمان ذهنی زندگی می‌کند و اگر هم جامعه‌ای قهرمان‌زدایی شده باشد، این جامعه چقدر می‌تواند دستخوش تغییرات ناگهانی قرار بگیرد.
وی افزود: متأسفانه سنت بسیار غلطی در چند سال اخیر در کشور ما رخ داده که افراد را از روی ظاهر تحلیل می‌کنند. اگر از روی ظاهر بخواهید افراد را قضاوت کنید ممکن است جزو دسته‌بندی‌هایی کمتر قابل‌قبول قرار بگیرند و این از مشکلاتی است که ما امروز با آن دست به گریبان هستیم که آدم‌ها را دائم دسته‌بندی می‌کنیم.
سخنگوی دولت در تحلیل چرایی این اتفاق گفت: تصور می‌کنم که ۳ موضوع در کنار هم چنین پدیده‌ای را به‌وجود می‌آورد؛ یکی ارزش کاری است که انسان انجام می‌دهد، دوم شخصیت درونی‌شده فرد و موضوع سوم، خوانش جامعه از آن آدم است که این ۳ ویژگی در کنار هم ترکیب‌شده و بعضی از آدم‌ها را به پدیده‌های نسلی و حتی چند نسلی تبدیل می‌کند؛ بنابراین خوانش رفتار اجتماعی فرد مهم است.
وی با بیان اینکه ارزش‌های کاری شهیدقاسم سلیمانی واقعا استراتژیک بود، افزود: فهم سردار سلیمانی از تحولات امنیت منطقه، امنیت ملی و امنیت جهانی کاملاً فهم استراتژیک بود و ما کمتر آدمی این گونه داریم.
ربیعی اضافه کرد: چند سال پیش برای افتتاح چند پروژه اشتغال‌زایی عازم مشهد مقدس بودم که در هواپیما با شهید سردار سلیمانی همسفر شدم. در این سفر، حرف از نیاز جوامع امروز به استراتژی پیش آمد که او یادی از شهیدحسن باقری، برادر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کرد. شهید سلیمانی می‌گفت: من به‌خوبی احساس کردم بعد از شهادت باقری ما دچار افت استراتژیک شدیم.
سخنگوی دولت اضافه کرد: به‌راستی قاسم سلیمانی آدمی استراتژیک بود و ما بارها از زبان دشمنان او این مطلب را شنیده‌ایم.
وی افزود: شهید سلیمانی هیچ تلاشی نکرد که جایی برود و در آنجا دکتری بگیرد. او هیچ تلاشی نکرد برای به دست آوردن  چیزهایی که امروزه رایج است. ارزش‌های درونی او آنقدر بالا بود که تحسین دشمنانش را هم برانگیخته بود که وقتی شهید شد، چقدر اسرائیل خوشحال بود. ارزش‌های یک انسان شریف آنقدر بالاست که آدم‌های خبیث از نبودن او خوشحال می‌شوند. ربیعی ادامه داد: ترور شهید سلیمانی به تعبیر خود دشمنان یک ترور نمادین نبود، بلکه زدن تفکر جنبش‌های اجتماعی معاصر خاورمیانه بود. شهید سلیمانی معمار جنبش‌های اجتماعی منطقه بود و مثل یک جامعه‌شناس برجسته و یک متخصص علوم سیاسی برجسته آشنایی کاملی با جنبش‌های اجتماعی دوره معاصر داشت.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری اضافه کرد: بعضی از آدم‌ها فقط فهم از جنبش اجتماعی دارند، اما بعضی از آدم‌ها مانند گیاهانی هستند که دور درخت پیچ می‌خورند و بالا می‌آیند. سردار سلیمانی در دل این جنبش‌های اجتماعی پیچ خورده بود.
 وی یادآور شد: کنش استراتژیک سردار سلیمانی در دل جنبش‌های اجتماعی از او فردی بسیار ویژه و بی‌بدیل ساخته بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید