• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115928
+
-

شیب نزول دلار بیشتر شد

قیمت هر دلار آمریکا تا ساعت 17دیروز به 26هزارو 100تومان رسید


با افزایش عرضه ارز، دیروز قیمت هر دلار آمریکا نزدیک به 1500تومان کاهش یافت و تا لحظه تنظیم این گزارش در ساعت‌17 به 26هزارو 100تومان رسید.
به گزارش همشهری، پس از چند روز وقفه در روند نزولی قیمت دلار، دیروز قیمت دلار دوباره کاهش یافت. قیمت هر دلار آمریکا از 20روز پیش که به 32هزار تومان رسیده بود، تاکنون 6هزار تومان کاهش یافته‌ و این انتظار وجود دارد که به‌دلیل شدت‌گرفتن عرضه ارز، این روند نزولی تداوم یابد. برخی تحلیلگران بر این باورند که انتظار برای گشایش‌های سیاسی در روابط ایران و آمریکا اثر زیادی بر قیمت دلار داشته است، با این حال، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم عرضه ارز در بازار افزایش یافته و حتی هفته قبل 711میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است. به‌نظر می‌رسد چشم‌انداز پیش‌رو برای افزایش میزان صادرات و رفع موانع صادراتی که به‌دلیل شیوع بیماری کرونا افزایش یافته بود هم یکی از دلایل کاهش قیمت ارز است و این روند تحت‌تأثیر این عوامل همچنان ادامه پیدا می‌کند. در چنین شرایطی در مبادلات دیروز قیمت هر دلار آمریکا دوباره کاهش یافت و تا ساعت‌17 به 26هزارو 100تومان رسید. این در حالی است که قیمت هر دلار آمریکا در مبادلات روز شنبه تا 27هزارو 700تومان پیشروی کرده بود. دیروز همچنین صرافی ملی ایران به‌عنوان بازار‌ساز ارزی بانک مرکزی قیمت فروش هر دلار آمریکا را با 750تومان کاهش به قیمت 26هزار تومان تعیین کرد، سپس در بعد‌از‌ظهر قیمت تعیین‌شده از سوی صرافی ملی ایران حتی به 25هزارو 950تومان هم رسید. انتظار می‌رود چنانچه روند عرضه ارز توسط بانک مرکزی ادامه داشته باشد، قیمت هر دلار آمریکا در روزهای آینده با نزول بیشتری مواجه شود. یک کارشناس اقتصادی در این‌باره گفت: بانک مرکزی با کنترل توأمان عرضه و تقاضا می‌تواند نرخ ارز را تا کمتر از ۲۰ هزار تومان کاهش دهد. 
محمدرضا مهدیار اسماعیلی با اشاره به اینکه منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی می‌تواند نرخ ارز را  وارد مدار کاهشی کند، گفت: بانک مرکزی با کنترل توأمان عرضه و تقاضا می‌تواند نرخ ارز را تا کمتر از ۲۰‌هزار تومان کاهش دهد، ولی اگر صرفا روی سمت عرضه و بازگشت ارز صادراتی تمرکز کند، می‌تواند نرخ ارز را تا حدود کمتری نسبت به حالت قبل کاهشی کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید