• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 14 آبان 1399
کد مطلب : 114764
+
-

پاسخ ظریف به خبرنگار سی.بی.اس درباره اهمیت نامزدهای انتخابات آمریکا برای ایران

نه ترامپ، نه بایدن

وزیر خارجه از نامه دولت آمریکا به ایران درباره انتخابات این کشور خبر داد

دیپلماسی
نه ترامپ، نه بایدن


انتخابات آمریکا دیروز در حالی برگزار شد که مقامات ایرانی می‌گویند نگاهشان به نتیجه آن نیست. بعد از ادعاهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر علاقه ایران برای پیروزی جو بایدن، رقیب او، دیپلمات‌های ارشد ایران این ادعا را رد کردند اما در 2روز گذشته یک‌بار دیگر موضع ایران تکرار شد؛ البته این بار علاوه بر وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه، عالی‌ترین مقام ایران یعنی رهبر معظم انقلاب هم انتخابات آمریکا را برای ایران بی‌اهمیت توصیف کردند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با سی‌بی‌اس‌نیوز آمریکا تأکید کرد که ایران نه ترامپ و نه بایدن را ترجیح نمی‌دهد، با این حال او در پاسخ مجری برنامه گفت که «بیانیه‌های کمپین بایدن نوید‌دهنده بوده‌اند اما همچنان باید صبر کنیم و نظاره‌گر باشیم.» ظریف همچنین با بیان اینکه آنچه دولت جدید در کمپین انتخاباتی خود می‌گوید مهم نیست، بلکه آنچه در دفتر انجام می‌دهد مهم است، تصریح کرد: آنچه برایمان مهم است، این است که کاخ سفید پس از انتخابات چگونه رفتار می‌کند نه اینکه چه شعار یا وعده‌ای داده‌اند. رفتار آمریکا مهم است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد به رفتار ستیزه‌جویانه خود علیه ایران پایان دهد، بدون توجه به آنکه چه‌کسی در کاخ سفید نشسته است، با داستان متفاوتی مواجه خواهیم شد. ظریف درباره احتمال مذاکره مجدد ایران بر سر برجام در دولت احتمالی بایدن، تأکید کرد: اگر ما می‌خواستیم دوباره مذاکره کنیم، این کار را 4سال پیش با ترامپ انجام می‌دادیم. ظریف گفت: «تحت هیچ شرایطی» تهران به مذاکره مجدد بر سر مفاد توافقی که به‌عنوان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درآمده بود، فکر نخواهد کرد. ظریف ضمن ابراز امیدواری نسبت به الحاق مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای، افزود: ما به شکل واضح راهی برای تعامل دوباره پیدا خواهیم کرد اما تعامل مجدد به‌معنای مذاکره مجدد نیست؛ به‌معنای آن است که آمریکا ‌پای میز مذاکره بازگردد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در زمان رقابت‌های انتخاباتی 4سال قبل وعده خروج از برجام را داد که در نهایت اردیبهشت 2سال قبل به آن عمل کرد. با این حال، او در رقابت‌های انتخاباتی این دور وعده داده که درصورت پیروزی، با ایران به توافق خواهد رسید. ظریف در این رابطه با بیان اینکه کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران شکست خورده است، گفت: آنها به ایران آسیب زده‌اند اما آن تغییرات سیاسی را که آمریکا خواهان آن بود به ارمغان نیاورده‌اند؛ حال این خواسته چه تغییر نظام باشد که این در ذهن بخش خاصی از دولت کنونی آمریکا‌ست و چه خواسته دونالد ترامپ باشد که خواهان به زانو‌درآوردن ایران به‌منظور تعیین مفاد توافق است. این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با پیروزی احتمالی بایدن و رفتار او با برجام هم تاکید کرد: من می‌دانم که بایدن معاون رئیس‌جمهور پیشین درک می‌کند که این اتفاق [مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای] نخواهد افتاد و ممکن است به‌گونه‌‌ دیگری اقدام کند. ظریف همچنین به تغییر رفتار دونالد ترامپ نیز ابراز امیدواری کرد. وزیر خارجه ایران ضمن رد ادعاهای مقامات دستگاه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری‌۲۰۲۰ آمریکا، تأکید کرد که دونالد ترامپ «تنها شخصی است که مؤثرترین و مهم‌ترین بی‌حرمتی‌ها را علیه سیستم انتخاباتی آمریکا روا می‌دارد». ظریف در بخشی از این گفت‌وگو عنوان کرد که ایران نامه‌ای از سوی دولت آمریکا دریافت کرده که هشدار داده در زمان انتخابات اقدامی نکند و اینکه این کشور هیچ‌گونه دخالتی را تحمل نخواهد کرد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم در نشست خبری اخیر با خبرنگاران که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در رابطه با انتخابات آمریکا گفته بود: هر دو حزب ایالات متحده متوجه شده‌اند چقدر سیاست‌هایشان شکست خورده است. چارچوب گفت‌وگو برای ما همان برجام، جبران خسارات و توقف جنگ و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران است. ایران بیشتر از نتیجه به اقدامات دولت آینده ایالات متحده نگاه می‌کند.


   سفر ظریف به حیاط خلوت آمریکا

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه برای دیدار از 3کشور بولیوی، کوبا و ونزوئلا عازم آمریکای لاتین شده است. سخنگوی وزارت خارجه در این رابطه گفته است: سفر وزیر خارجه به بولیوی نشان می‌دهد هر دو کشور آماده هستند تا روابط را به سطح خوبی برگردانند. قطعا شاهد تحولات جدی در روابط ایران و بولیوی خواهیم بود. ظریف برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید بولیوی به این کشور سفر می‌کند.   

این خبر را به اشتراک بگذارید