• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11537
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/46pk
+
-

لباس رفتگران شب ایمن نیست

نایب‌رئیس کمیسیون نظارت شورا: استانداردهای لباس کارگران شهرداری باید بررسی شود

شهری
لباس رفتگران شب ایمن نیست





الهام رئوفی‌فر| گرگان ـ خبرنگار:


در حالی که کارگران شب شهرداری به دلیل نداشتن لباس مناسب، هر سال صدمات زیادی را متحمل می‌شوند اعضای شورای شهر گرگان از ایمنی کار رفتگران اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. 
پاکیزگی شهر و معابر عمومی فرایند سختی است که کارگران شهرداری آن را به بهترین نحو انجام می‌دهند. توجه به حداقل حقوق این افراد یعنی حفظ جان آنها شاید به گونه‌ای مراتب قدردانی از زحمات رفتگران را نشان دهد، اما با نگاهی به لباس کارگران شهرداری در شب پی می‌برید که استفاده نکردن از رنگ لباس مناسب و چراغ شبرنگ باعث می‌شود خودروها در فاصله چند متری متوجه حضور این افراد در خیابان نشوند و همین امر سبب بروز حوادث ناگواری برای این افراد می‌شود. 


لباس ارزان و بی‌کیفیت

یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری در این باره می‌گوید: بسیاری از کارگران شهرداری لباس‌هایی می‌پوشند که در ظاهر نوار شبرنگ دارد، اما در عمل هیچ‌گونه بازتاب نوری در آن وجود ندارد، چراکه شرکت‌های طرف قرارداد با شهرداری از اقلام ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند و لباس‌های نو را با لباس‌های مستعمل تعویض نمی‌کنند. 

«محمد تابنده» می‌افزاید: به دلیل فعالیت رفتگران در ساعات پایانی شب و یا اول صبح باید رنگ لباس این کارگران در تاریکی بیشترین بازتاب نور را داشته باشد. 
وی ادامه می‌دهد: شهرداری‌ها ملزم به استفاده از لباس نارنجی و نصب نوار شبرنگ روی لباس و ابزار مورد استفاده کارگران هستند تا آنها نگران محدودیت دید رانندگان در شب و احتمال وقوع خطر برای خود نباشند. 


بی‌توجهی کارگران به نظافت 

در حالی که تابنده معتقد است پیمانکاران شهرداری از کالای بی‌کیفیت برای کارگران استفاده می‌کنند، پیمانکار شرکت بارانکار استرآباد که در منطقه یک گرگان به شهروندان خدمات می‌دهد علت دیده نشدن نوار شبرنگ را بی‌توجهی کارگران به نظافت لباس‌هایشان می‌داند. 
«رضا شجاع» معتقد است به دلیل سروکار داشتن کارگران با گردوخاک و آلودگی، لباس آنها خیلی زود تیره می‌شود به همین دلیل باید این افراد شست‌وشوی مداوم لباس‌هایشان را در برنامه خود قرار دهند. 
وی ادامه می‌دهد: سهل‌انگاری کارگران در این مورد بخشی از این مشکل را به وجود آورده است، اما با این حال اگر برابر با قانون رنگ و نوع خاصی از پوشاک برای رفتگران شب در نظر گرفته شود با اعلام شهرداری انجام خواهد شد. 


تهیه لباس نارنجی و نوار شبرنگ

نایب‌رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و محیط‌زیست شهری شورای اسلامی شهر گرگان تهیه لباس نارنجی و نوار شبرنگ را از برنامه‌های امسال اعلام می‌کند و می‌گوید: متأسفانه اکنون برخی از لباس‌های کارگران خاکستری و تعدادی هم فسفری است که این رنگ‌ها برای دیده شدن در شب مناسب نیستند. 
«محمدابراهیم جرجانی» می‌افزاید: تهیه لباس نارنجی همراه با شبرنگ‌های خاص روی البسه و وسایل رفتگران در دفترچه پیمانکاران شهرداری در سال جدید دیده شده است. 

وی ادامه می‌دهد: استفاده از خودروهای مکانیزه برای نظافت جداول و مسیرهای پرخطر هم در قرارداد پیمانکاران پیش‌بینی شده است. با توجه به تلاش و زحمات کارگران شهرداری و نقش بی‌بدیل آنها در حفظ نظافت و پاکیزگی شهر از شهرداری گرگان انتظار می‌رود به تأمین امنیت جانی رفتگران اهمیت دهد و بر فعالیت پیمانکاران شهرداری برای ارائه لباسی با رنگ و کیفیت مناسب به کارگران نظارت جدی داشته باشد. 


بررسی لباس استاندارد رفتگران 

نایب‌رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی، حقوقی و پاسخگویی به شکایات شورای اسلامی شهر گرگان می‌گوید: باید بررسی شود که آیا استاندارد خاصی برای لباس رفتگران مشخص شده است یا خیر. 
«سیدمحمد مرتضوی» با بیان اینکه در صورت محرز شدن این موضوع پیمانکاران شهرداری را ملزم به انجام خواهیم کرد، می‌افزاید: نبود لباس مناسب در شب برای کارگران خطرآفرین است. 

وی ادامه می‌دهد: رفتگران به شهر و شهروندان خدمات می‌رسانند بر همین اساس تجهیز آنها به لباس مناسب برای دید در شب حداقل کاری است که مدیریت شهری باید انجام دهد. 
این عضو شورا اضافه می‌کند: در سال‌های اخیر به ایمنی ساختمان برای حفظ جان شهروندان توجه ویژه‌ای شده است و توجه به حفظ جان کارگرانی که برای نظافت و زیبایی چهره شهر زحمت می‌کشند نیز یک ضرورت است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید