• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 25 آبان 1399
کد مطلب : 115690
+
-

گفت‌وگوی اختصاصی احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با همشهری محله

تخریب کلیسای ادونتیست‌ها مغایر روح و جان تهران است

تخریب کلیسای ادونتیست‌ها مغایر روح و جان تهران است

بهاره خسروی

کلیسای ادونتیست‌ها، در خیابان سی تیر، کوچه جمالی، یکی از کلیساهای قدیمی شهر تهران و متعلق به فرقه‌ای از مسیحیت بود. تخریب این کلیسای قدیمی که یکی از بناهای ارزشمند تهران بود، باعث اعتراض بسیاری از پژوهشگران و چهره‌های سرشناس دغدغه‌مند حفظ فرهنگ و هویت شهر تهران، به‌ویژه اعضای شورای اسلامی شهر، شده است. با «احمد مسجدجامعی» عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، درباره تخریب این بنای مذهبی و تاریخی که نمادی از هویت آزادی ادیان در شهر تهران است، گفت‌وگو کردیم.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از تخریب کلیسای ادونتیست‌ها در خیابان سی تیر می‌گوید: «در هیچ‌جای پایتخت خیابانی را نظیر سی تیر که در آن معابد و عبادتگاه‌های همه ادیان در کنار هم وجود داشته باشد، نداریم. حتی اهالی ادیان مختلف به تنوع اماکن مذهبی در خیابان سی تیر اشاره می‌کنند. با در نظر گرفتن تمام تجربیاتی که در این سال‌ها داشته‌ام، تخریب این کلیسا اتفاق نادری است. ما حق نداریم بنایی مذهبی را که قرن‌ها به عنوان نماد و ویژگی تهران شناخته شده است، تخریب کنیم.»

احمد مسجدجامعی حفظ هویت و بافت تاریخی اماکن مذهبی تهران را بسیار مهم و ارزشمند می‌داند و با تأکید بر اهمیت این موضوع می‌گوید: «حفظ اماکن مذهبی ادیان در شهر تهران به مراتب مهم‌تر از حفظ باغ‌ها است. مگر می‌شود شخصی بگوید من مالک باغ هستم و می‌خواهم آن را خراب کنم؟ حتی اگر چنین هم باشد، دستگاه‌های اجرایی که اجازه تخریب را می‌دهند، مقصرند و باید به موضوع رسیدگی شود.» به گفته مسجدجامعی، تهران از دیرباز میزبان تنوع ادیان بوده است. حتی در بسیاری از سفرنامه‌های برجای‌مانده از جهانگردان خارجی در دوره صفویه و شاه عباس به حضور همزمان گروه‌های مختلف مسیحیت در تهران اشاره شده است. از سوی دیگر، می‌بینیم که قدیمی‌ترین نمازخانه‌های ادیان ابراهیمی در همین منطقه ۱۲ بنا شده است. برای مثال، در روزگاری که اقلیت‌های دینی از شوروی سابق رانده شدند، مسیر ایران را در پیش گرفتند و ایران همواره نخستین پناهگاه معتقدین به ادیان الهی بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تخریب کلیسای ادونتیست را اقدامی ضدفرهنگ تهرانی عنوان کرد و افزود: «این مسئله مغایر با روح و جان شهر تهران است که در آن همه ادیان در کمال آزادی می‌توانند اعمالشان را انجام دهند و معابدشان را حفظ کنند. اینکه یک مرکز خدمات عمومی به یک مرکز تجاری تبدیل شود، حکایت از رویکرد و رفتار پول‌پایگی دارد که در شأن پایتخت نیست.»
مسجد جامعی با اشاره به ارزش معماری و فرهنگی این بنا گفت: «حتی این نکته که در دوره‌ای بنا در اختیار کسانی بوده مجوزی برای تخریب آن نیست، کما اینکه ما کاخ‌های دوره پهلوی را حفظ کرده‌ایم و از آنها به عنوان موزه استفاده می‌کنیم.»
برای اطلاعات بیشتر در مورد این بنا صفحه ۱۴ را هم بخوانید.

این خبر را به اشتراک بگذارید