• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 13 آذر 1399
کد مطلب : 117627
+
-

راهنمای انتخاب پارچه مناسب فصول سرد لباس گرم و اصول نگهداری از پوشاک زمستان

تن‌پوش گرم در روزهای سرد

خیاط خانه
تن‌پوش گرم در روزهای سرد

نیلوفر  ذوالفقاری

پاییز و زمستان برای طرفداران مد و خوش‌پوش‌ها فصل‌های دلخواهی هستند، می‌پرسید چرا؟ به چند دلیل؛ تعداد تکه‌های پوشش پاییزه و زمستانه زیاد است، مثلا کت، بارانی، پالتو، شال و کلاه و دستکش که در فصل‌های دیگر خبری از آنها نبود، حالا به لباس‌های فصل اضافه می‌شوند و این یعنی دست ما برای انتخاب از بین مدل‌های متنوع بازتر است. از طرف دیگر پارچه‌های مخصوص فصول سرد هم در جنس‌ها و طرح‌های متنوعی عرضه می‌شوند که می‌توانند پاسخگوی سلایق مختلف باشند؛ بنابراین پاییز و زمستان، فصل‌های موردعلاقه خوش‌تیپ‌ها هستند. اما انتخاب پارچه مناسب فصول سرد، لباس زمستانی و روش‌های نگهداری از آن، فوت و فن‌هایی دارد که آرام فروزان، کارشناس مد و لباس و راهنمای این هفته ما، درباره آنها برایمان می‌گوید. این بار که خواستید لباس مناسب فصل سرما تهیه کنید، حواستان به این نکات باشد و البته با دقت از لباس‌های زمستانی قدیمی خود نگهداری کنید.

مناسب فصل بپوشید
پوشاک مناسب هر فصل با 2ویژگی یعنی نوع و جنس پارچه رابطه مستقیم دارد. برای بسیاری از مردم، در فصل سرد، گرم نگه‌داشتن بیشتر از شیک بودن اهمیت دارد ولی اگر از جنس مناسب برای لباس‌هایتان استفاده کنید هم می‌توانید خود را گرم نگه‌دارید و هم شیک باشید. پوشیدن چندین لباس روی هم به‌صورتی که قوانین چندلایه‌ای رعایت نشود، انتخاب خوبی نیست. اگر این کار را برای محافظت در برابر سرما انجام می‌دهید، وقت آن است که در تصمیمتان تجدیدنظر کنید. اگر جنس لباس را مناسب انتخاب کنید دیگر نیازی به پوشیدن این همه لباس روی هم نیست. مد هر فصل ترکیبی خلاقانه از الگوی لباس، جنس پارچه و رنگ آن است که از کنار هم قرار گرفتن این سه خصوصیت، کلکسیون‌های منحصر‌به‌فردی برای هر فصل طراحی می‌شود.

لایه‌لایه بپوشید
یکی از اصول انتخاب پوشش در پاییز و زمستان این است که لباس شما در فصل‌های سرد باید لایه‌لایه باشد. هر کدام از لایه‌ها کاربرد مخصوص خود را دارند. کاربرد اصلی لایه داخلی باید این باشد که رطوبت را از بدن دور کند. بنابراین پارچه‌هایی را انتخاب کنید که رطوبت را به سرعت از بین می‌برند. در حالت ایده‌آل، لایه پایه باید به پوست شما احساس راحتی بدهد و قابل‌تنفس باشد. لایه میانی باید شما را عایق‌بندی کند و همچنان رطوبت دریافتی از لایه پایه را به لایه بیرونی منتقل کند. هدف لایه بیرونی هم، محافظت از شما در برابر باد، باران و برف است. پارچه‌های موجود در لایه بیرونی باید عایق‌بندی و تهویه را فراهم کنند. جز پشم، پارچه‌های دیگری هم در لباس زمستانی استفاده می‌شوند که معرفی می‌کنیم.

فاستونی؛ محبوب
قرن‌هاست که برای لباس زمستانی و پاییزی، از پارچه فاستونی استفاده می‌شود. این پارچه در شهر بوستون آمریکا تولید شد و در بریتانیا برای چند دهه فقط افراد متمول فاستونی می‌پوشیدند اما بعدها هم فاستونی جایگاه خود را از دست نداد. این پارچه بافتی قوی و بادوام دارد. فاستونی در طرح‌های مختلف و با درصدهای گوناگون از الیاف تولید می‌شود. الیاف پارچه‌های فاستونی از ترکیب پشم، کرک یا مواد پلی‌استر تولید می‌شود. پارچه‌هایی که درصد پشم بیشتری دارند نرم‌تر و لطیف‌تر و از فاستونی‌هایی که ویسکوز دارند سنگین‌تر هستند. از فاستونی برای دوخت کت و شلوار در تمام کشورهای دنیا استفاده می‌شود. زنان طرفداران فاستونی هم برای دوخت مانتو و کت و دامن از این پارچه استفاده می‌کنند. شکل کلاسیک این پارچه آن را برای دوخت لباس‌های رسمی‌تر مناسب کرده است.

