• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11539
+
-

گمشده در غبار

زندگی در 12 شهر استان سیستان و بلوچستان به سختی ادامه دارد

اقلیم
گمشده در غبار




درحالی حدود 10 روز از هجوم ریزگردها به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان می‌گذرد که برخی شهرهای استان همچنان در غبار فرورفته‌اند به گونه ای که دید افقی در نصرت‌آباد به ۲ کیلومتر رسیده است.
به گزارش تسنیم ، رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: 12 شهر از شمال تا جنوب استان گردوغبار داشتند. این گردوغبار در نصرت‌آباد و کنارک بیش از سایر شهرها بوده است به‌گونه‌ای که دید افقی در این شهرها به ترتیب به 2 و 3 کیلومتر رسید.

علی ملاشاهی ادامه داد: شهرهای زاهدان، نصرت‌آباد، زابل، زهک، میرجاوه، سراوان، مهرستان، ایرانشهر، راسک، نیکشهر، چابهار و کنارک با گردوغبار مواجه بودند و دید افقی در این شهرها به 2 تا 8کیلومتر رسید.
وی ادامه داد: ابتدای هفته جاری 11 شهر استان شامل زابل، زهک، نصرت آباد، زاهدان، میرجاوه، ایرانشهر، مهرستان، راسک، نیکشهر، کنارک و چابهار وزش باد و گردوخاک داشتند.
ملاشاهی افزود: همچنان در نواحی مرکزی، جنوب شرق و نیمه جنوبی استان بعدازظهرها وزش باد به نسبت شدید و گردوخاک خواهند داشت که سبب کاهش دید و کیفیت هوا می‌شود.


افزایش گردوخاک 

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سرعت وزش باد و گردوخاک حاصل در سه‌شنبه در شمال استان بیشتر می‌شود، اضافه کرد: وزش باد به نسبت شدید و گردوخاک در شمال استان تا چهارشنبه ادامه دارد. وزش باد سبب می‌شود که در شهرهای شمالی دید و کیفیت هوا کاهش یابد.وی ادامه داد: وزش باد در سواحل نیز موج بروز گردوخاک و مواج شدن نسبی دریا نیز می‌شود.
ملاشاهی دربخش دیگری با ورود سامانه بارشی ضعیف به استان اشاره کرد وگفت: تا اواخر وقت سه‌شنبه در نیمه شمالی استان به‌ویژه در ارتفاعات مرکزی و شمال غرب استان شرایط برای رعدوبرق، بارش‌های پراکنده و تندباد فراهم است.
رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این مدت در ارتفاعات جنوبی و جنوب شرق استان شرایط بارندگی با شدت کمتر وجود دارد اما میزان بارش‌ها خفیف و پراکنده است.


کانون‌های ریزگرد 

همه چیز از طوفان شن 108 کیلومتر بر ساعتی زابل شروع شد و روزهای سیستان و بلوچستان را تیره و تار کرد. در شب و روز طوفان آن‌قدر گردوخاک و ریزگرد از آسمان بارید که در روستاهای شمال استان دید را به مرز صفر رساند. طوری که حتی چند متر جلوتر هم قابل دیدن نبود.از پایان تعطیلات نوروزی تا اوایل هفته جاری باد وگردوخاک در این شهرپابرجاست به طوری که طی این مدت دید افقی بین یک تا 5 کیلومتر بوده است. اوج محاصره ریزگردها در این شهر و روستاهای اطراف مربوط به روز طبیعت یعنی 13 فروردین است که دید افقی در شهر نصرت آباد به 1000 متر رسید و تقریباً همه‌چیز محوشده بود.در روزهای گذشته شرایط مشابه در سایر شهرهای شمالی و جنوبی استان نیز وجود داشته و ریزگردها از زهک در شمال استان تا کنارک در جنوب استان را در برگرفته است.

کارشناسان معتقدند که کویر لوت و تالاب خشک هامون دو کانون فعال ریزگردها در شرق کشور هستند که وزش بادهای شمالی بر روی آن‌ها سبب خیزش گردوخاک و انتقال آن به نواحی جنوبی‌تر می‌شود.در همین رابطه عبدالباسط پاکزاد مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان در کارگروه مقابله با پدیده گردوغبار استان گفته است که 580 هزار هکتار از سطح تالاب هامون خشک و تبدیل به بیابان شده که این سطح وسیع تبدیل به کانون‌ ریزگرد در منطقه شده است بطوریکه رسوباتی که هرساله با سیلاب وارد تالاب هامون می‌شود، پس از خشک شدن دوباره با وزش باد به سمت مراکز مسکونی و کانون‌های جمعیت می‌رود.

از طرفی کارشناسان معتقدند هم‌جواری سیستان و بلوچستان با کویر لوت و وزش بادهای شدید بر روی این کویر نیز عامل بعدی انتقال و جولان ریزگردها در شرق و جنوب شرق کشور است بطوریکه اکثر مواقع این شرایط بیشتر شهرهای استان را درگیر ریزگردها می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید