
خیمه شب بازی ژاپنی
گروه یوکی در ایران

مهرداد رهسپار
در سال 1354، گروه تئاتر عروسکی یوکی به ایران میآید و در تالار رودکی برای کودکان و نوجوانان برنامه اجرا میکند. این گروه در سفر خود به ایران تصمیم میگیرند تا در کنار اجرای چندین قطعه نمایشی، شیوه استفاده از عروسک در این نمایش را هم به مخاطبان کودک و نوجوان حاضر در سالن، آموزش دهند. آنها در این سفر نمایشهای جشنها، قصه جوان چینی، زن از آب گرفته، رقص شیر، عشق اوهیچی، دختر مرد سبزیفروش و گورکن معبد شوشوجی را اجرا کردند. برای مخاطبان ایرانی این نمایش، نمایش عروسکی یوکی چیزی شبیه به خیمهشببازی بود و دلیل دعوت از آنها به ایران نیز همین شباهت میان نمایش عروسکی یوکی ژاپن و خیمهشببازی ایران بود. هم خیمهشببازی و هم یوکی هر دو با عروسکهای نخی اجرا میشدند، مضامینی کمدی داشتند، به همراهی موسیقی به صحنه میآمدند و اجراهای آنها را مجموعهای از نمایشهای کوتاه تشکیل میداد. اما تفاوت مهم خیمهشببازی ایران با یوکی ژاپن در این بود که این نمایش ژاپنی، طی سالها تکامل یافته به ساختار پیچیده در اجرا، صحنهپردازی و عروسکسازی رسیده بود. اما خیمهشببازی ایران فاقد این تکامل بود و در دهههای 40 و 50، با یافتن خیمهشببازان قدیمی رفتهرفته احیا شده و نسل جدیدی از علاقهمندان تئاتر را بهخود جذب کرده بود.