• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119464
+
-

وزیرِ مؤسس

غلامرضا شافعی، 10دی 1370 وزیر تعاون شد

سیاستمدار
وزیرِ مؤسس


   حمیدرضا محمدی 
 
از پرسابقه‎‌‎ترین مدیران اقتصادی است و سال‎‌‎ها صاحب‎‌‎سمت بود و تقریبا با همه دولت‎‌‎ها و همه جناح‎‌‎های سیاسی همکاری کرد؛ از نیمه دهه 60 آمد و وزیر صنایع شد تا دولت یازدهم که تا پیش از انشعاب سازمان مدیریت و برنامه‎‌‎ریزی کشور، معاون نظارت آن بود.
غلامرضا شافعی اما شاید مهم‎‌‎ترین تأثیرگذاری‎‌‎اش، به زمانی برگردد که در دولت پنجم، در رأسِ یک وزارتخانه تازه‎‌‎تأسیس قرار گرفت. او نخستین‎‌‎ وزیر تعاون بود. البته پیش‌تر نیز این وزارتخانه وجود داشت؛ چه، آنکه در سال‎‌‎های 1346تا 1349، وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستایی و در سال‎‌‎های 1349 تا 1356، وزارت تعاون و امور روستاها فعالیت می‎‌‎کرد.
 پس از انقلاب، با آنکه تعاون، یکی از اصول قانون اساسی بود اما وزارتخانه و وزیری نداشت تا آنکه مجلس سوم، قانون تأسیس وزارت تعاون را در 13شهریور1370به تصویب رساند هرچند «نظر دولت این بود که وزارتی برای این کار لازم نیست.» زیرا این اعتقاد وجود داشت، «مگر برای بخش خصوصی و دولتی وزارت داریم که برای بخش تعاونی وزارت مستقلی داشته باشیم؟» 
سرانجام، 4ماه بعد، هاشمی‌رفسنجانی، او را به مجلس معرفی کرد و درباره‎‌‎اش گفت: «... من هم به‎‌‎خاطر سابقه علاقه ایشان به تعاونی‎‌‎ها و هم به‎‌‎خاطر آشنایی با مواضع اقتصادی و اجتماعی فعلی ایشان، با توجه به نقطه نظرات‎‌‎شان در شورای اقتصاد، مناسب‎‌‎ترین فرد را ایشان دیدم». 
مجلس سوم، دهم دی1370، رأی بالا داد؛ زیرا «کسی به‎‌‎عنوان مخالف اسم ننوشته بود و نمایندگان، برخورد خوب و گرمی داشتند». 
وزارت او 6سال، یعنی تا انتهای دولت ششم ادامه یافت و از مهم‎‌‎ترین کارها، «تعیین حدود تعاون بود. سعی کردم همه حوزه‎‌‎هایی که می‎‌‎توان فعالیت اقتصادی را در آن به شکل خصوصی و فردی انجام داد، به حوزه تعاون هم تسری دهم.» همچنین «اساسنامه ‎‌‎های مربوطه را به‎‌‎گونه‎‌‎ای نوشتم که وزارتخانه و تعاونی‎‌‎ها کمک کار وزارتخانه‎‌‎های دیگر باشند... یار شاطر باشیم و نه بار خاطر». 

این خبر را به اشتراک بگذارید