بالاپوش‌های سبک با پلار و کشمیر
پاییز و اوایل زمستان، موقع پوشیدن بالاپوش‌های سبک است. پارچه پلار ترکیبی از پلی‌استر و پنبه و کرک مصنوعی است که در مقابل باد و باران تا حد زیادی مقاوم است و خیلی سریع هم خشک می‌شود. این پارچه که دوام زیادی دارد، چین و چروک هم پیدا نمی‌کند که برای لباس زمستانی مهم است. از این پارچه معمولا برای سوئیشرت استفاده می‌شود و برای فصل پاییز پرکاربرد است. پارچه کشمیر هم بافتی است که از بز کشمیر یا دیگر انواع بز به‌دست می‌آید. کشمیر بافت قوی، سبک و نرمی دارد. لباس‌هایی که از پارچه کشمیر درست می‌شوند به‌عنوان یک عایق قوی عمل می‌کنند. پارچه کشمیر پوشش سبک و بدون پرزی را فراهم می‌کند. این پارچه در طرح‌های چهارخانه ریز و درشت، راه راه و ساده موجود است.

چرم؛ انتخاب همیشگی
از سال‌ها قبل، چرم بهترین گزینه انتخابی در طول سال برای علاقه‌مندان به خوش‌پوشی است. چرم ویژگی‌های خاصی دارد که باعث شده تا این اندازه محبوب باشد. چرم تقریبا در همه محیط‌ها پوشیده می‌شود و می‌توان آن را با هر چیز ست کرد؛ به همین دلیل هم طرفداران زیادی دارد. برای زمستان یک کت چرم، شلوار چرمی، دستکش و هر پوششی که از چرم باشد می‌تواند شما را بسیار گرم نگه‌دارد. هرچند که محصولات چرم طبیعی محبوب و گران هستند، اما طرفداران محیط‌زیست سال‌هاست تلاش می‌کنند توجه دنیای مد و لباس را به جایگزین کردن چرم طبیعی با انواع مصنوعی آن جلب کنند.

پارچه‌هایی برای فرار از آلرژی
اگر دچار حساسیت و علائم آلرژی هستید، بهترین توصیه به شما انتخاب الیاف هیپوآلرژیک است. اگر معمولا چشمانتان قرمز می‌شود و خارش گلو و آبریزش بینی دارید، بهتر است دور لباس‌هایی از جنس پشم را خط بکشید و از لباس‌هایی استفاده کنید که برچسب ضد‌حساسیت دارند. این اصطلاح امروز کاربردهای وسیعی دارد و در محصولات آرایشی، غذایی و...  به‌کار می‌رود، گرچه درهرحال نمی‌توان گفت این محصولات در عمل صددرصد ایمن هستند. این نوع محصولات تا حدی از بروز حساسیت پیشگیری می‌کنند اما قطعا درمان آن نیستند. میان الیاف طبیعی بهترین نوع کتان است. وقتی لباس کتان می‌خرید، مطمئن شوید از رنگ شیمیایی برای رنگ کردن آن استفاده نشده باشد.

خشک کردن لباس‌های فصل سرد
لباس‌های بافتنی کاملاً خیس را به هیچ وجه آویزان نکنید چون باعث کش آمدن قسمت‌هایی از لباس می‌شود‎. برای از بین بردن چروک لباس‌های پشمی، بهترین کار این است که اتو را روی درجه بخار قرار‌داده و با کمک بخار از راه دور اتو بکشید. ‎درصورتی که لباس خیلی چروک بود بهتر است از یک پارچه سفید کتان که با آب مرطوب شده روی بافتنی استفاده کنید. استفاده از حرارت مستقیم برای لباس‌های پشمی، بافت آنها را از بین می‌برد. برای بافتنی‌ها، ترجیحا از خشک‌کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید و لباس را از ماشین خارج کرده و با دست آرام فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس آن را روی یک حوله تمیز پهن کنید و حوله را همراه با لباس رول کنید تا آب آن گرفته شود.

شست‌وشوی لباس
همیشه قبل از شستن لباس زمستانی به برچسب آن دقت کنید. بعضی لباس‌ها مثل چرمی‌ها باید حتما به خشکشویی سپرده شوند. همیشه قبل از شستن لباس بافتنی، آن را کاملا برگردانید و پشت و رو بشویید. ‎ لباس‌های پشمی و بافتنی را در محلول آب سرد با پودرهای ملایم یا مایعات مخصوص و نرم‌کننده مدت کمی خیس کنید. برای حفاظت بیشتر از لباس بافتنی خود هنگام شست‌وشو در ماشین لباسشویی می‌توانید آن را در یک کیسه بافته‌شده قرار دهید تا مقدار سطح تماس آن با لباس‌های دیگر به حداقل برسد.‎ بهترین راه برای مراقبت از لباس‌های ضد‌آب مثل بارانی‌ها، شستن آنها با آب سرد است. از مواد شوینده ملایم استفاده کنید که به لباس شما آسیب نمی‌زنند و این نوع لباس‌ها را از گرما دور نگه‌دارید.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید