• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 15 آبان 1399
کد مطلب : 114849
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5J6Y
+
-

سندروم انتخابات در بازار آهن و فولاد

قیمت هر کیلوگرم تیرآهن و میلگرد که تا ابتدای هفته جاری ثابت مانده یا کاهش یافته بود با ورود نرخ دلار به محدوده 28 تا 30هزار تومان، دوباره از نیمه هفته جاری سیر صعودی به خود گرفته و موجب شده برخی شرکت‌ها از اعلام نرخ فروش روزانه محصولاتشان خودداری کنند.
مشاهدات خبرنگاران همشهری در بازار آهن، بیانگر نوسان عجیب و غریب نرخ این اقلام در طول هفته جاری است. در ابتدای این هفته قیمت برخی انواع میلگرد، قوطی، پروفیل و تیرآهن متاثر از تثبیت یا کاهش نسبی قیمت دلار، کاهش یافت، اما از نیمه هفته با نزدیک شدن به موعد انتخابات آمریکا و ورود دلار به کانال 28 تا 30هزار تومان، قیمت‌ها افزایش یافت. نوسان بازارها به‌حدی بود که اغلب فروشندگان از اعلام نرخ فروش اینگونه محصولات خودداری کردند.
در ابتدای هفته جاری قیمت تیر آهن نمره14 در بازار آزاد به‌طور متوسط افت 250تومانی در هر کیلوگرم را شاهد بود و فروشندگان انواع قوطی و پروفیل که بیشتر به تثبیت قیمت محصولاتشان تمایل داشتند نیز حتی کاهش متوسط قیمت هر کیلوگرم از این محصول را تا 20تومان کاهش دادند. همچنین قیمت انواع ناودانی در بازار آزاد محصولات فولادی افت ۳۵تومانی در هر کیلوگرم را تجربه کرد و میانگین قیمت انواع نبشی در هر کیلوگرم ۹۸تومان کاهش یافت. اما از دوشنبه هفته جاری قیمت فروش این اقلام در بازار سیر صعودی به‌خود گرفت؛ به‌نحوی که تولیدکنندگان تیرآهن یا قیمت نداده‌ یا افزایش قیمت تا 200تومانی در این محصولات را اعمال کردند. در میان فروشندگان تیرآهن نیز قیمت تیر آهن ذوب‌آهن اصفهان که تا صبح روز دوشنبه هفته جاری ثابت بود در ادامه روز از 30 تا 100هزار تومان افزایش یافت و برخی دیگر از شرکت‌های فروشنده تیرآهن شاخه‌ای نیز خیلی زود سامانه فروش‌ خود را بستند. اغلب فروشندگان قوطی و پروفیل نیز که در ابتدا قیمت نداده یا نرخ هایشان را ثابت اعلام کردند، خیلی زود سامانه فروش‌ خود را بستند. علاوه بر آن برخی شرکت‌ها که قبلا قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشته بودند از اواخر روز دوشنبه و صبح سه‌شنبه هفته جاری به شیوه‌ای عجیب و با تبعیت از افزایش نرخ دلار، قیمت محصولاتشان را افزایش دادند. با این روند اگرچه نرخ برخی انواع میلگرد آجدار از ابتدای هفته جاری ثابت مانده یا سیر نزولی داشت، اما از روز دوشنبه هفته جاری فروشندگان برخی انواع میلگرد آجدار افزایش قیمت 100 تا بعضا 500تومانی برای فروش هر کیلوگرم از این محصولات لحاظ کردند. همچنین متوسط قیمت هر کیلوگرم انواع قوطی و پروفیل افزایش 160تومانی را شاهد بود.

بازار دلاری
حمیدرضا رستگارپور، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت‌وگو با همشهری در مورد علت نوسان قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی گفت: میزان تولید این محصولات بیش از نیاز مصرف داخلی است. رستگارپور افزود: تا وقتی که قیمت محصولات فولادی به هر دلیلی به نرخ دلار گره می‌خورد، قیمت‌های پایه فولاد و محصولات فولادی نیز افزایش می‌یابد. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد گفت: رانت‌های موجود در بازار آهن و فولاد موجب شده تا از اصلاح نظام توزیع جلوگیری شود. نمی‌دانیم فولادسازان چگونه، با چه قیمت و با چه سازوکاری محصولاتشان را در قالب مچینگ در بورس کالا به برخی شرکت‌های کاغذی فعال می‌فروشند.

فشار روانی بر بازار آهن و فولاد 
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد گفت: از ابتدای هفته جاری بازار محصولات فولادی یکباره از انتخابات آمریکا متأثر شد. درحالی‌که تجربه نشان داده فارغ ازآنکه چه رئیس‌جمهوری در آمریکا بر سر کار بیاید، این امر نباید تأثیری در بازار فولاد و آهن ایران داشته باشد. رستگارپور افزود: اما برخی با گره زدن بازار محصولات فولادی به اینگونه موضوعات سیاسی باعث بی‌ثباتی بازار آهن و فولاد و مشخص نبودن سرنوشت قیمت و عرضه این اقلام شده‌اند. به گفته او از ابتدای هفته گذشته برخی کارخانه‌ها از اعلام قیمت محصولاتشان خودداری یا قیمت‌ها را افزایشی اعلام کردند. او افزود: سیر صعودی نرخ دلار و مباحث روانی ناشی از انتخابات آمریکا موجب شد تا با وجود تعطیلی بازار آهن و فولاد در روز سه‌شنبه هفته جاری، عملا نرخی برای فروش محصولات فولادی توسط شرکت‌های عرضه‌کننده اعلام نشود، اما برخی کارخانه‌ها با توقف فروش و برخی دیگر با افزایش قیمت محصولاتشان به سیر صعودی نرخ آهن و فولاد در بازار دامن زدند. رستگارپور، افزود: با وجود این میزان افزایش قیمت محصولات فولادی به‌دلیل تعطیلی بازار در روز سه‌شنبه مشخص نبود و اکنون می‌توان با بررسی نرخ فروش انواع محصولات فولادی در بازار، میزان افزایش قیمت این اقلام توسط کارخانه‌ها و شرکت‌های عرضه‌کننده را مشخص کرد.

گرانی کاذب محصولات فولادی 
رئیس اتحادیه فروشندگان، آهن و فولاد با اشاره به نوسان اخیر قیمت آهن و فولاد در بازار آزاد گفت: تا شنبه هفته جاری ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی به‌دلیل افت تقاضای ناشی از فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان و کاهش ساخت‌وساز را شاهد بودیم زیرا معمولا در فصول سرد سال تقاضای خرید آهن آلات کمتر می‌شود. رستگارپور افزود: علاوه بر آن کاهش نسبی نرخ ارز بر بازار تثبیت یا کاهش قیمت محصولات فولادی تأثیر گذاشت، اما با صعودی شدن نرخ ارز از ابتدای هفته جاری مجددا سیر صعودی قیمت‌ها را شاهد بودیم. به گفته او برخی محصولات فولادی مانند ورق‌های مورد نیاز صنایع داخلی مانند لوازم خانگی بیشترین تأثیر را از نوسان قیمت‌ها دیده و بعد از آن نرخ آهن آلات مورد نیاز در مصالح ساختمانی افزایش یافته است. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد، گفت: فروش اینگونه ورق‌ها در کارخانه‌هایی که آن را از بورس (با استفاده از سهیمه) خریداری کرده تا بتوانند محصولاتی را با آن تولید کنند اما مازاد نیاز خود را با بازارگرمی و نرخ‌های بالا (افزایش قیمت حداقل 6هزار تومانی در هر کیلوگرم) در بازارآزاد عرضه می‌کنند، به نابسامانی بازار این نوع ورق‌ها دامن زده است. به گفته او همچنین متوسط قیمت هر کیلوگرم انواع میلگرد تا روز دوشنبه هفته جاری در بازار آزاد، 12500 تا 12800تومان افزایش یافت. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در مورد پیش‌بینی وضعیت بازار محصولاد فولادی گفت: اگر روند تنظیم بازار و عرضه فولاد و آهن با حضور تشکل‌های صنفی ذیربط اصلاح شود، می‌توانیم کنترل بازرسی و ثبات بازار را از صنوف توزیع‌کننده مطالبه کنیم، اما اکنون فروشندگان محصولات فولادی به‌دلیل ناتوانی در جایگزینی محصولات یا از فروش محصولاتشان خوداری کرده و یا با فروش اینگونه اقلام متضرر شده‌اند و متضرر اصلی اینگونه نوسان قیمت‌ها مصرف‌کنندگان نهایی بازار آهن و فولاد هستند. او با بیان اینکه به‌دلیل تامین نیاز بازار با محصولات تولید داخل، قیمت‌های آهن و فولاد در بازار داخلی ارتباطات چندانی با قیمت بازارهای جهانی ندارد، گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که به‌نظر می‌رسد متأسفانه تا وقتی که سرنوشت انتخابات آمریکا مشخص نشود، مانند سایر کالاها در بازار محصولات فولادی نیز برخی این محصولات را گران تر فروخته و بازار همچنان بلاتلکیف خواهد بود زیرا بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند ببینند که چه گروهی در آمریکا برنده انتخابات می شوند و تأثیر آن بر سرنوشت نرخ دلار چگونه خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید