• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 16 آذر 1399
کد مطلب : 117880
+
-

افتتاح نخستین میدان زیر اقیانوس جهان

تونل زیرآبی ساخته شده در دانمارک فاصله دو شهر را از 74 دقیقه به 16 دقیقه کاهش می‌دهد

حمل‌و‌نقل
افتتاح نخستین میدان زیر اقیانوس جهان

فناوری ساخت تونل‌های زیر آب در جهان به‌تدریج فراگیرتر می‌شود. در همین نزدیکی ما یعنی شهر استانبول ترکیه تونل اوراسیا آخرین موردی است که امکان حمل‌ونقل از زیر آب را فراهم کرده است.
اکنون اما قرار است به‌زودی تونلی در دانمارک افتتاح شود که شامل نخستین میدان زیر اقیانوس جهان هم می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، این تونل زیر آبی که جزایر Streymoy و Eysturoy را به هم وصل می‌کند ۱۱ کیلومتر طول دارد و زیر اقیانوس اطلس با فناوری جدید راهسازی ساخته شده است. بخش مورد توجه رسانه‌ها اما در این تونل میدانی است که مانند میدان‌های معمول خیابان‌ها امکان تغییر مسیر را به‌خودروهای عبوری می‌دهد. علاوه بر فایده حمل‌ونقل، دانمارکی‌ها این میدان را که همین حالا هم در جهان مشهور شده به اثری هنری هم تبدیل کرده‌اند.
پایین‌ترین نقطه این تونل ۱۸۷متر زیر سطح اقیانوس قرار دارد. فعالیت مهندسان برای ساخت این تونل زیر اقیانوس تا دو هفته دیگر باعث می‌شود تا طول زمان سفر بین مرکزهای این دو جزیره از ۱ساعت و ۱۴ دقیقه به تنها ۱۶دقیقه کاهش پیدا کند و آرامش ساکنان را به‌دنبال داشته باشد.
دانمارک همچنین چندی پیش اعلام کرد که عملیات احداث بزرگ‌ترین تونل زیرآبی جهان را که قرار است این کشور حوزه اسکاندیناوی را به آلمان متصل کند از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز خواهد کرد.
این تونل که «فمهارن‌بلت» Fehmarnbelt نام دارد و از آن به‌عنوان طویل‌ترین گذرگاه زیرآبی جهان نام برده می‌شود حدود ۱۸کیلومتر طول دارد و روی کف دریا احداث خواهد شد.
تونل زیرآبی «فمهارن‌بلت» با گذر از عمق آب‌های دریای بالتیک جزایر دانمارکی لولاند فلاستر واقع در جنوب کپنهاگ را به منطقه ساحلی «شلسویگ-هولشتاین» در آلمان پیوند می‌دهد.
احداث این تونل که مدت زمان تردد میان دانمارک و آلمان را تنها به چند دقیقه کاهش می‌دهد، قرار بود زودتر از زمان اعلام شده آغاز شود اما به‌خاطر بحران کرونا 6ماه به تعویق افتاد.

این خبر را به اشتراک بگذارید