انتشار روزنامه «همشهری» از 24آذر 1371 آغاز شد
شهر به «همشهری » رسید
محمدناصر احدی
در میان نشریاتی که در سالهای پس از جنگ منتشر شدند، انتشار روزنامه «همشهری» اتفاق مهمی بود. به نوشته حسین شهیدی در کتاب «روزنامهنگاری در ایران؛ از رسالت تا حرفه»، همشهری «روزنامهای رنگی، با چهرهای شاد و گزارشهای گوناگون، بسیار متفاوت با ظاهر غمزده دیگر روزنامهها» بود. پیش از انتشار نخستین شماره رسمی همشهری، 3پیششماره در روزهای 8، 12و 15آذر برای دستگرمی منتشر شد تا سرانجام در 24آذر 1371شماره اول همشهری بهعنوان روزنامه شهرداری تهران بهصورت رسمی بهدست روزنامهخوانان رسید. از همان آغاز کار، نقدهایی به شهرداری تهران برای انتشار روزنامه وجود داشت و به همین دلیل در شماره نخست این روزنامه در یادداشتی با عنوان «چرا همشهری؟» تلاش شده بود که به ضرورت انتشار این نشریه پرداخته شود. این یادداشت بر طیفی از مشکلات زیستمحیطی ناشی از زندگی شهری همچون تخریب منابع آبوهوای حیاتبخش زمین، تمرکز انفجارآمیز جمعیت در شهرهای بزرگ، تخریب لایه ازن، افزایش تشعشعات سرطانزای ماورای جوی، گرم شدن زمین و خطر بالا آمدن آبهای اقیانوسها و دریاها، شهرنشینی نابههنجار، گسترش حاشیههای فقیر، ترافیک، آلودگی هوا، تخریب جنگلها و... تأکید میورزد و در ادامه چنین استدلال میکند: «همشهری روزنامهای است برای توجه به مشکلات یادشده و طرح آن در قلمرویی وسیع و کوششی است در راهِ یافتنِ گریزگاهها و راهحلهای مبتنی بر همکاری دستهجمعی برای تحملپذیر ساختن محیطزیست در تمامی ابعاد.» سپس، این یادداشت با اشاره به این پرسش که «چرا شهرداری تهران به فکر انتشار روزنامه افتاد؟»، میکوشد ضرورت انتشار همشهری را با توسل به مباحث شهری و شهرنشینی تشریح کند. به همین دلیل لحن این یادداشت- که میتوان آن را مانیفست روزنامه همشهری قلمداد کرد- برخلاف اغلب روزنامهها مستقیما سیاسی نیست و بر آن است تا دورنمای این روزنامه تازهتأسیس را در محدوده امور اجتماعی ترسیم کند. درواقع، همشهری از همان شماره نخست کوشید ضرورت انتشار خود را نه در پرداختن به مسائل سیاسی که در کندوکاو مشکلات اجتماعی بجوید. در بند پایانی این یادداشت آمده: «بیتردید همشهری از ویژگیهای یک روزنامه در تمامی زمینهها ـ فرهنگ، سیاست، اقتصاد، اجتماع، ورزش ـ خارج نخواهد شد، اما کوشش دستاندرکاران روزنامه این است که در درجه اول مقوله شهر و شهرنشینی و مباحث نظری و کاربردی آن را موردتوجه قراردهند. در درجه بعدی مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به میان میآید که روزنامه همشهری تلاش خواهد کرد در این عرصهها چهره آرامی بهخود گیرد. این بهمعنای رویگردانی همشهری از واقعیتهای اجتماعی و سیاسی نیست. بلکه بدین معناست که همشهری از رویکردی غیرعقلایی و غیراصولی به پدیدههای اجتماعی و از ابهامآفرینی و خشونتگرایی متکی بر برداشتها و تمایلات شخصی و گروهی و از جنجالسازی و یارکشی مبتنی بر قطببندیهای کاذب اجتماعی و در یک کلام از افراط و تفریط در امور اجتماعی پرهیز خواهد کرد.» تأکید بیش از حد بر نگاه اجتماعی و سیاستزداییشده همشهری احتمالا بر خواباندن صداهای مخالف با انتشار روزنامهای منسوب به شهرداری تهران بود. همشهری در شمارههای نخستش توجه جدی به مسائل اجتماعی و فرهنگی نشان میدهد و به هیچوجه نمیخواهد مسیر حرکتش با مانیفست خود تعارض داشته باشد؛ اما حقیقت آن است که همشهری در همین شمارههای نخست، بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم، منعکسکننده کیفیت زندگی در ابتدای دهه70است که این کیفیت پیوندی ناگسستنی با سیاستهای کلان کشور داشته است. در چند شماره نخست همشهری تنها به درج نام مدیرمسئول، غلامحسین کرباسچی، در شناسنامه اکتفا میشد اما پس از چند شماره نام احمد ستاری، روزنامهنگار روزنامه «اطلاعات»، بهعنوان سردبیر نیز اضافه شد. همشهری ظرف 3سال به پرفروشترین روزنامه ایران بدل شد و نهتنها توانست از روزنامههای قدیمی کیهان و اطلاعات پیشیبگیرد، بلکه سبک روزنامهنگاری جدیدی را بنیادنهاد و نسلی از روزنامهنگاران مطرح را تربیت کرد.