• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 6 آذر 1399
کد مطلب : 116940
+
-

گرهی که با انگشت تدبیر باز می‌شود

یادداشت
گرهی که با انگشت تدبیر باز می‌شود

علی امام‌-مدیرعامل شرکت متروی تهران

صحبت‌های صبح دیروز حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیأت دولت، حاوی نکات فراوانی بود که بخشی از آنها البته مربوط به مشکلات عدیده کلانشهرها می‌شد؛ آنجا که حرف از دستورالعمل‌های مربوط به مقابله با شیوع هر چه بیشتر بیماری کرونا به میان آمد و راهکارهایی که رئیس‌جمهور محترم از آنها سخن گفت.
مرور نقطه‌نظرات آقای روحانی، به‌وضوح ثابت می‌کرد که ایشان اطلاعات دقیق و درستی از وضعیت فعلی حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها و ازجمله تهران داشته و چون به درد واقف هستند، قاعدتا برای درمان هم می‌توانند گره‌گشا باشند. رئیس‌جمهور از مسائل مربوط به نظام بانکی کشور و لزوم حمایت از اقشار کم ‌در‌آمد جامعه، به‌عنوان دغدغه مقام معظم رهبری سخن گفت، از رسیدگی به وضع مردم و سختی‌هایی که بر آنها مستولی شده است، از تراکم مسافران در شبکه حمل‌ونقل عمومی و ضرورت خلوت شدن ناوگان مترو و اتوبوس، از مصایب کرونا و رعایت فاصله اجتماعی و...
اگر این صحبت‌ها را کنار هم قرار دهیم و از طرفی به مشکلات پیش‌روی شبکه حمل‌ونقل عمومی ابرشهری مثل تهران نظر بیفکنیم، می‌توانیم به حق و با صدای رسا از دکتر روحانی بخواهیم که با صدور دستوری قاطع، شرایط برای کمک هرچه بیشتر به توسعه وسایل حمل‌ونقل جمعی را مهیا سازند. اگرچه دولت اذعان می‌کند خود در شرایط بد اقتصادی قرار دارد که اینطور هم هست و به همین‌خاطر نمی‌تواند بدهی‌های انباشته شده‌اش به شهرداری‌ها را پرداخت کند، اما حداقل می‌تواند مانع سختگیری‌ها و تفسیرهای پیچیده نظام بانکی در مواردی از قبیل آزاد‌سازی‌ وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت شود؛ مثال آن همین مورد اخیر 1500میلیارد تومان اوراق مشارکت سال1398 است که برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تکمیل ایستگاه‌های خطوط 3، 6 و 7 پیش‌بینی شده اما بعد از 4‌ماه از فروش اوراق، هنوز پولی به‌حساب شهرداری تهران واریز نشده است.
این مسئله در حالی رخ داده که همان 4‌ماه پیش نیز می‌شد با استناد به قوانین متقن کشوری و درنظر گرفتن سهم 50درصدی دولت در پرداخت اصل و سود اوراق به همراه وثیقه‌گذاری‌های لازم از سوی قوه مجریه، مبلغ 750میلیارد تومان از وجوه حاصل‌شده را آزاد کرد تا امروز برنامه افتتاح 12ایستگاه مترو در نیمه دوم سال‌جاری، به اما و اگر کشیده نشود؛ ایستگاه‌هایی که به لحاظ سازه‌‌ای از میانگین پیشرفت فیزیکی بالای 90درصد برخوردار بوده و با یک شارژ مالی منطقی برای خرید و نصب تجهیزات‌ (پله برقی، ‌آسانسور، سیستم‌های الکترونیکی‌ و‌‌...) می‌توان آنها را یک‌به‌یک و با فاصله زمانی اندک نسبت به یکدیگر، افتتاح کرد و در اختیار مردم قرار داد. به این لحاظ اگر همین امروز هم رئیس‌جمهور محترم تدبیر کند و دستور به رفع مشکل دهد، با آنکه زمان زیادی از دست رفته اما باز هم می‌توان در ماه‌های باقی مانده از سال99 با بهره‌برداری از ایستگاه‌های متعدد مترو و البته نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، هم به مردم خدمت کرد و هم در مبارزه عملی با ویروس منحوس کرونا، اقدامی مؤثر و خداپسندانه صورت داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید