• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 دی 1399
کد مطلب : 120845
+
-

طرح مجلس درباره برجام و نابودی اسرائیل

مجلس
طرح مجلس درباره برجام و نابودی اسرائیل

یک‌ماه بعد از تصویب طرحی برای آغاز غنی‌سازی‌ 20درصدی در کشور و توقف بازرسی‌ها از مراکز هسته‌ای، نمایندگان مجلس طرح دیگری را ارائه داده‌اند که براساس آن، مجازات‌هایی برای مذاکره غیرهسته‌ای با آمریکا درنظر گرفته شده است.
روز گذشته متن طرح اقدام متقابل ایران در برابر ترور شهید قاسم سلیمانی با ۱۶ ماده که هفته گذشته در مجلس اعلام وصول شده بود، منتشر شد.
درصورت تصویب نهایی این طرح، هرگونه مذاکره بر سر توان تسلیحاتی جمهوری اسلامی، نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مسائل محور مقاومت ممنوع بوده و مسئول مربوطه محکوم به انفصال مادام‌العمر از مناصب و خدمات دولتی است. هرگونه توافق با شرط مذاکره بر امور یادشده، باطل است. درصورت هرگونه مذاکره درباره امور یادشده از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه موظف است عاملان را ظرف یک هفته به قوه قضاییه معرفی کند. همچنین هرگونه مذاکره با آمریکا بر سر هرگونه مسئله غیرهسته‌ای مشمول این ماده خواهد شد.
براساس این طرح، مادامی که دولت آمریکا نسبت به خروج از برجام رسما عذرخواهی نکرده و ترور سردار قاسم سلیمانی توسط این کشور رسما محکوم نشده است، هرگونه مذاکره دو یا چندجانبه با حضور آمریکا ممنوع بوده و عامل محکوم به انفصال مادام‌العمر از مناصب و خدمات دولتی و عمومی می‌شود.
به گزارش ایسنا، جبران خسارت ناشی از نقض عهد دولت آمریکا و کشورهای اروپایی درخصوص برجام جزئی از هرگونه مذاکره‌ هسته‌ای با دولت آمریکا خواهد بود.
همچنین براساس یکی دیگر از بند‌های این طرح، بازگشت جمهوری اسلامی به هر «گام» از تعهدات برجامی کاهش یافته مطابق بیانیه18/2/98  شورای‌عالی امنیت ملی و توقف اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، نیازمند تصویب مستقل از طرف مجلس در فرایند متوازن با طرف‌های مقابل، در بازگشت گام به گام به تعهدات است.
اتخاذ ترتیباتی از طرف دولت برای نابودی رژیم صهیونیستی تا سال 1420و انجام اقداماتی برای افشای جنایات صدام و داعش و آمریکا در کشورهای عراق و سوریه از منابع کشورهای میزبان از دیگر محورهای این طرح است.
نمایندگان مجلس روز 9آذر هم با ۲۳۲ رأی موافق دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رسانده بودند که براساس آن، سازمان انرژی اتمی مکلف است ظرف مدت ۳‌ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی‌ و ذخیره‌سازی‌ مواد را با درجه غنای موردنیاز، با حداقل ۱۰۰۰ دستگاه ماشین IR-2m آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی‌سازی‌ و تحقیق و توسعه با ماشین‌های 6-IR را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز کرده و آن را ظرف مدت یک‌سال به ۱۰۰۰ دستگاه ماشین توسعه دهد.
دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است براساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲‌ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی براساس برجام را متوقف کند.
همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیازمندی‌های صلح‌آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای ۲۰درصد را به‌طور کامل و بدون تأخیر تامین کند.
نمایندگان همچنین تصویب کردند که مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب امتناع یا ممانعت از اجرا به طبقات ۴ تا ۷ مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.
طرح مجلس پس از تصویب در شورای نگهبان تأیید شد، اما به‌دلیل عدم‌ابلاغ از طرف رئیس‌جمهور، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس آن را ابلاغ کرد.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در یک مصاحبه از نمایندگان مجلس و شورای نگهبان به‌دلیل تصویب طرحی که بار مالی برای سازمان انرژی اتمی دارد، انتقاد کرده و گفته بود، پول تولید سانتریفیوژها را چه‌کسی می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید