• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11287
+
-

رشد منفی جمعیت در 4 شهر

عضو مجمع نمایندگان خراسان ‌جنوبی از آمار بالای بیکاری و مهاجرت می‌گوید

روزنه
رشد منفی جمعیت در 4 شهر

هدی دقاق | بیرجند - خبرنگار :

مشکل بیکاری در برخی نقاط خراسان‌ جنوبی موجب مهاجرت جوانان پاره‌ای از مناطق استان به کلان‌شهرها و در نتیجه رشد منفی جمعیت این نقاط شده است. محمدرضا امیرحسن‌خانی، عضو مجمع نمایندگان استان و نماینده حوزه انتخابیه چهارگانه طبس، فردوس، بشرویه و سرایان، در گفت‌وگو با همشهری در این باره هشدار می‌دهد.

 

علت افزایش نرخ بیکاری در خراسان ‌جنوبی چیست؟ 

خراسان ‌جنوبی وارد نوزدهمین سال خشکسالی شده است. با توجه به این‌که شغل بیشتر مردم به‌ویژه در فردوس، سرایان و بشرویه کشاورزی است، بسیاری از ساکنان در نتیجه آن با مشکل اشتغال مواجه شده‌اند و جمعیت این شهرستان‌ها در سال‌های اخیر رشد منفی داشته که نشان می‌دهد افراد بسیاری مهاجرت کرده‌اند.

 

اقدامات کارسازی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جایگزین، به‌ویژه در زمینه صنایع خرد، در این مناطق انجام شده است؟

اقداماتی انجام شده و تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت می‌شود، اما نتیجه موثری نداشته است. همواره اعلام می‌کنند نرخ بیکاری خراسان ‌جنوبی نسبت به دیگر نقاط کشور پایین است، اما این گفته مشهود نیست. 

 

چه راهکاری برای تاثیر حمایت دولت با هدف جلوگیری از مهاجرت‌ها دارید؟

 پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر در حال انجام است و باید تدابیر و تمهیداتی اتخاذ شود تا تسهیلات اشتغال‌زایی روستاییان به سرنوشت تسهیلات کارگاه‌های زودبازده دچار نشود تا در نهایت هم مردم و هم بانک‌ها بدهکار شوند. ایجاد صنایع خرد و بازاریابی اهمیت ویژه‌ای دارد و دولت باید از این منطقه جدی‌تر حمایت کند. مشکل اشتغال در حوزه انتخابیه من و دیگر شهرستان‌های استان شدت گرفته است و اگر با همین روند پیش برویم‌، شاهد مهاجرت نیروی جوان استان به دیگر شهرها خواهیم بود. در شرایط فعلی هم جوانان خراسان‌ جنوبی به استان‌های بزرگ مهاجرت می‌کنند و اگر بررسی کنیم، می‌بینیم تعداد زیادی از حاشیه‌نشینان تهران و مشهد، جوانان خراسان ‌جنوبی هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید