• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 مهر 1399
کد مطلب : 113016
+
-

کنترل مالاریا در مرز جنوب‌شرقی

پیگیری
کنترل مالاریا در مرز جنوب‌شرقی

خبر شناسایی ۱۲۷ بیمار مبتلا به مالاریا در سراوان سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر منتشر شد؛ خبری که در زمانه شیوع کرونا و کمبودهای بخش درمان، نگرانی جدیدی را برای ساکنان این مناطق ایجاد کرده است. «محمد هاشمی شهری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، اتباع بیگانه و ترددهای غیرقانونی پاکستانی‌ها را از مهم‌ترین عوامل انتقال این بیماری به کشور اعلام کرده بود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در گفت‌وگو با همشهری توضیح می‌دهد:‌ «اجرای عملیات بیماریابی در میان اتباع غیرمجازی که وارد ایران می‌شوند، موجب شده است که تعداد بیشتری از مبتلایان شناسایی شوند و افزایش آمار مربوط به شناسایی است نه گسترش بیماری. ترددهای مرزی غیرمجاز، یکی از مهم‌ترین عوامل خطر بروز و شیوع بیماری مالاریا در استان است و تیم‌های سلامت در مناطق مرزی فعالیت خود را برای شناسایی موارد بیماری افزایش داده‌اند.» «مجید سرتیپی» با بیان اینکه موارد مثبت مالاریا در سال‌جاری نسبت به سال 92، بیست درصد کاهش یافته است، می‌افزاید:‌‌ «کشور افغانستان و پاکستان بیشترین موارد مالاریا را دارند و از آنجایی که مرز سراوان محل تردد اتباع غیرمجاز است، این جابه‌جایی جمعیت به واسطه شغل‌های کاذب ازجمله قاچاق سوخت، موجب افزایش موارد انگلی و مالاریا در شهرستان‌های مرزی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شده است.»
وی با اشاره به اینکه اقدامات حذف مالاریا را در نقاط صفر مرزی اجرا کرده‌اند، ادامه می‌دهد‌‌: ‌«تقویت و تشدید بیماریابی در جمعیت ایرانی، بیماریابی تشدیدیافته در اتباع بیگانه، شناسایی زیستگاه‌های لاروی و اجرای لاروکشی، 3نوبت مه‌پاشی پس از کشف موارد مثبت، تقویت برنامه سم‌پاشی ابقایی در کانون‌های دارای موارد مثبت و نظارت بر حسن اجرای این برنامه‌ها از سطوح شهرستان و دانشگاه از اقداماتی است که برای کنترل این بیماری صورت گرفته است.» به گزارش گروه ایرانشهر، مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی است که به‌صورت عفونت حاد خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به‌خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چند گونه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید