• دو شنبه 1 اردیبهشت 1404
  • الإثْنَيْن 22 شوال 1446
  • 2025 Apr 21
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119602
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kRgE6
+
-

تیغه بلدوزر و حلبی‎‌‎آباد‎‌‎ها

حاشیه‌نشینی در شهر‎‌‎های بزرگ به مهم‎‌‎ترین معضل کشور تبدیل شد

همشهری
تیغه بلدوزر و حلبی‎‌‎آباد‎‌‎ها


محمد سرابی 
 
تا سال‌ها حلبی‎‌‎آباد‎‌‎ها و زاغه‎‌‎نشین‎‌‎ها به‎‌‎عنوان مسکن مردم محروم محسوب می‎‌‎شدند. تصور این بود که حاشیه‎‌‎نشین‎‌‎ها به‎‌‎دلیل فقر و مشکلات مالی اجازه سکونت و ساختن خانه روی هر زمینی را دارند و نهاد‎‌‎های شهری و دولتی نباید مانع کار‎‌‎ آنها شوند. در سال1371 این دیدگاه تغییر کرد. اگرچه واگذاری زمین مانند سابق ادامه داشت، اما شهرداری‎‌‎ها می‎‌‎توانستند حلبی‎‌‎آباد‎‌‎ها را خراب کنند.
از طرف دیگر مردمی که در این محله‎‌‎ها ساکن بودند تحت‎‌‎تأثیر فضای یک‌دهه قبل قرار داشتند و تصور می‎‌‎کردند اگر روی زمینی خانه بسازند قطعا مالک آن خواهند شد؛ نتیجه، برخورد شدید میان تیغه بلدوزر‎‌‎ها و ساکنان آلونک‎‌‎ها بود.
در 9خرداد سال71 شهرداری مشهد با موافقت استانداری شروع به تخریب ساختمان‎‌‎های بدون مجوز در محدوده بلوار طبرسی و کوی طلاب کرد. اهالی معترض مسیر را بسته و یک خودروی شهرداری را آتش زدند؛ این اعتراض به سرعت تبدیل به آشوب و یک دانش‎‌‎آموز در این میان کشته شد. تیراندازی، غارت مغازه‎‌‎ها و تخریب ساختمان‎‌‎های دولتی رخ داد و نیرو‎‌‎های نظامی و انتظامی عده‎‌‎ای را دستگیر کردند. این آشوب‎‌‎ها در همان روز‎‌‎های اول به حاشیه دیگر شهر‎‌‎ها مانند اراک شیراز و غرب تهران هم کشیده شد. نزدیک یک‎‌‎ماه بعد دستگیرشدگان محاکمه و برخی از آنها اعدام شدند. درست در همان روز‎‌‎ها در مشهد سیل هم آمد که 25کشته داشت.
تخریب خانه‎‌‎های بدون مجوز در پایتخت اجرا می‎‌‎شد و گاهی در یک عملیات تعداد آنها به 200 یا 300 آلونک نیز می‎‌‎رسید. شهرداری با همکاری پلیس در اطراف جاده قدیم کرج و ساوه؛ در اسلام‎‌‎آباد، نوروزآباد، شهرک طالقانی، کوی سینا‎‌‎ و گلشهر، محدوده منطقه 18در مرتضی گرد و علی‌آباد منطقه 19 زاغه‎‌‎ها را تخریب می‎‌‎کرد.
مشکلات زمین‎‌‎های بدون سند و ساختمان‎‌‎هایی که روی آنها بنا شده بودند همچنان ادامه داشت. در ابتدای شهریور دولت یک راه‎‌‎حل قانونی ارائه کرد. بر این اساس ساختمان‎‌‎هایی که تا اول سال1370 ساخته شده‎‌‎ بودند و هیچ مدرک و سندی نداشتند می‎‌‎توانستند از شهرداری پروانه ساخت دریافت کنند. شهرداری با گرفتن تعهد و وصول عوارض نوسازی و... پروانه را صادر می‎‌‎کرد اما در پایین برگه این عبارت را می‎‌‎نوشت که «صدور مجوز پروانه ساختمانی یا مجوز تعمیرات، تأییدی بر مالکیت متقاضی نیست». درمورد زمین‎‌‎هایی که سند دستنویس داشتند هم از سازمان زمین شهری استعلام می‎‌‎شد تا متعلق به دولت یا اراضی «موات» و یا متعلق به شخص دیگر نباشد. سازمان زمین شهری (وزارت مسکن و شهرسازی) باید طی 15روز پاسخ می‎‌‎داد. در مصوبه هیأت دولت ذکر شده بود که شهرداری باید در صدور این مجوز‎‌‎ طرح‎‌‎های جامع، تفصیلی و هادی را رعایت کند، اما واضح است که این طرح‎‌‎ها رعایت نمی‎‌‎شد. شهرداری از این راه می‎‌‎توانست درآمدی به دست آورد و مشکل مناطق وسیعی که بدون رعایت قانون زیر ساخت‎‌‎وساز رفته بودند هم نسبتا رفع می‌شد. دقیقا برخلاف جمله‎‌‎ای که زیر پروانه نوشته شده بود، این بنا‎‌‎ها چند دهه بعد پایان کار و سند رسمی دریافت کردند.
در مهر71 وزیر مسکن در سمینار شهرهای جدید و نمایشگاه طرح‎‌‎های آماده‎‌‎سازی زمین هشدار دارد که جمعیت کشور در 20سال آینده دوبرابر می‎‌‎شود و آلونک‌نشینی در سطح وسیعی قابل انتظار است.
ترافیک ناشی از بزرگ شدن تهران، نه فقط خیابان‎‌‎ها بلکه حاشیه و فاصله بین شهر‎‌‎ها را هم تحت‎‌‎تأثیر قرار داده بود و وزیر راه و ترابری از طرح ساخت آزادراه‎‌‎های تهران- ساوه، قزوین- زنجان و قم- کاشان خبرداد که تا 3سال بعد به بهره‎‌‎برداری می‎‌‎رسیدند.
کنترل ترافیک درون‌شهری نیاز به سامانه‎‌‎های جدید داشت. در تابستان اعلام شد که «سیستم نظارت تلویزیونی ترافیک» در 50تقاطع حساس ترافیکی اجرا می‎‌‎شود تا گره‎‌‎های ترافیکی با دوربین‎‌‎ دیده و با بی‌سیم به پلیس اطلاع داده ‎‌‎شود. این تقاطع‎‌‎ها در آینده باید تا 200عدد افزایش پیدا می‎‌‎کرد و بعد طرح کامل کنترل ترافیک شهر اجرا می‎‌‎شد که در آن چراغ قرمز با کامپیوتر زمانبندی می‎‌‎شد. دستگاه‎‌‎های مورد نیاز را شرکت زیمنس آلمان می‎‌‎ساخت ولی اتوبوس‎‌‎ها از کشور‎‌‎های اروپای شرقی خریده ‎‌‎شدند.
کرباسچی، شهردار تهران، درباره توسعه اتوبوس‎‌‎های برقی گفت که برای انشعاب برق مورد نیاز یک‌میلیارد ریال به شرکت برق، پرداخت و 65اتوبوس هم از چکسلواکی خریده شده است. به‎‌‎گفته او اتوبوس‎‌‎های برقی مانند تراموا نیاز به ریل ندارند و در مقایسه با اتوبوس‎‌‎های دیزلی قطعات یدکی کمتر و عمر مفید بیشتری دارند.
شرکت واحد نیز قرارداد خرید 300اتوبوس دوکابینه با شرکت ایکاروس مجارستان را بسته بود و علاوه بر آن از اتوبوس‎‌‎های دوکابینه شرکت ولوو و شرکت ایرانی رانیران هم استفاده می‎‌‎کرد. تعداد اتوبوس‎‌‎های تهران به 2800دستگاه رسید، درحالی‎‌‎که 6هزار دستگاه دیگر احتیاج داشت (در سال1399 اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که شهر 3هزار دستگاه اتوبوس کم دارد). حذف مینی‎‌‎بوس و انتقال آن به خطوط حاشیه شهر نیز از همین سال به آرامی شروع شد. حذف کوپن بنزین و اضافه‌شدن اتوبوس دوکابینه، اتوبوس برقی، دوربین کنترل ترافیک و... نشانه‎‌‎های دوران جدید بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید