• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 مهر 1399
کد مطلب : 113529
+
-

پیک صلح افغانستان در تهران

روند مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان، مناسبات دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای، اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگو میان عبدالله با مقامات ایران است

دیپلماسی
پیک صلح افغانستان در تهران

 اسماعلیل سلطنت‌پور- خبرنگار

عبـداللـه عبدالله سیاستمدار افغانستانی، که در دو دوره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بود و حالا ریاست شورای‌عالی مصالحه افغانستان را بر عهده دارد، دیروز در صدر هیأتی به تهران آمد تا با مقامات ایران رایزنی کند. در ماه‌های اخیر آمریکایی‌ها ایران را متهم به کوتاهی در پایان منازعه در این کشور کرده‌اند، اما ایران گفته است از هیچ تلاشی برای صلح در افغانستان فروگذار نمی‌کند. مجیب الرحمن رحیمی، مشاور ارشد شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان پیش از سفر عبدالله عبدالله به تهران گفت: وی در این سفر، مقام‌های ایرانی را در جریان آخرین تحولات و پیشرفت‌های گفت‌وگوی صلح این کشور قرار خواهد داد. به گفته او هدف از سفر رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان درخواست از مقامات ایران است تا با دولت و مردم افغانستان همکاری و از روند صلح حمایت کنند تا صلح و ثبات پایدار در افغانستان و منطقه مستقر شود. رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان پیش از سفر به تهران به پاکستان و دهلی نو سفر کرده و در تلاش به‌وجود آوردن اجماع منطقه برای حمایت از روند صلح این کشور است تا گفت‌وگو با طالبان در دوحه به پایان دائمی جنگ در این کشور منجر شود.
آمریکا و طالبان اواخر سال گذشته در دوحه توافقی را به امضا رساندند که براساس آن دولت افغانستان تعدادی از نیروهای طالبان را آزاد کرده و در نتیجه این توافق آمریکا وعده داده بود ظرف 14‌ماه از افغانستان خارج شود.
ایران در آن زمان بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد توافق صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق گفت‌وگوی بین الافغانی با مشارکت گروه‌های سیاسی آن کشور، ازجمله طالبان و با درنظر گرفتن ملاحظات کشورهای همسایه افغانستان به‌دست خواهد آمد.
وزارت خارجه همچنین با تأکید بر اینکه آمریکا در جایگاهی نیست که برای صلح در افغانستان تعیین تکلیف کند خاطرنشان کرده بود: جمهوری اسلامی ایران اقدامات آمریکا را، تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهایش در افغانستان می‌داند و با آنها مخالف است.
ایران در سال‌های اخیر روابط خوبی  با طالبان برقرار کرده است و سال گذشته هیأت‌هایی از طرف طالبان برای دیدار با مقامات ایران به تهران سفر کردند.
عبدالله در نخستین دیدار خود در تهران در ساختمان وزارت خارجه با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرد؛ دیداری که با محوریت بررسی آخرین تحولات روند تحقق صلح در افغانستان انجام شد.
ظریف در این دیدار حمایت ایران از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و روند صلح به رهبری و مدیریت افغان‌ها و توافقات شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای بین الافغانی را مورد تأکید قرار داد و از مشارکت عبدالله در روند سیاسی و پذیرش مسئولیت شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان قدردانی و مشارکت طالبان در ساختار سیاسی افغانستان را مورد حمایت کشورمان عنوان کرد.  رسانه‌های افغان گزارش داده‌اند که رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان را در این سفر شماری از مقام‌های دولتی، وزارت امور خارجه و شماری از اعضای مجلس نمایندگان همراهی می‌کنند.
عبدالله عبدالله در سفر سه روزه خود به ایران علاوه بر رایزنی با ظریف با حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات عالی کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته با انتشار عکسی از ملاقات عبدالله و ظریف در توییتی نوشت: افغانستان آباد، مستقل، توسعه‌یافته و با صلح و ثبات خواست همیشگی ایران بوده است. تمامی مساعی خود را برای کمک به گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغانی به‌کار خواهیم گرفت.
عبدالله عبدالله، رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان قرار است بعد از ظهر امروز با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کند.
روند مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان، مناسبات دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای، اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگو میان عبدالله با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور خواهد بود.

اختلافات آمریکا و ایران
«زلمی خلیلزاد» نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان مرداد‌ماه در اظهاراتی مدعی شده بود که ایران از تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان حمایت کافی نمی‌کند، اما محمد ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزیر امور خارجه در امور افغانستان در واکنش به این ادعا گفت: جمهوری اسلامی ایران از صلح و ثبات در افغانستان حمایت کرده و بر ضرورت پایه‌گذاری صلح بر مبنای نتایج گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که با مالکیت و رهبری افغان‌ها انجام گیرد، تأکید می‌کند. سفارت ایران در کابل هم با تأکید بر حمایت ایران از استقرار صلح و ثبات در افغانستان و تکرار مواضع ثابت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت پایه‌گذاری صلح بر مبنای نتایج گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که با مالکیت و رهبری افغان‌ها انجام گیرد، به مقام‌های آمریکایی توصیه کرده بود قبل از هرگونه اظهارنظر درباره دیدگاه‌های مسئولان ایران درخصوص مسائل منطقه و افغانستان، ابتدا این مواضع را با دقت مطالعه کنند.
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه تیرماه به کابل رفته و با مقامات افغانستان دیدار کرده بود؛ بنا بر اعلام وزارت امور خارجه افغانستان سیدعباس عراقچی در دیدار با محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه این کشور در مورد گفت‌وگوهای صلح، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، اجماع منطقه‌ای پیرامون صلح افغانستان، مسائل مربوط به آتش‌بس بشردوستانه و حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته در افغانستان، صحبت‌ کرده بود.
«سند جامع همکاری‌های استراتژیک» یکی از موضوعات فعلی ایران و افغانستان است که قرار است به‌زودی این سند نهایی شود و به امضای روسای جمهوری 2کشور برسد.
بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل گفته است: تاکنون توافقات بین طرفین در سه کمیته آب، اتباع و فرهنگی انجام گرفته و مذاکرات دو کمیته اقتصادی- ترانزیتی و دفاعی-  امنیتی در دست بررسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید