• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11529
+
-

مهمان نوازی یعنی این

تعمیرکاران وسایل نقلیه مریوانی با تعمیر رایگان خودرو در ایام نوروز توجه و رضایت گردشگران را به اقدام خود جلب کردند

گردشگری
مهمان نوازی یعنی این




روح‎الله زرین| مریوان- خبرنگار :


کردستان در تعطیلات نوروزی مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب کرد. اما تنها جذب گردشگر کافی نیست، زیرا گردشگران نیازمند امکاناتی به ویژه در مواقع اضطراری هستند تا از استان خاطره‌ای خوش داشته باشند. 
نزدیک به ۵ سال است که جمعی از تعمیرکاران وسایل نقلیه در مریوان برای حمایت از گردشگران داخلی و خارجی، در مواقع ضروری که خودرو آنها دچار نقص می‌شود، اقدام به ارائه خدمات تعمیر خودرو به صورت رایگان می‌کنند. 
این حرکت خیرخواهانه آن‎ها مورد استقبال ایرانگردان و گردشگران خارجی از کشورهای چین، آلمان، ایتالیا و افغانستان قرار گرفته است. 


طرحی برای حمایت از گردشگران 

یکی از تعمیرکاران خودرو در مریوان می‌گوید: دانشجوی رشته مکانیک در مریوان هستم و برای تامین مخارج تحصیل و تقویت دانش علمی و عملی خود به‎عنوان مکانیک عمومی و تخصصی وسایل نقلیه فعالیت می‌کنم. 
«فواد مرادی» ادامه می‌دهد: حدود ۵ سال پیش به همراه جمعی از تعمیرکاران این شهر طرح خدمت‌رسانی به خودروهای گردشگرانی را که به این شهر سفر می‌کنند، به صورت رایگان آغاز کردیم. 
وی می‌افزاید: بیش از ۳۱ استادکار و شاگرد در این بخش خدمت‌رسانی می‌کنند. همچنین این افراد در تعطیلات نوروزی، در زمینه صافکاری، تامین قطعات، نقاشی، سپرسازی و رفع مشکل برق خودرو بدون هیچ چشم‌داشتی فعالیت می‌کنند. 
مرادی تصریح می‌کند: عمده اهداف این طرح علاوه بر اینکه خدمتی انسان‌دوستانه و کمک به درراه‌ماندگان است، موجب افزایش تعداد گردشگران به مناطق دیدنی مریوان شده است. در نتیجه رونق اقتصادی منطقه در تمام صنوف و بازار شهر و روستاها به چشم می‌خورد.

وی می‌گوید: این خدمات رایگان علاوه بر محدوده مریوان تا ۵۰ کیلومتری این شهر نیز انجام می‌شود که مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. 
مرادی ادامه می‌دهد: این طرح به قدری جذاب بود که گردشگرانی از کشورهای چین، آلمان، ایتالیا و افغانستان که به این شهر سفر کرده اند، از آن به‎عنوان نماد دوستی و مهمان‌‎نوازی مردم مریوان نام برده‌اند. ما سعی می‌کنیم هرساله هموطنان خود را به بازدید از مناطق مختلف مریوان و سایر شهرهای استان ‌دعوت کنیم.
این مکانیک نیکوکار تصریح می‌کند: از طریق فضای مجازی با همکاران خود در سایر شهرهای استان و کشور برنامه‌ریزی‎ کرده‌ایم که این طرح در سطح کشوری و در روزهایی به غیر از تعطیلات نوروزی نیز‌ اجرا شود. 


رضایت گردشگران

یکی از گردشگرانی که از شهر شیراز به مریوان سفر کرده است، می‌گوید: هر سال به همراه خانواده یکی از استان‎های کشور را به‎عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنیم. در سال‌جاری نیز کردستان و شهر مریوان را در برنامه گردشگری خود در تعطیلات نوروز قرار دادیم. 
«آرمین پورنعمتی» ادامه می‌دهد: در ایام نوروز بسیاری از واحدهای خدمت‌رسان مانند خدمات خودرو و مراکز خرید تعطیل است. همچنین برخی افراد سودجو برای کسب درآمد بیشتر، از این موقعیت استفاده می‌کنند و خدمات را با چند برابر ارزش واقعی عرضه می‌کنند. 

وی می‌افزاید: هزینه عیب‌یابی و رفع مشکل برق خودرو در تعمیرگاه‎های بین راهی حدود ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان بود، اما با ورود به مریوان این خدمات به صورت رایگان برای ما انجام شد. 
این شهروند شیرازی می‌گوید: خدمات ارائه شده رایگان از سوی تعمیرکاران مریوانی موجب شد که گردشگران علاوه بر دیدن اماکن گردشگری و مذهبی این شهر، از نزدیک خونگرمی مریوانی‌ها را لمس کنند. 


یک ایده جذاب 

مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان می‌گوید: تعمیرکاران مریوانی چند سالی است که طرح خدمات رایگان خودرو را در این شهر اجرا می‌کنند.
«تیمور خالدی» ادامه می‌دهد: این سازمان نیز از طریق رسانه‎های گروهی برای حمایت از این طرح تبلیغات گسترده‌ای را در استان انجام داد که موجب آشنایی بیشتر گردشگران داخلی و خارجی با شهر دیدنی مریوان شده است. 
وی می‌افزاید: طرح‌هایی مانند خدمات رایگان مکانیک‌های مریوانی به دلیل این‌که صرفه اقتصادی ندارد، نمی‌تواند مورد حمایت مالی و اجرایی دولت قرار گیرد. تنها گروه‌های مردم‌نهاد هرازچندگاهی می‌توانند از این ایده‌ها برای معرفی منطقه خود استفاده کنند. 

خالدی تصریح می‌کند: اجرای چنین طرح‎هایی نیازمند سرمایه، امکانات و تجهیزات است که بخش خصوصی و مردم توان بیشتری در اجرای آن دارند. همچنین افرادی که در زمینه جذب گردشگر در استان فعالیت دارند با همکاری استانداری تقدیر خواهند شد که شامل خبرنگاران نیز می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید